Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vad motsvarar medalj på VL för tid på marathon


Toblach

Recommended Posts

Medaljtiden på LL är fix 2.15. Har fixat den en gång, 2.11, och 2.26 & 2.21 de två andra gånger jag fullföljt. Medalj på LL känns tuffare än på VL trots att jag är bättre på löpning.

På VL betalar sig överkroppsstyrka och stakningsuthållighet. Förutom allmän kondition så är det inte samma koppling mellan löpning och längdåkning längre även om kanoner som Johaug, Tønseth, Ebba och Frida kan vara nationell toppklass i båda disciplinerna.

Link to comment
Share on other sites

Enklast hade väl varit att kolla på hela populationens träningstimmar i medeltal för att uppnå medalj på VL över flera år, och sedan kolla vad dessa träningstimmar motsvarar i marathontid?

Visst, men även då blir det missvisande, eftersom skidåkare som klarar medaljtiden inte tränar grenspecifikt i samma utsträckning som löpare.

Link to comment
Share on other sites

Svårt att jämföra, det beror ju på din skidteknik och delvis på hur stor du är.

 

Som 20-25 åring sprang jag ganska bra och hade nog inte haft så svårt för 3:30 mara (det var inte så aktuellt eftersom jag tävlade på kortare sträckor), men mitt enda Vasalopp var väldigt långt från medalj. När jag var runt 50 tog jag ett par VL-medaljer, men hade inte haft en chans att gå under 4:00 på maran. Tror att för oss som är äldre är en VL-medalj mycket lättare än en 3:30 - mara, och samma för oss som väger 90+. Är du i 20-25 års åldern och hyfsat lätt i kroppen kanske du du snabbare kan träna dig till en bra mara-tid.

Link to comment
Share on other sites

55 år och 3:30 låter som walk in the park jämfört med VL medalj...

Men det är bara jag, hyfsat stark, envis och god kondition.

Det är min erfarenhet och jag tror nog att genomsnitt inte betyder så mycket då alla ändå jämför sig... vilket blir konstigt när vi är så olika i förutsättningar.

Link to comment
Share on other sites

Åkte VL och sprang Stockholm Marathon 2019, mina tider blev:

 

VL:  06:44:33 (Medaljtid)

SM: 02:57:08 ( 230 plats)

 

Ska tilläggas att jag är en bättre löpare än skidlöpare. 

 

Ända gången jag upplever att jag har riktig nytta av löpningen under Vasaloppet är

i stigningarna upp mot Risberg, Oxberg, Hökberg osv, sen på platten kommer dom duktiga stakarna ikapp ganska snabbt. 

Link to comment
Share on other sites

Jag hävdar mig också bättre i kortare skidlopp...

Just detta med uthållighet är min akilleshäl.

Det är du inte ensam om, men tyvärr ger numera de riktigt långa loppen mer status i skidåkning. Att vara bra i de långa loppet kräver givetvis uthållighet, men också en hög grundfart. I löpning räknas väl lopp över halvmaraton som långt, men i skidor bör sträckan vara över 30 km för att räknas som långt. Trots att jag inte tränat så mycket löpning har jag sprungit halvmaraton på 1.25, men inte maraton bättre än 3.14. I skidor har jag åkt många lopp på milen på 32-34 min men vasaloppet bara 3 ggr under 6 tim (5.41 som bäst) vilket visar att jag är en "kortdistansare". Som många konstaterat beror det på vilket kategori man tillhör för att klara en viss tid i löpning resp skidor.

Link to comment
Share on other sites

Fast så mycket verkar du inte tappa mot "förväntat". På skidor nästan inget skulle jag säga.

https://www.jogg.se/loparkalkylatorn

 

Det är du inte ensam om, men tyvärr ger numera de riktigt långa loppen mer status i skidåkning. Att vara bra i de långa loppet kräver givetvis uthållighet, men också en hög grundfart. I löpning räknas väl lopp över halvmaraton som långt, men i skidor bör sträckan vara över 30 km för att räknas som långt. Trots att jag inte tränat så mycket löpning har jag sprungit halvmaraton på 1.25, men inte maraton bättre än 3.14. I skidor har jag åkt många lopp på milen på 32-34 min men vasaloppet bara 3 ggr under 6 tim (5.41 som bäst) vilket visar att jag är en "kortdistansare". Som många konstaterat beror det på vilket kategori man tillhör för att klara en viss tid i löpning resp skidor.

Link to comment
Share on other sites

I soffan får man titta på sina egna resultat.

Där är 3:30 uppnått med begränsad träning samma med 1:24 på halvmaran men då i ungdomens dagar som ca 40-åring. 53-åring på 1:29 men då mindre träning. Aldrig medalj i VL så enkelt för mig att säga vad som är enklast för mig.

Stora skillnaden ligger i hur länge jag orkar puls&fart. Upp till 2 timmar enkelt och 3 med nöd och näppe sedan går det drastiskt utför.

Men det är jag och jag tror det är svårt att generalisera så att det blir relevant för någon..

 

Men helt klart bör man bara uttala sig med erfarenhet...

Link to comment
Share on other sites

Först slängde jag in dagens milnivå på 55 min och då stämde tiderna ganska bra på vad jag skulle kunna göra, dock kan jag bara springa max 5 km pga dåliga knän. Sen lade jag in min bästa halvmaratid 1.24.27 och fick då 2.13 på LL (3 min bättre i verkligheten) och 3.07 på maran dvs 7 min sämre tid. Om det fanns en liknande tabell för skidåkning tror jag tendensen skulle vara liknande dvs ju längre lopp desto mer förlorar jag enl tabell. Det vidimeras av att jag åkt bara ett par min sämre i 15 km-lopp, men sen varit en tim eller mer efter i VL och många som jag slog i kortare lopp var långt före i VL. Så jag vill nog hävda att det går inte att jämför medaljtid o maratontid rakt av, svårighetsgraden för resp gren varierar från person till person dessutom har man ingen medaljtid i maraton.

Link to comment
Share on other sites

Jag har svårt att jämföra med mig själv eftersom jag under den tid jag sprang Maraton så klarade jag hela tiden Vasamedaljen med stor marginal (jag har totalt 23 Vasamedaljer). Jag sprang 19 Maraton totalt och alla gånger utom tre klart under tre timmar med bästa tid 2.49 från Stockholm och Skellefteå Maraton samma år 1983. Samma år åkte jag även Vasaloppet på min bästa tid 4.56. Detta besvarar givetvis inte frågan i denna tråd men eftersom jag betraktas som en så jämförelsevis likvärdig löpare och skidåkare och dessutom lika uthålig  i båda grenarna så säger det kanske något åndå i en jämförelse på lite högre nivå an just att klara Vasamedaljen med ett skohorn.

Link to comment
Share on other sites

Jag har svårt att jämföra med mig själv eftersom jag under den tid jag sprang Maraton så klarade jag hela tiden Vasamedaljen med stor marginal (jag har totalt 23 Vasamedaljer). Jag sprang 19 Maraton totalt och alla gånger utom tre klart under tre timmar med bästa tid 2.49 från Stockholm och Skellefteå Maraton samma år 1983. Samma år åkte jag även Vasaloppet på min bästa tid 4.56. Detta besvarar givetvis inte frågan i denna tråd men eftersom jag betraktas som en så jämförelsevis likvärdig löpare och skidåkare och dessutom lika uthålig  i båda grenarna så säger det kanske något åndå i en jämförelse på lite högre nivå an just att klara Vasamedaljen med ett skohorn.

Men en indikation ger det ändå, då du klarat två drömgränser; 5 tim i Vasaloppet och 3 tim i maraton - otroligt imponerande ! :) Under 5 tim skulle jag aldrig ha klarat oavsett träning, men under 3 tim i maraton hade varit möjligt med mer löpträning (satsade på gång på den tiden)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...