Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vad motsvarar medalj på VL för tid på marathon


Toblach

Recommended Posts

Jag har försökt googla men inte hittat något relevant. Vad skulle ni säga en medalj på Vasaloppet motsvarar för tid på marathon? Jag har rätt bra koll på vad vilken träningstid och kapacitet som krävs för vilken en viss tid på marathon, men för VL har jag dålig koll på vad som krävs för medalj. Jag kan inte riktigt relatera det till något. 

Det är främst ur två aspekter jag är nyfiken

  • Ni som tagit medalj på VL, vad för tid har ni på marathon? Den här jämförelsen blir väldigt individuell eftersom en viss person kan ha fallenhet för antingen VL eller marathon, och tränat olika inför respektive gren. 
     
  • Objektivt sett. Hur stor prestation är medalj i VL, och vilken tid på marathon skulle det motsvara?

Jag testade räkna på det här nere. Men det är så många faktorer jag inte tar hänsyn till, och dom faktorer jag tar hänsyn till är jag inte särskilt noggrann med och tar ett alldeles för litet urval. Men det kanske ger ett hum?! Näe jag är tveksam  :rolleyes:

 
År och antal som tog medalj 
2016 | 
3209 
2017 | 2803
2018 | 3054
2019 | 2044 

Det ger ett snitt på att 2778 personer tar medalj om vi endast räknar på senaste fyra åren. 
Om vi sedan räknar att 15800 anmäler sig till VL innebär det att 17.6% av anmälda tar medalj. 

Om vi då sedan riktar blickarna mot Stockholm Marathon 2019 var det 8795 män(går inte söka på totalt) som fullföljde. 17,6% av 8795 blir placering 1548. Placering 1548 hade tiden 03:27:43. 

Det skulle innebär att den sista personen som får medalj på Vasaloppet motsvarar 03:27:43. Är det rimligt? 

Link to comment
Share on other sites

Mitt enda officiella marathon-lopp 2012 gick på just 3.27, men det var en kuperad bana (Stockholm, jubileum OS-banan, Solna kyrka tor) och jag sprang orutinerat som en kratta. Hade kring 1.30 vid vändning. 2012 var mitt bästa Vasaloppsår, rekordföret ni vet.

 

I år körde jag dubbla Göteborgsvarv på 1.38+1.43. Räknar inte med bytet mellan på ca 10 min, men hade jag pressat lite så hade jag nog kunnat gå på under 3.15 även utan "mellantid".

 

Är starkare löpare än skidåkare, men jag tror din höftning har ett stort mått sanning i sig.

Link to comment
Share on other sites

3:27 säger jag som enklare än medalj på Vasaloppet generellt.

Jag håller med här. Ponera en nybörjare, normalviktig, som aldrig hållit på med konditionsidrotter:

Att börja springa är något naturligt för alla människor. Sätt detta mot diagonala på längdskidor så har många nybörjare svårt att få ihop att arm- och benrörelse ska ske med vänster-höger etc.

Att sedan träna upp sig för att exempelvis springa milen i 6.00min/km är (sorry om detta låter hårt..) ingen jätteprestation. Att då seeda sig för att ha en rimlig chans på medalj, dvs led 4, borde ställa betydligt tuffare krav på teknik och uthållighet. Lite rörigt resonemang från min sida, men ni hänger säkert med.

 

Rimlig medaljtid bör enligt min åsikt vara ner mot 3.10.3.15.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att man måste välja ut ett specifikt år i VL, ett sk normalår, då föret inte är extremt tungt eller extremt lätt. 3.27 känns mycket lättare än att klara medaljen. På den tiden jag klarade medaljen sprang jag ett maraton på 3.14 utan speciellt mycket löpträning, men de år jag klarade medaljen var det träning i veckorna och tävling lång/kort jan/febr. Sprang Stockholm 1987 på 3.18 med ung ett par min stopp på bron för filmning, så jag håller med att en maratontid på 3.10-3.15 motvarar nog medalj.

 

Drömgränsen i maraton är annars under 3 tim, men vad motsvarar det i VL - under 5 tim ?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att man måste välja ut ett specifikt år i VL, ett sk normalår, då föret inte är extremt tungt eller extremt lätt. 3.27 känns mycket lättare än att klara medaljen. På den tiden jag klarade medaljen sprang jag ett maraton på 3.14 utan speciellt mycket löpträning, men de år jag klarade medaljen var det träning i veckorna och tävling lång/kort jan/febr. Sprang Stockholm 1987 på 3.18 med ung ett par min stopp på bron för filmning, så jag håller med att en maratontid på 3.10-3.15 motvarar nog medalj.

 

Drömgränsen i maraton är annars under 3 tim, men vad motsvarar det i VL - under 5 tim ?

 

Under 3h på marathon får väl motsvara topp 1000 på vasan, för att inte bli så beroende av väder och vind?

Link to comment
Share on other sites

Går det ens att göra en sån jämförelse?

 

Anders Szalkai är ju en hyfsad löpare och har lyckats skapligt på marathon, presterade dock inte riktigt motsvarande i årets VL (tot. placering 6501, tid 08:56:04)

 

Allt handlar väl om man kan åka skidor? Oavsett hur duktig man är på att lubba...

Link to comment
Share on other sites

Vilken tid på Vasaloppet motsvarar 1:59:40 på maran? Skulle Kipchoge klara medaljen?

Tror det varit "lätta" medaljtider de senaste åren mätt i placeringar, minns för länge sedan att typ topp 1500 krävs för att vara säker på medaljen när jag hade det målet. Misstänker att han inte har någon skidvana alls, men börjar han träna nu systematiskt och åker något seedningslopp så tror jag han fixar det, skulle jag tippa att han skulle springdiagonala med löparskidorna på placering runt 1100, ta mycket uppför och tappa mycket utför...., för mig personligen så lyckades jag springa 10km blodomloppet på precis under 50 min och kom bland de 500 första på Vasan, och ja jag löptränade inför Blodomloppet, båda sakerna i våras så alla är vi olika:).

Link to comment
Share on other sites

Jag tror det är mycket svårt att jämföra resultat på marathon och Vasalopp. Vi har ju alla olika styrkor. Jag har placerat mig topp 300 på Stockholm marathon i jämförelse har jag som bäst vart precis under 600 på Vasaloppet och då var det i årets krigarföre, Vid mer normala Vasalopp brukar jag ligga typ topp 800

Link to comment
Share on other sites

Jag tror det är mycket svårt att jämföra resultat på marathon och Vasalopp. Vi har ju alla olika styrkor. Jag har placerat mig topp 300 på Stockholm marathon i jämförelse har jag som bäst vart precis under 600 på Vasaloppet och då var det i årets krigarföre, Vid mer normala Vasalopp brukar jag ligga typ topp 800

Ja, på individuell nivå är vi väldigt olika och vi har olika lätt för olika saker. Men utslaget på en befolkning skulle det vara intressant att veta hur lång tid det tar att träna sig till en medalj på vasaloppet, och sedan vilken motsvarande tid det skulle ge på ett marathon om man plöjde ner lika mycket tid. Just marathon har ett väldigt tydligt linjärt samband med antalet km/vecka. Jag tror man brukar säga att runt 70-80km/vecka krävs för sub3. 

 

Även intressant att spekulera i vad som är svårast för en snittperson. Ta medalj i vasaloppet eller lidingöloppet. Känslan säger att det är ganska lika, men att det är lite svårare att ta medalj i Lidingöloppet. 

Link to comment
Share on other sites

För att belysa hur olika vi är delar jag lite av min historik kring marathonlopp, Lidinöglopp och Vasalopp. 

 

2014 sprang jag min femte och senaste marathon i Stockholm, jag hade då sedan januari tillryggalagt blygsamma 41mil löpning. Lyckades ändå pinna in på 2.58 som sluttid. Så det belyser väl väldigt väl hur olika vi är. Har genomfört 17 Vasalopp alla sedan 2002, men brutit ett på grund av sjukdom, Sedan typ 2007 har jag tagit medalj på samtliga av mina lopp, något som jag såg som en utopi då jag 2002 åkte in på nästan 10h. 

 

Har vare sig någon bakgrund som löpare eller skidåkare som barn. 

 

Lidingöloppet har jag genomfört 3 gånger typ 2009 då som relativt otränad för löpning på 2.31, 2011 då silvermedaljen bara skulle hämtas, men sprängde mig totalt och gick in i väggen 2.19 blev sluttid då. Sen sprang jag även i år med typ 45 mil löpning i benen inför loppet och jag bestämde mig för att springa 2v innan Lidingö. Hade endast 3 pass över 3 mil inför loppet varav de två sista veckan innan loppet och två veckor innan loppet. Sluttiden blev 2.16 vilket jag var jättenöjd med. 

 

Som sagt vi är oerhört unika, denna jämförelse blir lite som att säga vad är svårast att bänka 100kg eller att springa milen under 40min. Där det för mig är solklart det senare som gäller, bänka 100 kommer jag aldrig göra:)

 

 

Ja, på individuell nivå är vi väldigt olika och vi har olika lätt för olika saker. Men utslaget på en befolkning skulle det vara intressant att veta hur lång tid det tar att träna sig till en medalj på vasaloppet, och sedan vilken motsvarande tid det skulle ge på ett marathon om man plöjde ner lika mycket tid. Just marathon har ett väldigt tydligt linjärt samband med antalet km/vecka. Jag tror man brukar säga att runt 70-80km/vecka krävs för sub3. 

Även intressant att spekulera i vad som är svårast för en snittperson. Ta medalj i vasaloppet eller lidingöloppet. Känslan säger att det är ganska lika, men att det är lite svårare att ta medalj i Lidingöloppet. 

Link to comment
Share on other sites

Jojovisst det är väl självklart att det är individuellt. Du kan dock fortfarande med statistik och siffror visa vad som för genomsnittet är lättast att uppnå år 2019. Tex vad kan flest genomföra efter given träningstid, bänka 100kg eller springa milen sub40. Där skulle jag säga att en genomsnittlig man på 40 år har enklare att uppnå bänka 100kg:)
Link to comment
Share on other sites

Jojovisst det är väl självklart att det är individuellt. Du kan dock fortfarande med statistik och siffror visa vad som för genomsnittet är lättast att uppnå år 2019. Tex vad kan flest genomföra efter given träningstid, bänka 100kg eller springa milen sub40. Där skulle jag säga att en genomsnittlig man på 40 år har enklare att uppnå bänka 100kg:)

 

Håller med dig fullt om det faktum att de flesta skulle ha lättare att träna sig till att kunna bänka 100 pannor än att löpa milen sub 40. Om man som mig är lättviktare (65kg) och en tydlig fallenhet för konditionsidrott före styrka så är fallet dock det omvända. 

Link to comment
Share on other sites

Håller med dig fullt om det faktum att de flesta skulle ha lättare att träna sig till att kunna bänka 100 pannor än att löpa milen sub 40. Om man som mig är lättviktare (65kg) och en tydlig fallenhet för konditionsidrott före styrka så är fallet dock det omvända.

 

Jomen det är inte intressant i detta fallet vilken fallenhet du har utan genomsnittet. Och åter till frågan så TROR jag ett maraton under 3:30 är svårare att uppnå än medalj på Vasaloppet för gemonsnittet

Link to comment
Share on other sites

Vill du springa 42k lopp i centrala Stockholm så är det samma lopp som alla deltar i oavsett nivå. Vill du skida individuellt klassiskt 90k lopp mellan Sälen och Mora så är den populationen uppdelad på 3 lopp med klar överrepresentation av snabbare åkare i VL och långsammare åkare i de båda ÖS:en. Ska du jämföra Stockholm Marathon med VL och räkna % som klarar en viss prestation så menar jag därför att det är mer relevant att slå ihop VL med de båda ÖS:en.

 

Seedningsgränsen för led 3 motsvarar herrplacering 2000 och led 4 motsvarar 3200. Runt 2600 är väl normalt antal herrar som klarar medalj i VL så det innebär att man kan dra en gräns mitt emellan led 3 och led 4 i seedningstabellen för ÖS och säga att det motsvarar medaljtid. Jag gjorde ett överslag på resultaten från ÖSS 2019 och det verkar vara mindre än 3% av fullföljande herrar som klarar ”led 3,5”. De öppna spåren drar alltså rejält ner procenten som klarar medaljtid eller motsvarande mellan Sälen och Mora.

(även om nivån kanske är lite bättre på måndagen)

Link to comment
Share on other sites

Även om det inte säger så mycket att välja ut ett år, kan det ändå visa att talangen för skidor resp löpning varierar från individ till individ. 1976 åkte jag Vasaloppet på 6.37 och på hösten sprang jag Lidingöloppet på 2.10.38 (segrare Max Holmnäs 1.42.54). Jag hittar ingen medaljtid på VL, men troligen räckte inte 6.37. (tre år senare åkte jag på 5.41 och klarade medaljen) Någon medaljtid i LL fanns inte på den tiden, finns det nu ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...