lekan Posted August 12, 2019 Report Share Posted August 12, 2019 Hej! Kan man skifta och flytta bakhjulet med backspärr fram?! /lekan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
utter Posted August 12, 2019 Report Share Posted August 12, 2019 Japp det kan man. Jag kör så för att minska slitaget på de spärrade hjulen. Enda nackdelen är väl att det rullar något snabbare än att ha dem bak iom att spärrhjulen är något trögare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jola61 Posted August 12, 2019 Report Share Posted August 12, 2019 Jag kör också med spärrhjulen fram. Av slitage och ekonomi skäl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sunlake Posted August 12, 2019 Report Share Posted August 12, 2019 Annars får man lära sig att ta ur spärrlagret och montera dit det i framhjulen. Det ökar också livslängden på 2 hjulpar :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vasa 2013 Posted August 14, 2019 Report Share Posted August 14, 2019 Annars får man lära sig att ta ur spärrlagret och montera dit det i framhjulen. Det ökar också livslängden på 2 hjulpar :)Går det? Mina har olika gafflar fram och bak. Bak är axeln kraftigare och är "platt" för att inte snurra. Edit: läste nog inte riktigt. Det är bara "hjulstommarna" som byter plats. Eller hur? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
utter Posted August 14, 2019 Report Share Posted August 14, 2019 Jag har flyttat spärrlagret några gånger. Det går det också, men insatsen att flytta hjulen är minimal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Izkall Posted August 14, 2019 Report Share Posted August 14, 2019 Så när man slitigt ut bakhjulen kan man plocka ur spärrlager och axlar och sedan köpa bara framhjul? Om nu nållagrena håller flertalet hjulliv. Elpex-hjulen ser i alla fall för ögat likadana ut både fram och bak, men hur är det med de andra tillverkarna? Kan nållagret förresten tryckas i från båda håll och bankar man i så fall in det så att det sitter ungefär i centrum? Eller har den ett "bottenläge" i ena riktningen? På mina nyköpta hjul är de inte placerade helt centralt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rotebrostakaren Posted August 15, 2019 Report Share Posted August 15, 2019 Så när man slitigt ut bakhjulen kan man plocka ur spärrlager och axlar och sedan köpa bara framhjul? Om nu nållagrena håller flertalet hjulliv. Elpex-hjulen ser i alla fall för ögat likadana ut både fram och bak, men hur är det med de andra tillverkarna? Kan nållagret förresten tryckas i från båda håll och bankar man i så fall in det så att det sitter ungefär i centrum? Eller har den ett "bottenläge" i ena riktningen? På mina nyköpta hjul är de inte placerade helt centralt.Alla hjul tomma ser likadana ut fram och bak på alla märken jag känner till, bara banka ut envägslagret åt vilket håll som helst, inget bottenläge. Gamla envägslager håller, gör rent och fetta in och stoppa in i tävlingsrullskidor om du vill ha det, eftersom gamla inkörda rullar lättare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sunlake Posted August 15, 2019 Report Share Posted August 15, 2019 Så när man slitigt ut bakhjulen kan man plocka ur spärrlager och axlar och sedan köpa bara framhjul? Om nu nållagrena håller flertalet hjulliv. Elpex-hjulen ser i alla fall för ögat likadana ut både fram och bak, men hur är det med de andra tillverkarna? Kan nållagret förresten tryckas i från båda håll och bankar man i så fall in det så att det sitter ungefär i centrum? Eller har den ett "bottenläge" i ena riktningen? På mina nyköpta hjul är de inte placerade helt centralt.Jag knackar ur mina spärrlager med en hylsa på den sidan av lagret som har text på sig. Jag har sabbat ett par när jag knackat från andra änden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.