Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Teknikläger?


Ozzian

Recommended Posts

Om snö saknas kör du ett rullskidpass med mycket stakning med frånskjut och diagonal, så att ljumskarna får sig en rejäl omgång. Det bör ske en vecka före, så att stelheten i ljumskarna hinner försvinna. Visserligen lär stelheten komma tillbaka under träningslägret, men i mildare form. Jag kan inte minnas något år, där jag inte blivit stel i ljumskarna efter första skidpasset på snö i klassisk skidåkning.

Link to comment
Share on other sites

Om snö saknas kör du ett rullskidpass med mycket stakning med frånskjut och diagonal, så att ljumskarna får sig en rejäl omgång. Det bör ske en vecka före, så att stelheten i ljumskarna hinner försvinna. Visserligen lär stelheten komma tillbaka under träningslägret, men i mildare form. Jag kan inte minnas något år, där jag inte blivit stel i ljumskarna efter första skidpasset på snö i klassisk skidåkning.

hmm, vill ju inte sabba mina skidstavar,, så vart får man tag i billiga rullskidstavar som kan funka?

Link to comment
Share on other sites

Köp mina gamla skistart rullskidstav i sitter swix handtag på. Här 1 par och en extra stav alla med rull holk. 155cm långa. Kostar 799 nya så ge ett bud.

omöjligt att ge bud

 

har hittat:

ONEWAY Diamond 100X, med lim truga och extra rullholk.

 

hur bra är  dessa?

värda 700kr?

 

det är 9mm stav,, finns det inga skruv holkar?

hur svårt är det att värma bort rullholken?

Link to comment
Share on other sites

omöjligt att ge bud

 

har hittat:

ONEWAY Diamond 100X, med lim truga och extra rullholk.

 

hur bra är  dessa?

värda 700kr?

 

det är 9mm stav,, finns det inga skruv holkar?

hur svårt är det att värma bort rullholken?

Värma bort rullholk är enkelt. Jag tar vatten från vatten kokaren i en mugg ca 15s i vattnet sen dra bort. På med den nya. Vet inte om onewayen är bra.

Link to comment
Share on other sites

Vad är optimal styvhet på en rullskidstav ? Jag testade några billiga stavar vid Team Sportias konkursutförsäljning och 399-stavarna dallrade som "skinkan på en vasslegris" när man drog dem i golvet. Var tvungen att gå upp i 700 kr-klassen för att hitta en stav som hade acceptabel styvhet, vad nu "acceptabel styvhet" innebär ??

Edited by Volevodin
Link to comment
Share on other sites

Ett alternativ är att när man graderar upp sig på snöskidstavar, gör om de gamla till rullskidstavar, det har varit min taktik genom åren. Risken att bryta en stav är större vid omkullkörning på rullskidor än på snöskidor, jag har brutit/knäckt flera stavar på rullskidor, men inga på snöskidor. Den retfullaste stavbrottet var när jag fick ner staven i en gatubrunn och knäckte den 1 dm ovanför holken. Det gick att laga den med epoxi, men pendeln blev förstörd och jag fick ont under skulderbladet vid användning, så numera står den oanvänd. Det är en 158-stav och jag funderade på att kapa av den ovanför brottstället, men problemet är att då blir röret för tjockt för en truga/holk,

Link to comment
Share on other sites

Ett alternativ är att när man graderar upp sig på snöskidstavar, gör om de gamla till rullskidstavar, det har varit min taktik genom åren. Risken att bryta en stav är större vid omkullkörning på rullskidor än på snöskidor, jag har brutit/knäckt flera stavar på rullskidor, men inga på snöskidor. Den retfullaste stavbrottet var när jag fick ner staven i en gatubrunn och knäckte den 1 dm ovanför holken. Det gick att laga den med epoxi, men pendeln blev förstörd och jag fick ont under skulderbladet vid användning, så numera står den oanvänd. Det är en 158-stav och jag funderade på att kapa av den ovanför brottstället, men problemet är att då blir röret för tjockt för en truga/holk,

Prova värm trugan/holken ganska ordentligt med ex varmluftspistol så kan den kanske gå på ändå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...