Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidehjul


granqvisten

Recommended Posts

Jag har köpt ett par swenor carbonfiber.Så nu undrar jag vad det är för slags hjul på.Har nämligen funderat på att åka vålarullen.Skulle vara tacksam för svar

Det är svårt att vara synsk, men om man köper nya och inte säger till får man nog 2-or. Swenors 2-or är nog lite snabbare än elpex.

Link to comment
Share on other sites

Jag har också Swenor rullisar med 2:or. Jag är en rullskidsmotionär med för lite tid till träning men har ändå med tiden lyckats utvecklas så att jag upplever att skillnaden mellan att åka rullisar och att åka skidor blir för stor (rullskidorna rullar helt enkelt för lätt). Nu tycker jag att nya rullskidhjul är hutlöst dyra men funderar ändå på att köpa trögare hjul (3:or). Jag vill dock inte riskera att med tröga hjul tvingas diagonala hela tiden så jag undrar om ni med erfarenhet kan beskriva skillnaden för rullskidåkningen med 3:or jmf. med 2:or?
Link to comment
Share on other sites

Ett tips för att vänja sig och samtidigt skona plånboken kan vara att byta ett hjulpar till en början.

Jag har bytt till 3or bak och fortsatt med 2or fram. Upplever en tydlig skillnad men det går snabbt att vänja sig. Där jag åker är backarna inte brantare än att det går att dubbelstaka hela tiden. Bara första passen med trögare hjul blev det lite frånskjut här och var men diagonal var det aldrig tal om.

Rundan jag kör (oftast till jobbet och hem) tog ca 50 minuter med 2or (ca 16 km) och tar 55 minuter nu.

Kommer småningom byta till 3or runtom.

Link to comment
Share on other sites

Tack Olle!

Det är naturligtvis så jag ska göra (börja med att byta bakhjulen). Ska nu ta diskussionen med min lokala sporthandlare för prisuppgift. Eller är det någon som vet ett ställe som håller bra priser på hjul? Konkurrensen verkar vara bristfällig på rullskidshjulsmarknaden.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...