Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kosttillskott


Tobbe67

Recommended Posts

Och vad menar ni med "muskelanpassning"? Det handlar ju om otroligt mycket mer än bara kapillärdensitet. Att fett är viktigt vid låg intensitet och att det bara är socker som gäller vid hög intensitet trodde jag också en gång i tiden. Så verkar det inte vara.

Här är en studie som visar att tränade har högre användning av fett vid hög intensitet (75 resp 80 %)

https://www.metabolismjournal.com/article/S0026-0495(00)90963-6/abstract

We conclude that trained athletes use more fat than untrained individuals even during intensive exercise performed at the same percentage of VO2max. The additional fatty acids appear to be derived from both adipose tissue and, presumably, intramuscular triglyceride stores.

 

Här är en ännu mer intressant studie som tar upp användning av fett vid högintensiv intervallträning och dessutom ser på skillnader mellan tränade och vältränade. Den borde övertyga de flesta att en bra fettmetabolism är viktig för prestation. (men folk verkar beredda att gå hur långt som helst för att inte behöva sluta med sitt socker).

https://bmjopensem.bmj.com/content/1/1/e000047

Conclusions Despite similar RPE, blood lactate and carbohydrate oxidation rates, the better performance by the WT group was explained by their nearly threefold higher rates of fat oxidation at high intensity.

 

Enjoy

Link to comment
Share on other sites

Taurin - och då menar jag inte redbull - tycker jag är intressant. Effekterna av taurin är tyvärr inget man äter sig till med normal kost. Jag brukar ta 1 mg en halvtimme innan långpass. Tycker det hjälper.

 

https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17461391.2019.1578417

 

Förlåt, det skall vara gram inte milligram. För övrigt verkar det som att man i studier rekommenderar 2 h innan träning och inte 30 minuter som jag gör.

Den verkar väl bara ha rört förmågan att hantera hög värme, och inte prestation allmänt?

Link to comment
Share on other sites

Den verkar väl bara ha rört förmågan att hantera hög värme, och inte prestation allmänt?

Den rör prestation under varma förhållanden. Studien säger inget om prestation under mer normala förhållanden och utesluter således inte att det finns fördelar. Det är nog inte så många studier om taurin som berör just prestation (särskilt inte i långlopp på skidor). I studien såg man en sänkning av blodlaktat med 16,5 %, vilket borde vara en intressant uppgift för folk på forumet.

De flesta artiklarna handlar istället om taurinets skyddande förmåga mot oxidativ stress och skador i muskler och mitokondrier. Faktorer som skyddar kroppen också borde vara intressant i sammanhanget. Taurin finns bland annat i stora mängder i hjärtat för skydd vid ex v infarkter.

För övrigt borde väl rullskidlopp kunna ske under varma förhållanden, liksom en och annan mara.

Tror ni får leta länge efter större studier med prestation i skidlopp som beroende variabel (fokus i undersökningen).

Link to comment
Share on other sites

De flesta artiklarna handlar istället om taurinets skyddande förmåga mot oxidativ stress och skador i muskler och mitokondrier. Faktorer som skyddar kroppen också borde vara intressant i sammanhanget. 

Men om det skyddar mot oxidativ stress borde man ju inte vilja ha detta under träning, då en av träningens syften är just att stressa systemet 

Link to comment
Share on other sites

Men om det skyddar mot oxidativ stress borde man ju inte vilja ha detta under träning, då en av träningens syften är just att stressa systemet 

Så kan det ju vara. Enkelt är det inte. Men att olika former av skador ger signaler till uppbyggnad innebär ju inte att man skall skada sig så mycket man kan när man tränar. Stora mängder c ger mindre adaptation av träning men jag tror inte det är någon på forumet som tror det är bra att utesluta c-vitamin ur kosten för att öka den oxidativa stressen och ev träningseffekt. Träning i sig bygger ju också upp vår förmåga att skydda oss mot skador som oxidativ stress. 

 

Jag har inte hittat någon studie som direkt undersöker hur taurintillskott påverkar adaptation av träning. Säg om ni hittar någon studie (som använder ren taurin, inte red bull eller andra blandningar).

Det är ju inte att bara utmana kroppen utan att hålla sig frisk också.

Link to comment
Share on other sites

Men om det skyddar mot oxidativ stress borde man ju inte vilja ha detta under träning, då en av träningens syften är just att stressa systemet 

Dock finns det ju situationer där man vill minska den oxidativa stressen, som under intensiva tävlingsperioder med kort tid för återhämtning. Då är återhämtning från tävling viktigare än adaptionen tänker jag. Men i normalfallet så har du givetvis rätt, ett annat sätt att minska stressen är ju annars att träna mindre/lättare :D

Link to comment
Share on other sites

Jag är frukostvägrare, och har nog därmed ganska bra fettförbränning. I rullskidåkningen har jag märkt en del variationer i  pulsen. Samma lågintensiva ansträngning,samma flåsande, samma fart från en gång till en annan; men ena gången ligger jag och snittar 130 i puls, stora delar 140-150 med lätthet, andra gången ligger jag och lågpulsar 115 i snitt och inte en sekund över 140.

 

Kan det ha att göra med om man går på fett eller kolhydraten hur pulsen beter sig? Jag har inte noterat tidpunkterna jag varit ute så jag vet inte om jag varit "tankad" eller inte vid respektive tillfälle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...