Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Offroad rullskidor 2019 - vilka är bäst?


PärSäthil

Recommended Posts

Hej! Det finns några gamla trådar om offroad rullskidor, men jag tänkte att det var dags att kolla läget för 2019. Vilka tycker ni är bäst? Vilka erfarenheter har ni? Jag är ute efter rullskidor med lös häl, så många äldre modeller av t.ex. powerslide går ju bort där.

 

Jag har hört mycket bra om Jenex V2, även om folk kommenterar att de dubbla hjulen ibland slår i varandra när man stakar med fötterna tätt ihop. 

 

När det gäller Powerslide så har jag inte hört så mycket, är det någon som har ett par med lös häl? Vad är för och nackdelen med de fasta pjäxorna?

 

Skikke har ganska bra recensioner överlag, men spontant känns de tunga och inte särskilt skidlika då man inte har någon pjäxa?

 

Eplex har ju en skateskida för off road, men den har inga bromsar vilket verkar lite småfarligt?

 

En annan idé är att köpa en skike eller powerslide-stomme och sätta på en egen bindning och broms. Någon som testat det? Spontant känns det som en bättre idé då man kan få den pjäxan man vill och har mer flexibilitet att ändra detaljerna. 

Ja, det finns många spår som ni ser. Nån som har provat och vill dela sina erfarenheter?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört Jenex i 6 år och är mycket nöjd med dessa, går spikrakt och har aldrig upplevt att de dubbla bakhjulen slår i varandra. Har även ett par Skike som jag ibland använder på grusvägar då hjulen är större än på Jenex. Visst är de något tyngre men inget man tänker på då dom i övrigt är ganska lättrullade och dessutom tycker jag det är praktiskt att kunna använda vanliga skor, vilket inte innebär att det blir mindre skidlikt. Dessutom har både Jenex och Skike broms som fungerar bra.  

Link to comment
Share on other sites

Har även ett par Skike som jag ibland använder på grusvägar då hjulen är större än på Jenex. Visst är de något tyngre men inget man tänker på då dom i övrigt är ganska lättrullade och dessutom tycker jag det är praktiskt att kunna använda vanliga skor, vilket inte innebär att det blir mindre skidlikt. 

 

Kjell vill du förklara lite mer hur det kan komma sig? Tänker spontant att skor borde ge en mer klumpig känsla.. Vad har du för skor när du kör?

Link to comment
Share on other sites

Powerslide säljer iaf rullskidor på sin sida?

https://www.powerslide.com/inline/off-road/

Då har vi nog olika uppfattning om vad som är en rullskida. Sidan du hänvisar till visar offroad inlines. Jag driver butik, säljer rullskidor, vi har sålt Powerslide i flera år, men inte längre eftersom dom inte tillverkar rullskidor längre utan bara inlines i dess olika former.

Men tidigare hade dom riktiga rullskidor för offroad, vi sålde dom på den tiden.

Link to comment
Share on other sites

Kjell vill du förklara lite mer hur det kan komma sig? Tänker spontant att skor borde ge en mer klumpig känsla.. Vad har du för skor när du kör?

Jag kör i vanliga jumpaskor som sitter fast väldigt bra med kardborreremmarna man drar över, dessutom är det justerbart för alla typer av skor. Man kan ju även använda pjäxa om man så önskar, men varma sommardagar kan det ju vara skönare med luftiga skor och jag kan tyvärr inte förklara detta med skidlikhet annat än att jag själv inte upplever någon skillnad.

F ö har jag beslutat mig sälja ett par Skike om du e v skulle vara intresserad.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...