Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Sylvasst startflt p lngloppspremiren i Grnklitt

Norsk dubbel p Supersprinten i stersund

karna som ker Supersprinten i stersund

Trning: Fokus skidgng - stavgng - lghufs

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Teknikläger?

• Vänligen logga in för att kunna svara
20 svar till detta ämne

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 294 inlägg

Vad tros om ett 3,5 dagars läger i idre med  Mattias Svahn?

5000kr + tåg 1000kr, ink allt?

Borde väl vara en grym boost inför VL?

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 708 inlägg
Tro gör man i körkan. Prestera gör man på Skatebirken.
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 66 inlägg
Om inte annat så lär du dig staka med frånskjut.

Skämt åsido, det låter rimligt prismässigt och vettigt steg i utvecklingen nu när du också fastnat i längdåkningen.

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 294 inlägg

Japp, det som jag ska kolla är vad som finns i snö väg här nere,, skidtunnlar,, när är dom igång, och vad finns i småland med omnejd?

kan ju vara bra att åka ett par 1h pass innan.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 361 inlägg

Om snö saknas kör du ett rullskidpass med mycket stakning med frånskjut och diagonal, så att ljumskarna får sig en rejäl omgång. Det bör ske en vecka före, så att stelheten i ljumskarna hinner försvinna. Visserligen lär stelheten komma tillbaka under träningslägret, men i mildare form. Jag kan inte minnas något år, där jag inte blivit stel i ljumskarna efter första skidpasset på snö i klassisk skidåkning.

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 294 inlägg

Om snö saknas kör du ett rullskidpass med mycket stakning med frånskjut och diagonal, så att ljumskarna får sig en rejäl omgång. Det bör ske en vecka före, så att stelheten i ljumskarna hinner försvinna. Visserligen lär stelheten komma tillbaka under träningslägret, men i mildare form. Jag kan inte minnas något år, där jag inte blivit stel i ljumskarna efter första skidpasset på snö i klassisk skidåkning.

hmm, vill ju inte sabba mina skidstavar,, så vart får man tag i billiga rullskidstavar som kan funka?

PetterM

PetterM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 67 inlägg

hmm, vill ju inte sabba mina skidstavar,, så vart får man tag i billiga rullskidstavar som kan funka?

Köp mina gamla skistart rullskidstav i sitter swix handtag på. Här 1 par och en extra stav alla med rull holk. 155cm långa. Kostar 799 nya så ge ett bud.

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 294 inlägg

Köp mina gamla skistart rullskidstav i sitter swix handtag på. Här 1 par och en extra stav alla med rull holk. 155cm långa. Kostar 799 nya så ge ett bud.

omöjligt att ge bud

har hittat:

ONEWAY Diamond 100X, med lim truga och extra rullholk.

hur bra är  dessa?

värda 700kr?

det är 9mm stav,, finns det inga skruv holkar?

hur svårt är det att värma bort rullholken?

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 66 inlägg
Busenkelt att byta limmad holk.
Dyrast är värmepistol, men nykokt vatten, värmeljus eller cigarettändare går också.
Du behöver lite smältlim för att sätta på nya.

PetterM

PetterM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 67 inlägg

omöjligt att ge bud

har hittat:
ONEWAY Diamond 100X, med lim truga och extra rullholk.

hur bra är  dessa?
värda 700kr?

det är 9mm stav,, finns det inga skruv holkar?
hur svårt är det att värma bort rullholken?

Värma bort rullholk är enkelt. Jag tar vatten från vatten kokaren i en mugg ca 15s i vattnet sen dra bort. På med den nya. Vet inte om onewayen är bra.

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 294 inlägg

One way staven är tydligen en rullskide stav,, så den sviktar nog lite grann,, och 700kr är för mycket för en rullskidestav... hoppades på en kombo

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 361 inlägg

Vad är optimal styvhet på en rullskidstav ? Jag testade några billiga stavar vid Team Sportias konkursutförsäljning och 399-stavarna dallrade som "skinkan på en vasslegris" när man drog dem i golvet. Var tvungen att gå upp i 700 kr-klassen för att hitta en stav som hade acceptabel styvhet, vad nu "acceptabel styvhet" innebär ??

Redigerat av Volevodin, 08 oktober 2019 - 19:50 .

GreatSki

GreatSki

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 699 inlägg

Använder alltid samma kvalité på stavar, oavsett rullskidor eller skidor.

Varför ska man åka omkring med ett par billiga skitstavar, med en helt annan känsla, när man åker rullskidor?

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 294 inlägg

Använder alltid samma kvalité på stavar, oavsett rullskidor eller skidor.

Varför ska man åka omkring med ett par billiga skitstavar, med en helt annan känsla, när man åker rullskidor?

om man åker 5 ggr på rullskidor och 100ggr på snö......

GreatSki

GreatSki

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 699 inlägg

,...så finns det absolut ingen anledning till att köpa ett par extra stavar.   :)

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 264 inlägg

,...så finns det absolut ingen anledning till att köpa ett par extra stavar.   :)

Jag kör med rullskidstavar, men håller med om att det ska vara samma kvalitet, nästan så att jag vill ha styvare på asfalt

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 294 inlägg

känns lite osäkert att bara ha 2 stavar,, inga i reserv

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 361 inlägg

Ett alternativ är att när man graderar upp sig på snöskidstavar, gör om de gamla till rullskidstavar, det har varit min taktik genom åren. Risken att bryta en stav är större vid omkullkörning på rullskidor än på snöskidor, jag har brutit/knäckt flera stavar på rullskidor, men inga på snöskidor. Den retfullaste stavbrottet var när jag fick ner staven i en gatubrunn och knäckte den 1 dm ovanför holken. Det gick att laga den med epoxi, men pendeln blev förstörd och jag fick ont under skulderbladet vid användning, så numera står den oanvänd. Det är en 158-stav och jag funderade på att kapa av den ovanför brottstället, men problemet är att då blir röret för tjockt för en truga/holk,

Lappen

Lappen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 692 inlägg

Ett alternativ är att när man graderar upp sig på snöskidstavar, gör om de gamla till rullskidstavar, det har varit min taktik genom åren. Risken att bryta en stav är större vid omkullkörning på rullskidor än på snöskidor, jag har brutit/knäckt flera stavar på rullskidor, men inga på snöskidor. Den retfullaste stavbrottet var när jag fick ner staven i en gatubrunn och knäckte den 1 dm ovanför holken. Det gick att laga den med epoxi, men pendeln blev förstörd och jag fick ont under skulderbladet vid användning, så numera står den oanvänd. Det är en 158-stav och jag funderade på att kapa av den ovanför brottstället, men problemet är att då blir röret för tjockt för en truga/holk,

Prova värm trugan/holken ganska ordentligt med ex varmluftspistol så kan den kanske gå på ändå.

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 294 inlägg

skidome göteborg har tydligen snö,, finns det fler ställen söder om huvudstaden?

En dag landar på ca 1000kr för mig,, kan vara en bra början innan teknikläger

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar