Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Lager 157 Ski Team dominerade p Skoklosterrullen

Anna och Johan Olsson nya officiella Vasaloppscoacher

Guld till Marcus Johansson och Olivia Hansson p SM i masstart

Svensk dubbel fr bde damseniorerna och herrjuniorerna

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Kosttillskott

• Vänligen logga in för att kunna svara
31 svar till detta ämne

LillaGubben

LillaGubben

Medlem

• Members
  • Pip
  • 297 inlägg

Taurin - och då menar jag inte redbull - tycker jag är intressant. Effekterna av taurin är tyvärr inget man äter sig till med normal kost. Jag brukar ta 1 mg en halvtimme innan långpass. Tycker det hjälper.

https://www.tandfonl...91.2019.1578417

Förlåt, det skall vara gram inte milligram. För övrigt verkar det som att man i studier rekommenderar 2 h innan träning och inte 30 minuter som jag gör.

LillaGubben

LillaGubben

Medlem

• Members
  • Pip
  • 297 inlägg

Nog har man gett sig ut många gånger på distanspass och känt sig helt tom på energi, ofta efter kort återhämtning från tidigare pass och/eller dålig mat dagen innan. Skulle det alltså vara bra att härda ut med den känslan och pressa på? Lägger ofta av direkt vid såna tillfällen men kanske ska man tänka om.

Jag är övertygad om att det är bra träning att fortsätta efter man kört sig tom, dock på en låg intensitet, annars tror jag det sliter för mycket på kroppen. Min erfarenhet är att det är väldigt jobbigt de första gångerna men att man tål det mycket bättre efter några gånger, vilket jag tolkar som att jag får bättre utnyttjande av fett som bränsle.

LillaGubben

LillaGubben

Medlem

• Members
  • Pip
  • 297 inlägg

Studien visar ju (bl a) att fetmetabolismen kan förbättras av att träna med mindre mängd kolhydrater MEN jag anser att effekten av detta behöver diskuteras. 

Hur bör man mäta? Vem som kan hålla A1-fart längst? Om man kör t ex ett långlopp så fort man kan (relativt nära tröskel) så kommer fettmetabolismen vara ganska liten. 

Att proffs har bättre fettförbränning säger väl för övrigt inte att det är viktigt? Bara ATT de har det... (Sen är det säkert/kanske viktigt)

"Sockerförespråkare"....konspiration eller? 

Är det inte ganska uppenbart att bättre användning av fett som bränsle är en adaptation till stor mängd uthållighetsträning och du ifrågasätter att det skulle ha någon inverkan på resultatet. Det är det som är träning mannen, kroppens adaptation till ansträngning utöver det vanliga.

Folkesson

Folkesson

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 872 inlägg

Men det är väl just påverkan på muskelanpassning (=kapillärtillväxt) man främst vill uppnå, tänker jag ... . Vill man påverka härtkapaciteten fattar jag det som att det är högpulsträning som gäller. 

Ja så är det ju. Studien testade "time trial" där skillnaderna inte var signifikanta och där är ju muskelanpassning en av faktorerna. Det jag misstänker är att skillnaderna mellan att träna med eller utan kolhydrater verkar vara små (men kanske betydelselösa).

Jag hade gärna sett en studie där en grupp tränade mer volym (med kolhydrater) och en grupp mindre volym (utan kolhydrater) för att se om den extra tiden man orkar med tillskott kan överväger eller ej.

Oavsett så är det härligt nördigt och intressant 

Respektera utvecklingen, skippa fästet!

Folkesson

Folkesson

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 872 inlägg

Är det inte ganska uppenbart att bättre användning av fett som bränsle är en adaptation till stor mängd uthållighetsträning och du ifrågasätter att det skulle ha någon inverkan på resultatet. Det är det som är träning mannen, kroppens adaptation till ansträngning utöver det vanliga.

Jo visst kan det vara så. Det jag tänker på dock är hur stor mängd fett som används vid praktisk tillämpning. Vid laktattröskeln används ju minimalt/noll fett vilket. ett lopp med mkt låg intensitet kanske fettmetabolism kan ha en viktig roll (ultra) medan ett lopp runt tröskel så lär det spela mindre roll --> därav ingen skillnad mellan grupperna i min länkade studie.

Att muskelanpassningen kan vara en fördel är dock intressant men jag skulle vilja se mer test (har inte dammsugt PubMed så kanske finns).

LillaGubben

LillaGubben

Medlem

• Members
  • Pip
  • 297 inlägg

Och vad menar ni med "muskelanpassning"? Det handlar ju om otroligt mycket mer än bara kapillärdensitet. Att fett är viktigt vid låg intensitet och att det bara är socker som gäller vid hög intensitet trodde jag också en gång i tiden. Så verkar det inte vara.

Här är en studie som visar att tränade har högre användning av fett vid hög intensitet (75 resp 80 %)

https://www.metaboli...0963-6/abstract

We conclude that trained athletes use more fat than untrained individuals even during intensive exercise performed at the same percentage of VO2max. The additional fatty acids appear to be derived from both adipose tissue and, presumably, intramuscular triglyceride stores.

Här är en ännu mer intressant studie som tar upp användning av fett vid högintensiv intervallträning och dessutom ser på skillnader mellan tränade och vältränade. Den borde övertyga de flesta att en bra fettmetabolism är viktig för prestation. (men folk verkar beredda att gå hur långt som helst för att inte behöva sluta med sitt socker).

https://bmjopensem.b...ent/1/1/e000047

Conclusions Despite similar RPE, blood lactate and carbohydrate oxidation rates, the better performance by the WT group was explained by their nearly threefold higher rates of fat oxidation at high intensity.

Enjoy

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 528 inlägg

Taurin - och då menar jag inte redbull - tycker jag är intressant. Effekterna av taurin är tyvärr inget man äter sig till med normal kost. Jag brukar ta 1 mg en halvtimme innan långpass. Tycker det hjälper.

https://www.tandfonl...91.2019.1578417

Förlåt, det skall vara gram inte milligram. För övrigt verkar det som att man i studier rekommenderar 2 h innan träning och inte 30 minuter som jag gör.

Den verkar väl bara ha rört förmågan att hantera hög värme, och inte prestation allmänt?

LillaGubben

LillaGubben

Medlem

• Members
  • Pip
  • 297 inlägg

Den verkar väl bara ha rört förmågan att hantera hög värme, och inte prestation allmänt?

Den rör prestation under varma förhållanden. Studien säger inget om prestation under mer normala förhållanden och utesluter således inte att det finns fördelar. Det är nog inte så många studier om taurin som berör just prestation (särskilt inte i långlopp på skidor). I studien såg man en sänkning av blodlaktat med 16,5 %, vilket borde vara en intressant uppgift för folk på forumet.

De flesta artiklarna handlar istället om taurinets skyddande förmåga mot oxidativ stress och skador i muskler och mitokondrier. Faktorer som skyddar kroppen också borde vara intressant i sammanhanget. Taurin finns bland annat i stora mängder i hjärtat för skydd vid ex v infarkter.

För övrigt borde väl rullskidlopp kunna ske under varma förhållanden, liksom en och annan mara.

Tror ni får leta länge efter större studier med prestation i skidlopp som beroende variabel (fokus i undersökningen).

Petter

Petter

Medlem

• Members
  • Pip
  • 495 inlägg

De flesta artiklarna handlar istället om taurinets skyddande förmåga mot oxidativ stress och skador i muskler och mitokondrier. Faktorer som skyddar kroppen också borde vara intressant i sammanhanget. 

Men om det skyddar mot oxidativ stress borde man ju inte vilja ha detta under träning, då en av träningens syften är just att stressa systemet 

LillaGubben

LillaGubben

Medlem

• Members
  • Pip
  • 297 inlägg

Men om det skyddar mot oxidativ stress borde man ju inte vilja ha detta under träning, då en av träningens syften är just att stressa systemet 

Så kan det ju vara. Enkelt är det inte. Men att olika former av skador ger signaler till uppbyggnad innebär ju inte att man skall skada sig så mycket man kan när man tränar. Stora mängder c ger mindre adaptation av träning men jag tror inte det är någon på forumet som tror det är bra att utesluta c-vitamin ur kosten för att öka den oxidativa stressen och ev träningseffekt. Träning i sig bygger ju också upp vår förmåga att skydda oss mot skador som oxidativ stress. 

Jag har inte hittat någon studie som direkt undersöker hur taurintillskott påverkar adaptation av träning. Säg om ni hittar någon studie (som använder ren taurin, inte red bull eller andra blandningar).

Det är ju inte att bara utmana kroppen utan att hålla sig frisk också.

Folkesson

Folkesson

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 872 inlägg

Dock finns det ju situationer där man vill minska den oxidativa stressen, som under intensiva tävlingsperioder med kort tid för återhämtning. Då är återhämtning från tävling viktigare än adaptionen tänker jag. Men i normalfallet så har du givetvis rätt, ett annat sätt att minska stressen är ju annars att träna mindre/lättare :D

snabber

snabber

Medlem

• Members
  • Pip
  • 491 inlägg

Jag är frukostvägrare, och har nog därmed ganska bra fettförbränning. I rullskidåkningen har jag märkt en del variationer i  pulsen. Samma lågintensiva ansträngning,samma flåsande, samma fart från en gång till en annan; men ena gången ligger jag och snittar 130 i puls, stora delar 140-150 med lätthet, andra gången ligger jag och lågpulsar 115 i snitt och inte en sekund över 140.

Kan det ha att göra med om man går på fett eller kolhydraten hur pulsen beter sig? Jag har inte noterat tidpunkterna jag varit ute så jag vet inte om jag varit "tankad" eller inte vid respektive tillfälle.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar