Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kan nån förklara?


Klas

Recommended Posts

Det här med nyttan av A1 för oss motionärer. Jag fattar att eliten behöver mängdträning och därmed A1 för att sen orka med sina intervallpass. För oss som kör 3-4 pass i veckan fattar jag inte varför ett A1 pass skulle ge bättre träning än ett "dead-zone, gubbfart A2 pass" när jag kör 2-2,5 h. Mina sommarveckor ser ung ut som;

mån teknik, fartlek skejtteknik lätt pass, 1-1,5 h

tors kajak 1h rätt hårt+ ev skejtintervaller 1h

lörd cykel 1,5 h+ kajak 1 h rätt hårt

sönd distans 2-2,5 h rullskidor klassisk med tröghjul, A2 fart

Högintervallpassen väntar jag med till hösten.

Link to comment
Share on other sites

A1 är distansträning. Snacktempo. Långa pass. Handlar om att bygga en grundstomme, kapacitet och öka blodvolymen. Träna hjärtat. Kan med fördel köras inom annan sport löpning, cykling, vattenpolo, kast med gjutjärnsspis osv. 60-75% av maxpuls typ. Ditt söndagspass skulle istället kunna bestå av 4h rullskidor med lägre fart. Särskilt om du är långloppsapa.

Swisha gärna!

Link to comment
Share on other sites

Kör du 3-4 pass i veckan kan du skippa A1 om det inte är väldigt långa pass typ 4 timmar. Orkar du så har du ju alltid minst en vilodag mellan.

 

Själv kör jag 3 pass hårdare än A1 och 2-3 pass i A1. Jag kan längta till A1 då de oftast är skönast.

Link to comment
Share on other sites

Kör du 3-4 pass i veckan kan du skippa A1 om det inte är väldigt långa pass typ 4 timmar. Orkar du så har du ju alltid minst en vilodag mellan.

 

Själv kör jag 3 pass hårdare än A1 och 2-3 pass i A1. Jag kan längta till A1 då de oftast är skönast.

Det är väl ungefär det som Erik Wickström brukar hävda. Du kan köra så hårt du orkar på dina långpass, bara du återhämtar dig till nästa träningspass. A2 under lång tid ger bättre träningseffekt än A1.

Link to comment
Share on other sites

Varför inte köra tröskel istället för A2? Om man tex har två timmar så köra 1timme tröskel och en timme A1/A2.

Det är nog bra att tänka vad som är syftet med passet.

A2 känns mer som toppningspass när det börjar närma sig tävlingssäsong.

Sen om man lägger in frågan vad som är skönast så är det ju ganska uppenbart att A2 är lättare än tröskel och A1 lättare än A2.

 

Däremot hårda A3-intervaller tycker jag du borde köra jämt för att hinna förbättra syreupptaget å sen kryddar du med A2/loppfart till hösten istället.

Link to comment
Share on other sites

Varför inte köra tröskel istället för A2? Om man tex har två timmar så köra 1timme tröskel och en timme A1/A2.

Det är nog bra att tänka vad som är syftet med passet.

A2 känns mer som toppningspass när det börjar närma sig tävlingssäsong.

Sen om man lägger in frågan vad som är skönast så är det ju ganska uppenbart att A2 är lättare än tröskel och A1 lättare än A2.

 

Däremot hårda A3-intervaller tycker jag du borde köra jämt för att hinna förbättra syreupptaget å sen kryddar du med A2/loppfart till hösten istället.

Bra idé:)

Link to comment
Share on other sites

Det är nog ganska omöjligt för någon utifrån och ge dig ett svar på det du behöver. Sålänge du inte står still i utveckling är det bra. För mig personligen fick jag en rejäl boost precis innan vasaloppet och lägga till 2h motionscykel A1 hemma med surfplattan, 1 gång i veckan. Men mixen av träning och total tid i veckan samt kost, vila, stress måste ju också ligga på vågen. Om du försöker aktivt undvika en träningsform för att den är tråkig, det kan vara det du inte bör göra.
Link to comment
Share on other sites

Grundfrågan var rätt generell, gör A1 någon nytta för oss motionärer som tränar 3-4 ggr i veckan? Varför skulle A1 ge bättre effekt än A2 vid ett 2-2,5h pass? Nix, jag ger mig inte ut på 4-5h rundor, inte förrän landslaget ringer och ger mig en plats:)

Så efter klokskap från era inlägg så blir det till att splitta A2 passet i uppvärmning (A1) 30 min, tröskel 1h och sen nervarv. A3 intervaller är kul på skidor och spinningcykel, roddmaskin funkar med, men har jag svårt att få till det på rullskidor. Det där med att stå still i utvecklingen, i min ålder är man glad att det inte stupar rakt ner i avgrunden...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...