Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppsprogrammet 2020


Volevodin

Recommended Posts

Nu har vasaloppsprogrammet för 2020 presenterats och enda nyheten var att ett fotlopp över 30 km tillommer med möjlighet att köra en 30-trippel. Jag har föreslagit att 30 km skulle införas på Nattvasan pga att många har begränsade möjligheter att träna skejt söderöver. Helst hade jag sett att en singelklass över 30 km inrättades och då helst med tidtagning. När inte sträckan är längre är 30 km behövs ingen dubbelbemanning och förstår inte varför det så svårt med tidtagning.

Link to comment
Share on other sites

Överväger starkt att gerilla-köra den inofficiella "UltraGurran celebrating 500 years", fri stil Mora-Sälen-Mora. Samling torsdag morgon vid målportalen för ett äventyr i fäders spår. Kostar en spåravgift, egen support och en jävla massa svett men kul tror jag att den skulle kunna bli.

 

För de vågade så skulle man kunna bräcka Nordenskiöld genom att köra Sälen-Mora-Sälen-Mora. Kanske lite mycket av det goda och då skulle det krävas att åka en del i mörker.

 

EDIT: diskussionen är sedan tidigare i denna tråd - http://www.skidforum.se/index.php/topic/14371-%C3%B6ppet-sp%C3%A5r-3/

Link to comment
Share on other sites

Varför skulle man vilja åka ett lopp på en distans som inte är seedningsgrundande för Vasaloppet... helt befängt

 

Som ni alla vet finns det två typer av lopp man kan åka.

 

1: VL

2: seedningslopp

 

Punkt

Tyvärr är det många som har den inställningen, vilket inte gör det lättare att återinföra Skejtvasan.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu skall man byta namn på Kortvasan och Halvvasan till Vasa 30 resp 45. Vad hjälper det, när man inte vågar införa lopp, som skulle kunna utmana sitt heliga koncept Vasaloppet. Man skyndade sig att lägga ner Skejtvasan i stället för att utveckla den och knyta ihop den med andra lopp för att inte riskera att loppet skulle växa sig stort. Skejtvasan på fredagen och Vasaloppet på söndagen kunde haft både separata resultatlistor och en hopslagen lista = större intresse för Skejtvasan !

Link to comment
Share on other sites

Hänger inte med. Det är ju skiathlonVasa varje år framtill Evertsberg. Finns hur mycket filmer som helst på tuben som visar skate i vasaspåret den första söndagen i mars. Fästvalla har dom ju inte heller.

 

Nä det enda rätta vore att hålla en Vasa med FRI-STIL.

Håller helt med, men så länge som Vasaloppet fyller sina lopp under veckan lär det inte bli nån riktig skate-vasa.
Link to comment
Share on other sites

Håller helt med, men så länge som Vasaloppet fyller sina lopp under veckan lär det inte bli nån riktig skate-vasa.

När de lade ner 2013 bjöd de ut skatevasan till någon annan arrangör med förbehållet att loppet inte fick innehålla Vasa. Sen gjordes det ett par lama försök i Idre och Lima, men eftersom loppen inte hade någon koppling till Vasaloppen, så rann det ut i sanden. En plats som har förutsättningar anser jag är  Grönklitt, tror att de skulle kunna få till ett hyfsat antal startande i skejtlopp, varför inte kopiera Finland med flera deletapper under en vecka. Förstår inte varför man skall gömma undan skejtåkarna på natten, dessutom utan tävlingsmoment.

Link to comment
Share on other sites

När de lade ner 2013 bjöd de ut skatevasan till någon annan arrangör med förbehållet att loppet inte fick innehålla Vasa. Sen gjordes det ett par lama försök i Idre och Lima, men eftersom loppen inte hade någon koppling till Vasaloppen, så rann det ut i sanden. En plats som har förutsättningar anser jag är  Grönklitt, tror att de skulle kunna få till ett hyfsat antal startande i skejtlopp, varför inte kopiera Finland med flera deletapper under en vecka. Förstår inte varför man skall gömma undan skejtåkarna på natten, dessutom utan tävlingsmoment.

Och med tillägget att det är KRAV på åka i par. Sen att hela skiten bara är en plastig konstruktion av miljonsponsorn Silva gör det inte direkt mer tilltalande för ”färd i fäderns spår”

Link to comment
Share on other sites

Silva omsatte 21 MSEK i sverige 2018. Småbolag. Om man lägger mångmiljonbelopp på vasaloppet så blir det inte så mycket kvar av marknadsbudgeten :) I vilket fall, Silva var ett större bolag en gång i tiden baserat på kompassverksamheten. Den fick sig en rejäl smäll i och med gps / digitaliseringen / smarta telefoner mm. Verksamheten har ställts om i omgångar efter det men har tynat bort. Usel investering!

 

Jag hälsade på i deras kontor som ligger i bromma förra året och tro mig, jag fick ingen Spotify känsla direkt..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...