Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hjärtmuskelinflammation


Jaybird9

Recommended Posts

Ni som drabbats av en hjärtsäcksinflammation/muskelinflammation. Hur gick det för er att komma tillbaka till hyfsad form igen? Risken för återfall inom närmaste tiden verkar vara ganska hög. Hur orolig ska man behöva vara sen när man får börja träna igen?

 

Jag var lite krasslig för flera veckor sen, ingen feber och inget ont i halsen. Vilade tills alla symtom var borta och tog det lugnt med högintensiv träning i ytterligare 1 vecka. Har sedan dess varit frisk, träningen har rullat på bra och upplevt mig vara i riktigt bra form. Ändå lyckades jag hamna på akuten med EKG övervakning med bröstsmärtor och allt vad det innebär. Är en tjej och inte ens fyllda 30. Lyckades komma lindrigt undan med totalt träningsförbud i 3 mån.

 

Så ni som funderar på att träna/tävla fast ni inte känner er helt hundra. Tänk om och tänk rätt. Det kan sluta riktigt illa.

 

 

Skickat från min COL-L29 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag drabbades 2012 utav en hjärtsäcksinflammation. Bröstsmärtorna som du beskriver kan jag skriva under på. Restriktionerna jag fick var vila i 4 veckor och en ordentlig deklofenak-kur. Vill minnas att jag startade upp ganska lugnt med lättare löpturer men kunde ganska snabbt stegra upp träningen. Hjärtsäcksinflammation, där hinnorna som omsluter hjärtat är inflammerade, är väl dock en lindrigare åkomma än hjärtmuskelinflammation. Vid hjärtmuskelinflammation är väl konvalescensen betydligt längre, och troligt att upptrappning behöver ske under en betydligt längre period. 

 

Det skall även sägas att dagarna innan jag drabbades hade jag ingen, i alla fall vad jag kunde märka eller känna av, förkylning eller liknande. Men troligt är väl att det var någon form av infektion som jag inte fysiskt noterade. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...