Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Anna och Johan Olsson nya officiella Vasaloppscoacher

Guld till Marcus Johansson och Olivia Hansson p SM i masstart

Svensk dubbel fr bde damseniorerna och herrjuniorerna

Dubbelt svenskt i juniorklassen och Smskar damseniorvinnare

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Vilket vätskesystem rekommenderar ni?

• Vänligen logga in för att kunna svara
6 svar till detta ämne

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 899 inlägg
Som titeln anger, vad rekommenderar ni?

Det finns en del trådar i ämnet men jag ser inte någon bra sammanställning av fördelar och nackdelar?
Jag tänker på om det kanske är olika med varma och kalla förhållanden? Ryggsäck känns varmt på sommaren?
Vätskebälte har ju en del fördelar med lätt att nå om man vill ha prylar där och inte så varmt på sommaren men sitter den lika bra vid löpning som en rygga?
Jag har för mig att Erik Wickström tyckte bättre om ett annat vätskebälte än Silva Distance Free men vilket och varför?
1,5 liter är tillräckligt för längre turer och det finns plats för extra utrustning av typ stavspetsar, vallor eller tunna förstärkningsplagg eller bars.
Frysproblem med slangen hade väl Snabber idéer om som låter enkla att fixa, har någon testat att sätta munstycket direkt på slangen på en Silva?

Så kom igen med alla tankar och rekommendationer för träning och tävling så blir det enklare att hitta en sammanställning.

Lmlhaha

Lmlhaha

Medlem

• Members
  • Pip
  • 130 inlägg

Jag föredrar Salomon S/Race Insulated Belt för tävling på vintern. Det är ett bälte med slang. Tror det är denna Wickström föredrar? Den är enkel, lite förvaring för bilnyckel och godkänd isolering. Frysa kommer det alltid göra. Dock finns det en tråd här med diverse idéer med värmeslingor etc om man är händig  :)  

På träning och vid rullskidor tycker jag dock det fungerar bäst med ett klassiskt thermobälte med förvaring. Inte så mycket krångel - snabbare ställtid till träningen.

För löpning föredrar jag dock att springa med löparväst - Salomon Advance Skin 5 tror jag min heter. Lagom utrymme att ha med en jacka, mössa, lite bars och 2st 500ml softflaskor ingår.

Så för mig är slutsatsen att olika vätskesystem är bra vid olika tillfällen.

småland78

småland78

Medlem

• Members
  • Pip
  • 63 inlägg
Jag är sjukt nöjd med USWE, finns isolerad slang som tillbehör.
Baksidan av vätske påsen klädde jag med folie på vasaloppet. Sedan blås i slangen efter druckit, då kommer det inte frysa vintertid.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 899 inlägg
Vilken USWE? Använder du den till både löpning, träning och tävling?
För löpning har jag bara egen vätska vid träning och då gärna mer än 1 liter för långpass på kanske 3 timmar i värme.
På vintern behövs inte riktigt lika mycket vätska tycker jag men lika mycket energi.

LillaGubben

LillaGubben

Medlem

• Members
  • Pip
  • 297 inlägg

Vad tänker ni om cykeltröja på sommaren? Inga dyra väskor och plats för allt du kan tänkas vilja ha med, utom grillen.

boffi

boffi

Medlem

• Members
  • Pip
  • 119 inlägg

Vad tänker ni om cykeltröja på sommaren? Inga dyra väskor och plats för allt du kan tänkas vilja ha med, utom grillen.

Funkar toppen. Har använt en cykeltröja hel sommaren vid rullskidsåkning. Stora flaskorna från Flipbelt passar utmärkt i fickorna.

småland78

småland78

Medlem

• Members
  • Pip
  • 63 inlägg
Den heter uswe airborne 2. Har även kubbat 3 mil med den som längst, sitter bra. Trycker ner mobilen mellan vätske påse och ryggen. Då det är lätt och knäcka mobilen om man förvarar den runt höften, och vurpar på rullskidor. Har provat det vet ej om den utgått, men googla se ser du hur den ser ut.

Tror jag tömde 2l innan 5 mils kontrollen på vasaloppet, upp till halvmara-distans löpning tar jag inte med vätska. Men kör isåfall A1 och laddar in lite extra innan. Men löpning kan du bättre än mig. Det som är bra är att den inte märks av, inte på min kropp i alla fall.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar