Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Anna och Johan Olsson nya officiella Vasaloppscoacher

Guld till Marcus Johansson och Olivia Hansson p SM i masstart

Svensk dubbel fr bde damseniorerna och herrjuniorerna

Dubbelt svenskt i juniorklassen och Smskar damseniorvinnare

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Vilka rullskidor ska jag köpa och var

• Vänligen logga in för att kunna svara
21 svar till detta ämne

JonasE

JonasE

Ny medlem

• Members
  • 5 inlägg
Hej,

Jag är 55år, väger 75kg och åkt skidor i 35år. Är traddare. Har en hyfsat god teknik, både på stakning och på diagonalen. Tänkte träna lite mer på rullskidor där jag tränat lite halvhjärtat sista åren på ett par lånade ”Stadium-skidor”. Årets 1:a pass på 10km, på ca 43min. Där har ni mig.

Vad skulle ni rekommendera, komposit/alu. modell mm? Känns just nu som att fokus kommer att ligga på stakning. Gärna ett par rullskidor att utvecklas med.

Mvh
Jonas Eriksson

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 238 inlägg
Jag kör på elpex team 610 och har även swenor glassfiber. Ska du bara staka så funkar båda, elpex är skönare att diagonala med.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 273 inlägg

Jag föredrar composite före aluminium, då de tar upp ojämnheter bättre och har lite svikt och känns därmed lite mer skidlika.

JonasE

JonasE

Ny medlem

• Members
  • 5 inlägg
Tack!
Lite det jag va inne på själv. Vad är det som gör att du föredrar att diagonala med Elpex?

JonasE

JonasE

Ny medlem

• Members
  • 5 inlägg
Tack!
Låter som en klok tanke. Lite en prisfråga bara.

DRen

DRen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 16 inlägg

Om man har har råd håller jag med om att alumunium kan undvaras pga vibrationer. Sen är ett tips att satsa på 3:or istället för 2:or på hjulen. Mer skidlikt och så får man ner farten, ja plus bättre träning ;)

JonasE

JonasE

Ny medlem

• Members
  • 5 inlägg
Håller med om 3:or. :)

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 238 inlägg

Tack!
Lite det jag va inne på själv. Vad är det som gör att du föredrar att diagonala med Elpex?

Elpex/aluminium är lättare och smidigare. Det där med vibration tycker jag är överdrivet. Jag kör på endel oljegrus och har inga problem med det. Men absolut 3or, i alla fall efter ett tag, jag kör iprincip bara på 4or då funkar rätt kuperat med

småland78

småland78

Medlem

• Members
  • Pip
  • 63 inlägg
Ska du köra både tävling och träning, elpex 610 med de röde hjulen 2:or vore inte fel. Ska du köra effektiv träning, hoppa treor, dom är för lätta. Min motivering är stakning på platten i blötföre är mycket trögare än treor. Suger skidorna fast och du inte behärskar den tekniken eller har magmuskler blir det en mardröm, känns som man inte kan simulera det i en ski erg då motstånd 8,9,10 känns mer som stakning uppför. Där kan man positionera sig för bli stark på ett lättare sätt. Stakning på platten i trögt före är min värsta mardröm.. Givetvis så kan det inträffa på seedlopp. Sedan kan man ha tur med skidor som kan gå bra.. Men det ska man inte räkna med :)

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 273 inlägg

Skall man åka för nöjes skull är 2:or att föredra.

Vasa 2013

Vasa 2013

Medlem

• Members
  • Pip
  • 406 inlägg

Elpex/aluminium är lättare och smidigare. Det där med vibration tycker jag är överdrivet. Jag kör på endel oljegrus och har inga problem med det. Men absolut 3or, i alla fall efter ett tag, jag kör iprincip bara på 4or då funkar rätt kuperat med

Det är stor skillnad på olika aluminiumstommar.
Jag har Elpex Vasa 610 (gamla röda med tvåor) och Oneway 6. Båda aluminium. Med de senare känner man ojämnheterna på ett obehagligt sätt medan Elpex går betydligt mjukare.
Oneway-rullisarna är också mer framtunga så de är svårare att diagonala med. Oneway har tröga hjul från början. Upp emot 30s långsammare per km (har testat).
Jag föredrar dock att träna på tröga hjul för att inte bli besviken när snösäsongen startar.

JonasE

JonasE

Ny medlem

• Members
  • 5 inlägg
Jag förstår hur du tänker. Rent träningsmässig så vill man ju efterlikna snön så mycket som möjligt. Lite då och då vill jag för motivationen skull få lite lättare rull. Precis som isiga spår kan vara en dröm att få lite distans på i bland.

Där emot undrar om bredden på hjulen. Har kört på 50 och det fungerar bra. Hur stor skillnad är det på 45:or och vad är för och nackdelar?

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 625 inlägg
Swenor fibreglass är grymt sköna. Tar upp vibrationer bra med sin stomme o breda hjul.
Sen 2or eller 3or beror helt på hur stark man är samt vilken terräng man kör i. Hade jag tränat landsväg i Norrlands inland hade jag valt 2or alla dar i veckan. Ska du köra cykelbana i Göteborg hade jag valt 4or
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 273 inlägg

Swenor fibreglass är grymt sköna. Tar upp vibrationer bra med sin stomme o breda hjul.
Sen 2or eller 3or beror helt på hur stark man är samt vilken terräng man kör i. Hade jag tränat landsväg i Norrlands inland hade jag valt 2or alla dar i veckan. Ska du köra cykelbana i Göteborg hade jag valt 4or

Är det så riskfyllt att åka rullskidor i Göteborg att man måste ha "bromsskidor" ?

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 991 inlägg

Blivit någon sorts inflation på rull, mina gamla Finstep med 2:or fram och 3:or bak rullar lika bra/dåligt som kompisarnas 2fram och 4 bak, inga lager som skär eller något sådant, köpte nya Finstep med 3or runt om, de rullar mycket lättare än de gamla Finstep med 2 fram och 3 bak...., ungefär som 2or förr, de enda som är säkert är att Everest är trögast av allt, rullar klart trögare än dagens fyror. Misstänker att 2orna blir lättare och lättare för att de är det man tävlar på, tror inte att det skiljer jättemycket i rull mellan Elpex 2or gummi eller Rosa jämfört med gamla gummi 1or, sedan följer 3or med på något sätt och blir det nya standardrullet och 4orna idag är som 3orna förr. 

Vasa 2013

Vasa 2013

Medlem

• Members
  • Pip
  • 406 inlägg
Var hittar man everesthjul idag?
De sålde väl fe sista på någon outlet för några år sedan.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 625 inlägg

Är det så riskfyllt att åka rullskidor i Göteborg att man måste ha "bromsskidor" ?

Poängen var att det är skillnad på landsväg och cykelbanor i tätorter. Kör jag GC bana i tätort uppstår det någon situation varje gång. Mest för att folk vet inte hur det ska agera när de möter en tok på skidor mitt i sommaren. Sen utsätter vi oss för risker när vi åker 20km/h+ utan bromsar. När det gäller skate skulle jag aldrig drömma om att åka normalrull. Tröga hjul är alltid bäst. Men som sagt, kör du landsvägen mellan Porjus och Gällivare hade jag gärna gasat på racehjul
Återinför skejtvasan
41.57.63

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 625 inlägg

Var hittar man everesthjul idag?
De sålde väl fe sista på någon outlet för några år sedan.

Får du tag på de fuskhjulen blir det rusning!
Återinför skejtvasan
41.57.63

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 238 inlägg

Poängen var att det är skillnad på landsväg och cykelbanor i tätorter. Kör jag GC bana i tätort uppstår det någon situation varje gång. Mest för att folk vet inte hur det ska agera när de möter en tok på skidor mitt i sommaren. Sen utsätter vi oss för risker när vi åker 20km/h+ utan bromsar. När det gäller skate skulle jag aldrig drömma om att åka normalrull. Tröga hjul är alltid bäst. Men som sagt, kör du landsvägen mellan Porjus och Gällivare hade jag gärna gasat på racehjul

Blev övertalad att köra på normalhjul på skejt för flytet, men hade nog varit bättre med 7or ändå

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 273 inlägg

. Men som sagt, kör du landsvägen mellan Porjus och Gällivare hade jag gärna gasat på racehjul

Där har man inget val för att inte bli uppäten av myggen ! :blink:

3 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar