Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skillnad i maxpuls mellan diagonalåkning och cykling


JW

Recommended Posts

Jag har varit lite bekymrad över att jag har svårt att nå upp till 90-95% av maxpuls på 4×4-intervaller på cykel.

 

Men under dagens cykelintervaller inser jag att jag ju utgått från maxpulsen på diagonalåkning... och att maxpulsen på cykel troligtvis högst sannolikt är något lägre (?) Helkroppsarbete jämfört med benarbete, ju.

 

Obs: jag förstår att maxpulsen givetvis är densamma oavsett, men vad jag avser är alltså högsta möjliga puls i ett visst "moment"/aktivitet

 

Men själva frågan är alltså om man ska tänka grenspecifikt när man räknar ut intensitetszonerna?

 

Vidare upskattar jag att skillnaden är ungefär 10-15 slag i "maxpuls" (högsta uppmätta värden är knappt 200 i diagonal jämfört med 185 på cykeln), eller en maxpuls i cykel på 92,5% av maxpulsen i diagonal. Verkar det rimligt? Hur ser era värden ut? Uppskattade eller mer korrekt uppmätta.

Link to comment
Share on other sites

Måste inte förutsättningarna vara likartade för att kunna göra en jämförelse. Cykeltyp, växlar, vind, vägens lutning vs skidteknik, vallning, banans topografi, väder gör att det är svårt att få en relevant jämförelse. När jag bestämt min maxpuls har jag gjort det i en lång brant backe som jag löpt uppför och en del testar fram den på testcykel. Sen har jag utgått från den oavsett vilken typ av aktivitet jag utfört och då kan det hända att olika typer av idrottsgrenar ger olika resultat dvs vid cykelintervaller så jämför du cykelaktivitetens puls mot maxpulsen, kör du skidintervaller jämför du likadant eller tänker jag fel ?

Link to comment
Share on other sites

Kör också ibland 4x4 på cykel och kommer heller inte upp i samma puls som när jag springer, trots att jag tar ut mig så mycket jag kan. Får jag sämre träningseffekt i skidåkarperspektiv då? Cykelintervaller kanske bara är bättre om man avser förbättra sin cykelkapacitet, annars blir löpning bättre, iom att du snabbare kommer upp i och kan hålla högre puls? Någon med teorier?

Link to comment
Share on other sites

Pulsen i min värld beror på syrebehov, det är beroende på hur vältränad man är i momentet som mäts.

Det är vanligt att det är i löpning det är lättast att uppnå hög puls.

Mjölksyran som uppstår när musklerna går över sin förmåga hindrar vidare pulsökning.

Så att testa pulsökning med för hård belastning typ brant backe och löpning ger oftast att mjölksyran hindrar dig från att uppnå maxpuls.

 

Typfallet är rejäl uppvärmning och ökning av belastning via fartökning och svagt uppförslut i små steg under så lång tid dom möjligt, dvs långt svagt uppförslut och kanske några minuter.

 

Maxpulsen är såklart ett maxvärde men brukar vanligtvis även anges grenspecifikt, fast ju bättre tränad du blir i grenen desto närmare kommer du din absoluta maxpuls.

 

Själv har jag lättast att uppnå hög puls i löpning men det har jag också tränat i 20+ år, diagonal i 10+ har liknande maxpuls men cykling dom jag bara tränat i 2 år deltid ligger ca 20 slag lägre...

 

Man lär sig snart var mjölksyranivån ligger och den får man använda i sin intervallplanering. I korta intervaller är det svårt att träna efter puls som ju stiger relativt långsamt utan mer efter erfarenhet av vilken fart/belastning man tål för att hålla konstanta värden på första och sista intervall.

Link to comment
Share on other sites

Volevodin och Izkall: tack för respons! Jag kan varken bekräfta eller dementera. ;)

 

Knappen: OK, det låter väl...logiskt. :)

 

Jag ska justera upplägget inför intervallerna och testa en lite långsammare fartökning.

 

 

Frågan som dröjer sig kvar är dock om man kan uppnå den där 0,5%iga förbättringen av vo2max (som Hoff och Helgerud visat) med intervaller runt 90-95% av sitt grenspecifika maxvärde (som i mitt fall snarare motsvarar 85% av maxpuls).

 

Vad tror du/ni?

 

Jag ska se om det går att hitta norrmännens studier i fulltext online, och om det går att utläsa från metoddelen hur de har mätt maxpulsen.

Link to comment
Share on other sites

http://id5b.com/trainingresources/HelgerudEtAl2007.pdf

 

Så här mätte dom HRmax (löpband):

For the measurement of V ̇O2max, the speed was increased every minute to a level that brought the subject to exhaustion in 3–6 min. Achievement of V ̇ O2max was accepted when V ̇ O2 leveled off despite further increases in running speed and when a respiratory exchange ratio ® above 1.05 was present. The highest heart rate during the last minute was measured and used as HRmax

 

Så i denna studie har man alltså ett grenspecifikt maxvärde (uppmätt vid ett enda tillfälle). Teoretiskt sett borde väl vissa av testdeltagarna kunna få ett högre värde om de gjorde testet vid ytterligare några tillfällen? Det är ju lite dagsform och vana som spelar roll?

 

Min slutsats är nog att jag trots allt kan vara ”snäll mot mig själv” och tänka att om jag kommer upp till 90-95 % av mitt högsta uppmätta pulsvärde på en testcykel så borde jag få en träningseffekt som är förmodligen är i paritet med deras studieresultat?

Link to comment
Share on other sites

Nu känner jag mig lite på hal is men om det är syreupptagningsförmåga du vill träna så borde du väl välja den idrott som du kan hålla högst puls i?

Personligen har jag alltid ett mer grenspecifikt mål, t ex bli snabbare på i en gren eller få bättre teknik. Då tror jag att det ska mycket till innan det lönar sig att träna annan gren.

För skidåkning kör jag skidträning alltså, långt och lugnt så ofta det går eftersom min uthållighet är min sämsta parameter. Sedan teknik och sist syreupptagning via intervaller (både aspekt upptagning och syreskuldstålighet dvs tröskelintervaller).

Link to comment
Share on other sites

Jo det håller jag givetvis med om. Men det är extremt smidigt med cykelintervaller på en monark i källaren, så det kommer vara ett återkommande inslag i min träning oavsett. ;)

 

Dessutom: ska man köra riktigt många 4x4-pass i per vecka i vissa perioder så kommer åtminstone jag behöva växla så att jag använder olika muskulatur på olika pass.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror, tyvärr, Knappen har rätt här.

 

Då får inte någon vidare VO2-maxeffekt genom att köra 4x4 på cykel 15 slag under vad motsvarande på skidor ger. Hjärtat i sig jobbar ju de facto långsammare.

 

Ibland kan det funka att få upp (max-)pulsen genom att markant sänka eller höja motståndet (och justera frekvensen). Så det är ett tips att testa om det funkar för dig, men var försiktig med knäna om du gör det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...