Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Har jag för långa stavar?


anarkizt

Recommended Posts

  • Replies 87
  • Created
  • Last Reply
I fjol pendlade det mellan 0' date='9040 och 0,9463.

I år är det 0,9887 som gäller![/quote']

Fan håller du på med stavhopp eller? :D

Nix, det är stakåkning det är frågan om! :cool:

Tror det blir flera framöver som kommer att testa med längre stavar, men det är nog svårt

att hitta ett mera konservativt släkte än längdåkare.

Link to comment
Share on other sites

0' date='834

Både LL och vanliga lopp[/quote']

får man verkligen ha stavar på LL? :/

Jag brukar ha stavar på LÅNGLOPP ja...

aha, det var så det var. Åtminstone jag fick för mig att LL var betydligt mer vedertagen förkortning för Lidingöloppet, men det kan ju iofs vara Lindmansloppet också om man vill. :)

Link to comment
Share on other sites

får man verkligen ha stavar på LL? :/

Jag brukar ha stavar på LÅNGLOPP ja...

aha' date=' det var så det var. Åtminstone jag fick för mig att LL var betydligt mer vedertagen förkortning för Lidingöloppet, men det kan ju iofs vara Lindmansloppet också om man vill. :)[/quote']

För mig är också LL = Lidingöloppet.

Link to comment
Share on other sites

I fjol pendlade det mellan 0' date='9040 och 0,9463.

I år är det 0,9887 som gäller![/quote']

Fan håller du på med stavhopp eller? :D

Nix, det är stakåkning det är frågan om! :cool:

Tror det blir flera framöver som kommer att testa med längre stavar, men det är nog svårt

att hitta ett mera konservativt släkte än längdåkare.

Ok, ja vi får väll se. :)

Jag tror absolut inte på sådär långa stavar men det är en annan diskussion.

Link to comment
Share on other sites

I fjol pendlade det mellan 0' date='9040 och 0,9463.

I år är det 0,9887 som gäller![/quote']

Fan håller du på med stavhopp eller? :D

Nix, det är stakåkning det är frågan om! :cool:

Tror det blir flera framöver som kommer att testa med längre stavar, men det är nog svårt

att hitta ett mera konservativt släkte än längdåkare.

Vilken stakteknik använder du dig av med så långa stavar?

Har hört att en del som kör "ny" stakteknik har provat med kortare stavar för att "komma över" stavarna lättare.

Link to comment
Share on other sites

Fan håller du på med stavhopp eller? :D

Nix' date=' det är stakåkning det är frågan om! :cool:

Tror det blir flera framöver som kommer att testa med längre stavar, men det är nog svårt

att hitta ett mera konservativt släkte än längdåkare.[/quote']

Vilken stakteknik använder du dig av med så långa stavar?

Har hört att en del som kör "ny" stakteknik har provat med kortare stavar för att "komma över" stavarna lättare.

Har oxå hört något om det...

Att man utnyttjar magen mer om man kör med kortare stavar...

Link to comment
Share on other sites

Vilken stakteknik använder du dig av med så långa stavar?

Har hört att en del som kör "ny" stakteknik har provat med kortare stavar för att "komma över" stavarna lättare.

Den tekniken använder jag inte, som du säkert förstår. Det går att staka på otroligt många olika sätt, inga stora skillnader, men man känner att man blir trött på olika sätt, och att man får med sig olika mycket kraft i färdriktningen.

Det roliga är när man börjar diskutera stavlängd med folk är att vissa nästan blir arga och aggressiva, speciellt dom som anser sig kunna det här med skidåkning.

Du kan väl för faan inte åka med så däär långa stavar..., jo, jag tycker att det funkar bättre..., skärp dig du kommer att få skiiitont i ryggen..., nej, jag har åkt hela sommaren och...., joo, det där går ALDRIG!, men har du testat själv...?, nej, det behövs inte!

 

Så kan det låta.

Link to comment
Share on other sites

Vilken stakteknik använder du dig av med så långa stavar?

Har hört att en del som kör "ny" stakteknik har provat med kortare stavar för att "komma över" stavarna lättare.

Den tekniken använder jag inte' date=' som du säkert förstår. Det går att staka på otroligt många olika sätt, inga stora skillnader, men man känner att man blir trött på olika sätt, och att man får med sig olika mycket kraft i färdriktningen.

Det roliga är när man börjar diskutera stavlängd med folk är att vissa nästan blir arga och aggressiva, speciellt dom som anser sig kunna det här med skidåkning.

Du kan väl för faan inte åka med så däär långa stavar..., jo, jag tycker att det funkar bättre..., skärp dig du kommer att få skiiitont i ryggen..., nej, jag har åkt hela sommaren och...., joo, det där går ALDRIG!, men har du testat själv...?, nej, det behövs inte!

 

Så kan det låta.[/quote']

Jag håller med dig, GreatSki. Det här är verkar vara en otroligt känslig fråga. Men varifrån kommer egentligen de här tumreglerna typ 0.85*kroppslängden? Var finns den biomekaniska förklaringen till dessa? Varför ska man "komma över" stavarna - kraften ska väl inte ner i backen utan bakåt?

 

Den huvudsakliga skillnaden i stakteknik mellan långa och korta stavar är var man sätter i dem. Med långa sätter man i längre bak och får därmed större kraftkomposant bakåt. Mag-, arm- och ryggmusklerna arbetar på precis samma sätt.

Link to comment
Share on other sites

Vilken stakteknik använder du dig av med så långa stavar?

Har hört att en del som kör "ny" stakteknik har provat med kortare stavar för att "komma över" stavarna lättare.

Den tekniken använder jag inte' date=' som du säkert förstår. Det går att staka på otroligt många olika sätt, inga stora skillnader, men man känner att man blir trött på olika sätt, och att man får med sig olika mycket kraft i färdriktningen.

Det roliga är när man börjar diskutera stavlängd med folk är att vissa nästan blir arga och aggressiva, speciellt dom som anser sig kunna det här med skidåkning.

Du kan väl för faan inte åka med så däär långa stavar..., jo, jag tycker att det funkar bättre..., skärp dig du kommer att få skiiitont i ryggen..., nej, jag har åkt hela sommaren och...., joo, det där går ALDRIG!, men har du testat själv...?, nej, det behövs inte!

 

Så kan det låta.[/quote']

Jag håller med dig, GreatSki. Det här är verkar vara en otroligt känslig fråga. Men varifrån kommer egentligen de här tumreglerna typ 0.85*kroppslängden? Var finns den biomekaniska förklaringen till dessa? Varför ska man "komma över" stavarna - kraften ska väl inte ner i backen utan bakåt?

 

Den huvudsakliga skillnaden i stakteknik mellan långa och korta stavar är var man sätter i dem. Med långa sätter man i längre bak och får därmed större kraftkomposant bakåt. Mag-, arm- och ryggmusklerna arbetar på precis samma sätt.

Rawald har väll kört en hel del med kraftgivare i stavarna och han verkar inte ha upptäckt det ni upptäckt trots att han jobbar med det, ni kanske ska ringa och tipsa honom.

 

Att man vill komma över staven och strävar efter att sätta i den nästan lodrätt tror jag har att göra med att du har inte ditt maxtryck på staven precis när den tar i snön och eftersom att du hela tiden rör dig framåt så sjunker vinkeln på staven och du får en bra vinkel när du har ditt maxtryck. Stakning handlar väldigt mycket om att hitta timingen. Sen är det lättare att hålla lite frekvens på det hela med kortare stavar vilket är bra om du ska orka en längre stund. Det finns inga cyklister som kör på jättetunga växlar och jättelåg kadens.

Det var mina reflektioner.

 

Edit: Jag skulle nog rekommendera de flesta att prova med några centimeter kortare stavar, när jag är ute i spåret tycker jag mig se att den vanlige motionären ofta har för långa stavar enligt min mening. Skulle vara kul att jämföra den relativa stavlängden i 0 respektive kanske 3-ledet på Vasaloppet, jag slår vad om att 0-ledet har flera procent kortare stavar.

Link to comment
Share on other sites

Rawald har väll kört en hel del med kraftgivare i stavarna och han verkar inte ha upptäckt det ni upptäckt trots att han jobbar med det, ni kanske ska ringa och tipsa honom.

 

Att man vill komma över staven och strävar efter att sätta i den nästan lodrätt tror jag har att göra med att du har inte ditt maxtryck på staven precis när den tar i snön och eftersom att du hela tiden rör dig framåt så sjunker vinkeln på staven och du får en bra vinkel när du har ditt maxtryck. Stakning handlar väldigt mycket om att hitta timingen. Sen är det lättare att hålla lite frekvens på det hela med kortare stavar vilket är bra om du ska orka en längre stund. Det finns inga cyklister som kör på jättetunga växlar och jättelåg kadens.

Det var mina reflektioner.

 

Edit: Jag skulle nog rekommendera de flesta att prova med några centimeter kortare stavar, när jag är ute i spåret tycker jag mig se att den vanlige motionären ofta har för långa stavar enligt min mening. Skulle vara kul att jämföra den relativa stavlängden i 0 respektive kanske 3-ledet på Vasaloppet, jag slår vad om att 0-ledet har flera procent kortare stavar.

Jag har läst i någon intervju eller artikel, kan inte komma ihåg var tyvärr, att man oftast strävar till lodrät stavisättning på grund av att åkaren hela tiden rör sig framåt, och när själva trycket börjar så är stavarna redan i vinkel. Håller även med om att elitåkare antagligen har överlag kortare stavar även på vasaloppet. Om man kollar på inspelat material tycker jag att det är slående.

Link to comment
Share on other sites

Rawald har väll kört en hel del med kraftgivare i stavarna och han verkar inte ha upptäckt det ni upptäckt trots att han jobbar med det, ni kanske ska ringa och tipsa honom.

Möjligt att han gjort men det är inte den axiella kraften i staven (som kraftgivare mäter) som är det intressanta, det är den horisontella kraftkomposanten.

 

Att man vill komma över staven och strävar efter att sätta i den nästan lodrätt tror jag har att göra med att du har inte ditt maxtryck på staven precis när den tar i snön och eftersom att du hela tiden rör dig framåt så sjunker vinkeln på staven och du får en bra vinkel när du har ditt maxtryck.

Helt rätt. Och ju flackare den vinkeln är, desto bättre! Med längre stavar blir vinkeln automatiskt flackare om du sätter i dem längre bak.

 

Sen är det lättare att hålla lite frekvens på det hela med kortare stavar vilket är bra om du ska orka en längre stund. Det finns inga cyklister som kör på jättetunga växlar och jättelåg kadens.

En riktig observation, men:

Pendeltiden vid återgång blir storleksordningen 5% längre med 10% längre stavar. Med kadens 50 och om vi räknar halva tiden av stakningscykeln för återpendling sjunker frekvensen till 49 med långa stavar. Knappast en avgörande skillnad.

Link to comment
Share on other sites

Att man vill komma över staven och strävar efter att sätta i den nästan lodrätt tror jag har att göra med att du har inte ditt maxtryck på staven precis när den tar i snön och eftersom att du hela tiden rör dig framåt så sjunker vinkeln på staven och du får en bra vinkel när du har ditt maxtryck.

Helt rätt. Och ju flackare den vinkeln är' date=' desto bättre! Med längre stavar blir vinkeln automatiskt flackare om du sätter i dem längre bak.[/quote']

Nu håller jag inte med för vitsen med att sätta i staven nästan lodrätt enligt min mening är att man ska hinna träffa maxtrycket innan man kommit "ur vinkel". Kommer trycket försent får man framåtvikt och böjer ryggen mycket. Man försöker utnyttja sin egen tyngd när man stakar genom att "falla över stavarna" har du då för liten vinkel på stavarna kommer du inte kunna utnyttja det.

Link to comment
Share on other sites

Nu håller jag inte med för vitsen med att sätta i staven nästan lodrätt enligt min mening är att man ska hinna träffa maxtrycket innan man kommit "ur vinkel". Kommer trycket försent får man framåtvikt och böjer ryggen mycket. Man försöker utnyttja sin egen tyngd när man stakar genom att "falla över stavarna" har du då för liten vinkel på stavarna kommer du inte kunna utnyttja det.

Men (över)kroppens rörelse är i princip densamma oavsett stavlängd. De problem du beskriver gäller för fallet "normallånga" stavar som sätts i för långt bak. Tänk dig i stället att du har handtagen på exakt samma ställe i båda fallen, men stavarna i olika vinklar, så är det lätt att inse att en längre stav inte betyder att man får framåtvikt eller svårt att "falla över stavarna".

 

Som sagt, skulle väldigt gärna vilja se en biomekanisk analys som visar varför 0.85 är det optimala!

Link to comment
Share on other sites

Måste lägga mig i era senaste inlägg Qbert och Boljohan :)

 

Boljohan ditt resonemang har jag också i grund och botten och har så haft i snart 20 års tid, men förstår nu Qbert och de andra som pratar om att få tyngden över staven.

 

Man kanske kan likna det med att stå och trampa på en cykel. Man har alltså en vertikal stavisättning som kan bära hela eller delar av kroppstyngden och när vinklingen kommer får man den kraften som gick åt för att lyfta kroppen ”över” staven tillbaks som en bakåtriktad kraft.

 

 

redigerat: på en cykel

Link to comment
Share on other sites

Man försöker utnyttja sin egen tyngd när man stakar genom att "falla över stavarna" har du då för liten vinkel på stavarna kommer du inte kunna utnyttja det.

Jo, med långa stavar går det.:) Men återigen, man kan inte åka med långa stavar och använda samma teknik som med korta.

Link to comment
Share on other sites

jag har 0.945 i stav/längdförhållande, tycker det funkar kanon. Framförallt om man åker utan fästvalla(vilket är ganska vanligt i vallaproblemsfören på långlopp) och stakar mycket uppför får man mycket bättre driv med längre stavar. Jag blir mindre trött i armar och rygg med längre stavar som gör att jag blir uthålligare och det känns som jag får ett längre drag.

 

Med korta stavar måste man jobba mer med hela kroppen för att åka fort vilket känns mer oekonomiskt särskilt på långlopp.

 

Att diagonala och sparkstaka med långa stavar går oxå riktigt bra man får bara vänja sig lite.

 

kring 200 på vasan så helt åt h är det inte.

 

Ronnie Lööf 39:a ifjol har 1.0 i stav/längdförhållande

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...