Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Alfa skidskor, nån som testat?


Anl

Recommended Posts

Jag har problem med breda fötter, och dessutom tendens till skräddarknuta (öm punkt vid sidan av lilltån). Och dessutom stora fötter, normalt stl 47 i skidskor. Tillomed en Alpina i stl 47 är i smalaste laget för att jag inte ska få problem på längre lopp.

 

På Alewalds skiddagar testade jag en Alfa-modell, och den verkade väldigt rymlig. Tyvärr hade de bara en turmodell, och jag vet inte om någon säljer Alfas tävlingsmodeller i butik i Sverige. Finns det någon här som testat Alfas tävlingsmodeller, och har något att säga om passform o funktion?

Link to comment
Share on other sites

Vissa Alpina är väldigt små, tror typ ECL,CCL, samt de gråa gamla RCL. RCO visat sig vara klart större, den årsmodellen jag köpte. Fischer RCS tror jag är rätt normala till stora i storleken. Rossignol väldigt små tror jag. Salomon väl rätt normala numera möjligen mot små till, kanske mindre ändå förr, tror jag, har inte koll riktigt där om Salomon... Alfa har jag inte koll på alls, men stämmer säkert då att de är större än flera Alpina-varianter. Alpinas rullskidskor Summer SCL och RCL och kanske ACL är klart större. Lite osäker om ECL. Ungefär så. Men det varierar såklart från år till år också; en del märken kan ändra modell osv. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Fyndade ett par Trac Advance för en knapp femhundring, en modell som fanns för ett par år sen och de är helt klart rymliga i framfoten och runt tårna. Gillar också snörningen som flexibelt omsluter foten. Ska bli spännande att testa tillsammans med Move-systemet - NNN-premiär snart!

 

Oslo Sportslager har några äldre modeller för lite mer humana priser. Det som skiljer är lite i vikt och att snäppet dyrare modeller har lite fräckare sula (Xcelerator).

https://www.oslosportslager.no/produktkategori/skisko-klassisk-4-5745.aspx?sort=0&selected=20

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...