Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ventilation i vallautrymme


artur

Recommended Posts

Jag har flyttat och på det nya stället finns gott om plats i garaget för att nyttja en del av det som vallautrymme. På väggen ovanför där jag tänkt ställa vallabänken finns en väggventil och där funderar jag på om man kan sätta någon slags fläkt för att få bort en del av vallaångorna. Är det någon som har tips, idéer eller bra exempel på vad man kan göra?

Link to comment
Share on other sites

Jag har flyttat och på det nya stället finns gott om plats i garaget för att nyttja en del av det som vallautrymme. På väggen ovanför där jag tänkt ställa vallabänken finns en väggventil och där funderar jag på om man kan sätta någon slags fläkt för att få bort en del av vallaångorna. Är det någon som har tips, idéer eller bra exempel på vad man kan göra?

Montera dit en begagnad köksfläkt med bra drag. Eventuellt kan du bygga en större kåpa i plåt/plexiglas och hänga på.

 

Eller köp en riktig draghuv..

Link to comment
Share on other sites

Montera dit en begagnad köksfläkt med bra drag. Eventuellt kan du bygga en större kåpa i plåt/plexiglas och hänga på.

 

Eller köp en riktig draghuv..

Det känns som en bra men ganska utrymmeskrävande lösning. Helst skulle man väl skaffa ett stort dragskåp som dom har i kemilabb och valla i ett sådant...;-)

Link to comment
Share on other sites

Låter som om du planerar en massa fluorvallning?

Annars så räcker nog en köksfläkt för lite vanlig paraffin och fästvallning. Om du nu inte försöker hålla inomhuskvalitet på luften?

Nä jag ska inte valla i industriell skala utan till husbehov emellanåt. Men det är ju alltid roligt med ett litet projekt.

Link to comment
Share on other sites

Satte in en 100mm rörfläkt i ventilhålet och flexibel ventilationsslang hängande i taket och ner mot vallabänken med skruvventilen i slangänden. Funkar hyfsat för normal vallning. Hade dock önskat en huv och betydligt mera drag de få gånger jag bränner pulver.

Det där verkar intressant, men vad är det för skruvventil du använder?

Link to comment
Share on other sites

Det där verkar intressant, men vad är det för skruvventil du använder?

Skruvventilen som satt i ventilhålet i väggen passade precis i slangänden.

Skulle ha satsat på en fläkt med mer kapacitet och inte den billiga från Coop om jag gjort det nu. Och en dag ska jag bygga en fläktkåpa för att få bättre sig, när jag nu hinner/tar mig tid. Vanlig vallning funkar den dock bra för. Men pulvermolnet hinner den inte suga ut de gånger sånt används.

Link to comment
Share on other sites

Utsug är klurigt.

Man behöver oftast en tillräckligt stor kåpa som kan samla in en os-plym som skapas och utvidgas från källan med en viss vinkel upp från källan.

 

Sen krävs ett visst flöde för att evakuera luften som hamnar i kåpan. Att fånga in oset med ett starkt flöde lyckas sällan, utan en stor kåpa är viktigare än ett starkt flöde. Ju lägre den monteras över källan den monteras, desto mindre behöver kåpan vara.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...