Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Turbulensen i landslagsledningen


skogsvakt

Recommended Posts

Jag tycker det var bra att SVT lyfte lite på förlåten och redovisade lite av alla turer. Tack vare Mathias Fredriksson fick vi veta en hel del, men långt ifrån allt tex varför Richard Grip sparkades. Man fick även en känsla av att Jonas Petersson sparkades på lite oklara grunder. Mathias hade tillfrågats och tackat nej till att bli landslagschef och han avgav familjeskäl som orsak. Bidragande orsak kan vara att det fortfarande finns en del outrett och skulle kunna försvåra uppdraget. Pops brukar vara vänligheten själv, men denna gång ställde han tuffa frågor till högste chefen om varför de mörkat om kickandet i förbundet, men fick väl inga konkreta besked. Återstår att se om något ytterligare kommer fram eller om detta var allt. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ordningen verkar inte vara återställd inom landslagsorganisationen. Landslagets herrtränare Mattias Nilsson går ut i pressen och kritiserar Calle Halfvarsson för hans sätt att åka i sprinten. Det är väl en gyllene regel att all kritik tas upp inom laget och inte via pressen. Inte bidrar detta till att skapa lugn och harmoni i laget.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En ny kapten är nära att anställas enligt Herr översteTomte Ola Strömberg. Mitt i säsongen :)

Spekulationer vem det kan vara?

Gunde Svan?

Rutger Jönåker?

Inge Glid?

 

Oavsett bör det vara nån som är duktig på att rätta in sig i ledet

Häromdagen antyddes det att det inte nödvändigtvis var någon med skidbakgrund men med idrottsbakgrund.

https://www.svt.se/sport/langdskidor/ny-langdchef-nara-vi-ar-i-slutfasen

 

Jag tror ändå på Niklas Jonsson.

Link to comment
Share on other sites

Kan ha fel men det verkar vara fler akademiker i norsk skidåkning, relativt många elitåkare som tagit universitetsexamen. Borde inte vara en nackdel högre upp i organisationerna, om man säger så. Inte världsettorna då men nivån därunder och långloppsgänget - dvs som dom bästa svenskarna:)

 

Jag har gjort liknande subjektiva observation. I Norge har skidor hög status i samhället i stort och fler talanger söker sig kanske till området. Talanger med hög kapacitet, analysförmåga etc. ”Istället för UD blir det skidförbundet”

 

På åkarsidan så om man jämför intervjuer i norsk TV av deras landslagsåkare med den svenska motsvarigheten så framstår svenskarna som tja nästan träiga eller osakliga. Men på svenska damsidan är det annorlunda.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det osade katt redan från början. Det var en märklig soppa.

Jonas Peterson slutat

Johan Sares slutat

Johan Olsson slutad ( och börjat igen)

Urban Nilsson slutat

Annika Zell slutat

 

Alla inom ett halvår. Vad är det för ”rödgrön röra” bakom lyckta dörrar på kanslit?

Ja, inte nog med det nu har Mattias Nilsson och Fredrik Uusitalo fått gå, cirkusen fortsätter. :ph34r:Vad säger ni om högste bossens svar på Blomqvists kritik ?

Link to comment
Share on other sites

Ja, inte nog med det nu har Mattias Nilsson och Fredrik Uusitalo fått gå, cirkusen fortsätter. :ph34r:Vad säger ni om högste bossens svar på Blomqvists kritik ?

"Fått gå"? Var kommer den informationen från? Eller är det din tolkning av att de slutar?

Link to comment
Share on other sites

ä

Blomqvist gjorde en antydan om att även om det officiellt heter att de slutar på egen begäran måste det finnas någon mer anledning. Vad tror du själv ?

Jag tror att det är ett tufft jobb att ha oavsett pga alla resdagar i synnerhet om man har småbarn hemma så att man slutar på eget initiativ låter rätt sannolikt för min del.

Link to comment
Share on other sites

Ja absolut. Senaste året har Rikard Grip, Johan Sares, Annika Zell, Jonas Peterson, Urban Nilsson, Mattias Nilsson och Fredrik Utisalo alla slutat pga egen begäran...

 

Dags att börja städa trappan uppifrån, som en vasaloopsvinnare sa.

Det är onekligen några som fått sparken men det innebär inte att alla som slutar fått sparken. Riktigt så illa är det inte ens i Svenska skidförbundet.

Link to comment
Share on other sites

Det är onekligen några som fått sparken men det innebär inte att alla som slutar fått sparken. Riktigt så illa är det inte ens i Svenska skidförbundet.

Precis så illa är det. Folk får både sparken och slutar av egen vilja. Det är fullständig katastrof på SSF. Det påstod jag redan i förra våren. Nu börjar det på allvar påverka åkarna

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det är ett tufft jobb att ha oavsett pga alla resdagar i synnerhet om man har småbarn hemma så att man slutar på eget initiativ låter rätt sannolikt för min del.

Det betvivlar jag inte på och det är inte den enda yrkesgruppen, som tvingas vara hemma från familj och barn under kortare och längre perioder. Men trivs man på sitt arbete och känner att man kan göra ett bra jobb utifrån de förutsättningar som gäller kan man stå ut med de olägenheter som bortvaro och resande innebär. Jag tror att båda insett att dessa förutsättningar inte finns, dels med den stora omsättningen av personal och med ett vallateam minst sagt ojämna i sina prestationer. Lite synd om Calle, som haft bra stöd av Mattias Nilsson när det strulat för honom.

Link to comment
Share on other sites

Jonas Peterson (den som kunde räddat landslaget) bekräftar i BT det jag vetat länge. Den mycket speciella stämningen hos Grabbarna i vallabussen fällde honom. Dags att se sig själv i spegeln nu Överste direktör. Det totala förfallet är redan här. Hört att Ebba funderar på byta till nordisk kombination
Link to comment
Share on other sites

Jag ringde upp Jonas Peterson i samband med Borås skidfestival och frågade om jag kunde delta i skejtloppet fast jag var från ett annat distrikt. Han svarade att det inte var några problem och jag uppfattade honom som en trevlig och positiv person.  :)  (sen kraschade coronan tävlingen så det blev inget lopp)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu har den nya organisationen presenterats och vilka som ingår i de olika träningsgrupperna. Finns väl inte så mycket att säga utan det handlar om att se att det fungerar så bra som de lovar. Nu hörde jag inte journalistutfrågningen och om frågan ställdes varför Johan Ohlsson inte nämndes öht i tränarorganisationen. Han har självmant valt att hoppa av efter att det varit helt tyst från Förbundet och de inte ens velat ha en utvärdering av hans jobb, vilket kan tyckas märkligt.

Link to comment
Share on other sites

Börjar bli lite ordning på denna soppatorsk som landslaget varit. Gillar skarpt hur få herrar det är. Kunde gott varit ännu nån mindre. Hoppas Wille kan utvecklas bra. Han har ju bra sparring i Frida. Nä rackarns nu ser det ljusare ut för SSF. Det kunde iofs knappast gå åt nåt annat håll. Clownnäsorna kunde inte bli större. Nu vänder vi blad, som knugen sa. Perry, Frida och Linn kan bli en löjligt giftig trojka
Link to comment
Share on other sites

Börjar bli lite ordning på denna soppatorsk som landslaget varit. Gillar skarpt hur få herrar det är. Kunde gott varit ännu nån mindre. Hoppas Wille kan utvecklas bra. Han har ju bra sparring i Frida. Nä rackarns nu ser det ljusare ut för SSF. Det kunde iofs knappast gå åt nåt annat håll. Clownnäsorna kunde inte bli större. Nu vänder vi blad, som knugen sa. Perry, Frida och Linn kan bli en löjligt giftig trojka

:)+ tummen upp

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...