Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Ebba Andersson r redo fr ssongsstarten

Sylvasst startflt p lngloppspremiren i Grnklitt

Norsk dubbel p Supersprinten i stersund

karna som ker Supersprinten i stersund

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Vad motsvarar medalj på VL för tid på marathon

• Vänligen logga in för att kunna svara
46 svar till detta ämne

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 711 inlägg
Jojovisst det är väl självklart att det är individuellt. Du kan dock fortfarande med statistik och siffror visa vad som för genomsnittet är lättast att uppnå år 2019. Tex vad kan flest genomföra efter given träningstid, bänka 100kg eller springa milen sub40. Där skulle jag säga att en genomsnittlig man på 40 år har enklare att uppnå bänka 100kg:)
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Tallen

Tallen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 993 inlägg

Jojovisst det är väl självklart att det är individuellt. Du kan dock fortfarande med statistik och siffror visa vad som för genomsnittet är lättast att uppnå år 2019. Tex vad kan flest genomföra efter given träningstid, bänka 100kg eller springa milen sub40. Där skulle jag säga att en genomsnittlig man på 40 år har enklare att uppnå bänka 100kg:)

Håller med dig fullt om det faktum att de flesta skulle ha lättare att träna sig till att kunna bänka 100 pannor än att löpa milen sub 40. Om man som mig är lättviktare (65kg) och en tydlig fallenhet för konditionsidrott före styrka så är fallet dock det omvända. 

"Pain is inevitable. Suffering is optional" Haruki Murakami

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 711 inlägg

Håller med dig fullt om det faktum att de flesta skulle ha lättare att träna sig till att kunna bänka 100 pannor än att löpa milen sub 40. Om man som mig är lättviktare (65kg) och en tydlig fallenhet för konditionsidrott före styrka så är fallet dock det omvända.

Jomen det är inte intressant i detta fallet vilken fallenhet du har utan genomsnittet. Och åter till frågan så TROR jag ett maraton under 3:30 är svårare att uppnå än medalj på Vasaloppet för gemonsnittet
Återinför skejtvasan
41.57.63

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 443 inlägg
Vill du springa 42k lopp i centrala Stockholm så är det samma lopp som alla deltar i oavsett nivå. Vill du skida individuellt klassiskt 90k lopp mellan Sälen och Mora så är den populationen uppdelad på 3 lopp med klar överrepresentation av snabbare åkare i VL och långsammare åkare i de båda ÖS:en. Ska du jämföra Stockholm Marathon med VL och räkna % som klarar en viss prestation så menar jag därför att det är mer relevant att slå ihop VL med de båda ÖS:en.

Seedningsgränsen för led 3 motsvarar herrplacering 2000 och led 4 motsvarar 3200. Runt 2600 är väl normalt antal herrar som klarar medalj i VL så det innebär att man kan dra en gräns mitt emellan led 3 och led 4 i seedningstabellen för ÖS och säga att det motsvarar medaljtid. Jag gjorde ett överslag på resultaten från ÖSS 2019 och det verkar vara mindre än 3% av fullföljande herrar som klarar ”led 3,5”. De öppna spåren drar alltså rejält ner procenten som klarar medaljtid eller motsvarande mellan Sälen och Mora.
(även om nivån kanske är lite bättre på måndagen)

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 369 inlägg

Även om det inte säger så mycket att välja ut ett år, kan det ändå visa att talangen för skidor resp löpning varierar från individ till individ. 1976 åkte jag Vasaloppet på 6.37 och på hösten sprang jag Lidingöloppet på 2.10.38 (segrare Max Holmnäs 1.42.54). Jag hittar ingen medaljtid på VL, men troligen räckte inte 6.37. (tre år senare åkte jag på 5.41 och klarade medaljen) Någon medaljtid i LL fanns inte på den tiden, finns det nu ?

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 016 inlägg
Medaljtiden på LL är fix 2.15. Har fixat den en gång, 2.11, och 2.26 & 2.21 de två andra gånger jag fullföljt. Medalj på LL känns tuffare än på VL trots att jag är bättre på löpning.
På VL betalar sig överkroppsstyrka och stakningsuthållighet. Förutom allmän kondition så är det inte samma koppling mellan löpning och längdåkning längre även om kanoner som Johaug, Tønseth, Ebba och Frida kan vara nationell toppklass i båda disciplinerna.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2020: Stafettvasan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Lmlhaha

Lmlhaha

Medlem

• Members
  • Pip
  • 142 inlägg

Enklast hade väl varit att kolla på hela populationens träningstimmar i medeltal för att uppnå medalj på VL över flera år, och sedan kolla vad dessa träningstimmar motsvarar i marathontid?

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 711 inlägg
Man får koka ner det till följande hypotetiska fråga. Vad är dagens människa år 2019 mest lämpad för. Staka 9mil eller springa 42km.

Jag påstår det är staka 9mil
Återinför skejtvasan
41.57.63

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 998 inlägg

Enklast hade väl varit att kolla på hela populationens träningstimmar i medeltal för att uppnå medalj på VL över flera år, och sedan kolla vad dessa träningstimmar motsvarar i marathontid?

Visst, men även då blir det missvisande, eftersom skidåkare som klarar medaljtiden inte tränar grenspecifikt i samma utsträckning som löpare.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 555 inlägg

Svårt att jämföra, det beror ju på din skidteknik och delvis på hur stor du är.

Som 20-25 åring sprang jag ganska bra och hade nog inte haft så svårt för 3:30 mara (det var inte så aktuellt eftersom jag tävlade på kortare sträckor), men mitt enda Vasalopp var väldigt långt från medalj. När jag var runt 50 tog jag ett par VL-medaljer, men hade inte haft en chans att gå under 4:00 på maran. Tror att för oss som är äldre är en VL-medalj mycket lättare än en 3:30 - mara, och samma för oss som väger 90+. Är du i 20-25 års åldern och hyfsat lätt i kroppen kanske du du snabbare kan träna dig till en bra mara-tid.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 369 inlägg

Man får koka ner det till följande hypotetiska fråga. Vad är dagens människa år 2019 mest lämpad för. Staka 9mil eller springa 42km.

Jag påstår det är staka 9mil

Ja, det ger en viss styrka i fingrarna att trycka på mobilen 6 tim/dag, dock borde man variera hand för att inte få slagsida. :D

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 916 inlägg
55 år och 3:30 låter som walk in the park jämfört med VL medalj...
Men det är bara jag, hyfsat stark, envis och god kondition.
Det är min erfarenhet och jag tror nog att genomsnitt inte betyder så mycket då alla ändå jämför sig... vilket blir konstigt när vi är så olika i förutsättningar.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 711 inlägg
3:30 är alltså 2st Göteborgsvarv på raken på 1:45.
Återinför skejtvasan
41.57.63

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 916 inlägg
Ett halvmaraton tar nog ca 1:30 om jag tränar ett halvår löpning 2-3 pass i veckan.
Två på 1:45 på raken är tuffare mest pga att benen gör ont, just uthålligheten är svårigheten och det som är svårt att jämföra mellan maraton som tar slut betydligt snabbare än ett VL.

davidekblad

davidekblad

Medlem

• Members
  • Pip
  • 13 inlägg

Åkte VL och sprang Stockholm Marathon 2019, mina tider blev:

VL:  06:44:33 (Medaljtid)

SM: 02:57:08 ( 230 plats)

Ska tilläggas att jag är en bättre löpare än skidlöpare. 

Ända gången jag upplever att jag har riktig nytta av löpningen under Vasaloppet är

i stigningarna upp mot Risberg, Oxberg, Hökberg osv, sen på platten kommer dom duktiga stakarna ikapp ganska snabbt. 

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 916 inlägg
Jag hävdar mig också bättre i kortare skidlopp...
Just detta med uthållighet är min akilleshäl.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 369 inlägg

Jag hävdar mig också bättre i kortare skidlopp...
Just detta med uthållighet är min akilleshäl.

Det är du inte ensam om, men tyvärr ger numera de riktigt långa loppen mer status i skidåkning. Att vara bra i de långa loppet kräver givetvis uthållighet, men också en hög grundfart. I löpning räknas väl lopp över halvmaraton som långt, men i skidor bör sträckan vara över 30 km för att räknas som långt. Trots att jag inte tränat så mycket löpning har jag sprungit halvmaraton på 1.25, men inte maraton bättre än 3.14. I skidor har jag åkt många lopp på milen på 32-34 min men vasaloppet bara 3 ggr under 6 tim (5.41 som bäst) vilket visar att jag är en "kortdistansare". Som många konstaterat beror det på vilket kategori man tillhör för att klara en viss tid i löpning resp skidor.

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 264 inlägg

Fast så mycket verkar du inte tappa mot "förväntat". På skidor nästan inget skulle jag säga.

https://www.jogg.se/loparkalkylatorn

Det är du inte ensam om, men tyvärr ger numera de riktigt långa loppen mer status i skidåkning. Att vara bra i de långa loppet kräver givetvis uthållighet, men också en hög grundfart. I löpning räknas väl lopp över halvmaraton som långt, men i skidor bör sträckan vara över 30 km för att räknas som långt. Trots att jag inte tränat så mycket löpning har jag sprungit halvmaraton på 1.25, men inte maraton bättre än 3.14. I skidor har jag åkt många lopp på milen på 32-34 min men vasaloppet bara 3 ggr under 6 tim (5.41 som bäst) vilket visar att jag är en "kortdistansare". Som många konstaterat beror det på vilket kategori man tillhör för att klara en viss tid i löpning resp skidor.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 711 inlägg
Det är lätt att sitta hemma i soffan och räkna på kmtider och tycka maraton under 3:30 är lätt :)

Måste vara ganska enkelt att kolla procenten på deltagarna i Sthlmmaraton och vasaloppet hur stor del som kommer under 3:30 samt medaljtid. Då måste även öppna spåren räknas in anser jag
Återinför skejtvasan
41.57.63

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 916 inlägg
I soffan får man titta på sina egna resultat.
Där är 3:30 uppnått med begränsad träning samma med 1:24 på halvmaran men då i ungdomens dagar som ca 40-åring. 53-åring på 1:29 men då mindre träning. Aldrig medalj i VL så enkelt för mig att säga vad som är enklast för mig.
Stora skillnaden ligger i hur länge jag orkar puls&fart. Upp till 2 timmar enkelt och 3 med nöd och näppe sedan går det drastiskt utför.
Men det är jag och jag tror det är svårt att generalisera så att det blir relevant för någon..

Men helt klart bör man bara uttala sig med erfarenhet...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar