Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Valla för vissa temperaturerm typ regler?


Ozzian

Recommended Posts

Använder du K21 Vauhti blå som ytterlager i kallare före under -4 ? (fick tag i en burk hos Pölder för halva priset i hans "fyndlåda" :))

Nej, tycker moroten klarar även kallare fören utan att behöva täckas. Och om jag täcker något i kallare fören så är det Rode blå super eller Rode grön som används. Vet inte om fluor tillför något i minusgrader?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag använder uteslutande Star vallor. Lite okända. Tillverkas i Italien. Slitstarka med bra glid. Men de absolut bästa med dom att de fryser inte i dom så lätt. Jag har aldrig haft underfrysning med dom. Men de finns inte överallt. Jag köpte Star på Skistart. Vet att kroksta.se har dom. Tror Thynell o Alewalds säljer dom också. . 

Link to comment
Share on other sites

Jag använder uteslutande Star vallor. Lite okända. Tillverkas i Italien. Slitstarka med bra glid. Men de absolut bästa med dom att de fryser inte i dom så lätt. Jag har aldrig haft underfrysning med dom. Men de finns inte överallt. Jag köpte Star på Skistart. Vet att kroksta.se har dom. Tror Thynell o Alewalds säljer dom också. . 

Jag kan inget om Star skidvallor, men att påstå att de aldrig fryser i är inte speciellt övertygande. Vallar man fel med Starvallor fryser de givetvis i också. :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Jag har själv blivit förvånad. Testade en gång med 4 st lite tjockare lager i temperatur -14. Vallan var en noll gradig valla. De jag fick var att snö fastnade på vallan, men ingen frysning. Men sedan vid problem föret vid nollan, har aldrig haft en under frysning. Men deras klister fungerar inte fullt lika bra.

Link to comment
Share on other sites

Jag har själv blivit förvånad. Testade en gång med 4 st lite tjockare lager i temperatur -14. Vallan var en noll gradig valla. De jag fick var att snö fastnade på vallan, men ingen frysning. Men sedan vid problem föret vid nollan, har aldrig haft en under frysning. Men deras klister fungerar inte fullt lika bra.

Du måste beskriva hurdan snön är vid nollföre, spåren och temperaturen och vidare vilken Starvalla du använt och hur många lager samt vilket spann du har på dina skidor. Det är många variabler att ta hänsyn till, innan man kan påstå att just ett vallamärke är bättre än andra. Om så vore fallet skulle det ha tagit över vallamarknaden .

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte påstått att Star är bättre än alla andra märken. De jag skrev var att de har fungerat väldigt bra för mig. Att gå in på snötyp, spår, temperatur osv har jag inte tänkt att gå in på. Det var Star S3 ( +2..-2 ) som jag använde vid -14.

Gallium, Zipps, Vola, Guruwax Star mm är ju inte så kända. Men håller säkert samma klass som de kända märkena, och kanske t.o.m bättre. Som jag ser de så är de marknadsföringen som gör att de håller sig i bakgrunden. Penga mässigt så orkar de inte med de stora vallamärkena. 

Link to comment
Share on other sites

Då tycker du att man ska kasta Skigo o Rode som du har föreslagit i ett tidigare inlägg?

För min del så är de väldigt sällan som någon har glidit ifrån mig på tävlingar. Jag kör inte på något finskt, men däremot fästvalla från Italien och glidvalla från Tyskland.

Vad använder du för glidvalla?

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte påstått att Star är bättre än alla andra märken. De jag skrev var att de har fungerat väldigt bra för mig. Att gå in på snötyp, spår, temperatur osv har jag inte tänkt att gå in på. Det var Star S3 ( +2..-2 ) som jag använde vid -14.

Gallium, Zipps, Vola, Guruwax Star mm är ju inte så kända. Men håller säkert samma klass som de kända märkena, och kanske t.o.m bättre. Som jag ser de så är de marknadsföringen som gör att de håller sig i bakgrunden. Penga mässigt så orkar de inte med de stora vallamärkena. 

Star är säkert ett mycket bra vallamärke, som inte är så känt i Sverige. Det var bara det att du skrev att den inte frös i som jag reagerade mot.

Link to comment
Share on other sites

Hejåhå.

Kanonväder i Roslagen par tre plus å regn var eviga dag.

Ifrysning i vallan tror jag beror mer på åkteknik än fabrikat på vallan. Min fåniga kropp har genom åren konsekvent vägrat tillgodogöra sig styrketräningen så resultatet av de är att jag är en smygare som tassar uppför. Har aldrig upplevt problem med ifrysning tillskillnad från mina broiler bekanta som med kraft skidar uppför. Med tanke på vädret som härskar här så vore ett par ifrysta skidor rena drömmen att få brottas med.

Mvh Jonas

Link to comment
Share on other sites

braglid är vad vi förstår vallaförsäljare som även tidigare varit aktiv med att rekommendera vissa produkter.

Raderade sista inlägget.

/Moderator

Fast hela sidan är ju fullproppad med reklam från Skistart och alla som fått köpa reklamplats av dom som forumägare.

Kan du inte bara säga att vi inte tål gratisannonsörer och att de får köpa annonsplats av Skistart som alla andra?

Nej just det, glömde ju att Skistart inte säljer annonsplats till konkurrenter :)

Link to comment
Share on other sites

Fast hela sidan är ju fullproppad med reklam från Skistart och alla som fått köpa reklamplats av dom som forumägare.

Kan du inte bara säga att vi inte tål gratisannonsörer och att de får köpa annonsplats av Skistart som alla andra?

Nej just det, glömde ju att Skistart inte säljer annonsplats till konkurrenter :)

Om man skall marknadsföra ett vallamärke måste man komma med trovärdig information, betald eller inte, att påstå att en valla inte fryser i uppfyller inte det.

Link to comment
Share on other sites

Men det är ju tack vare att Skistart som driver den här siten, som vi fortfarande kan utbyta åsikter här på forumet, sen har vi ju Vasa som civil moderator som rensar lite om det börjar spåra ur. Utan en stabil ägare skulle Skidforum läggas ner, vi ser ju hur svajig funbeat varit sista året och det är väl bara en tidsfråga när den släcks ner. Sen handlar det om att ge konstruktiv kritik som tex i tråden om Den bästa webbutiken, så att de som har brister kan rätta till dem, att bara kritisera utan att komma med förslag om förbättringar är ingen framkomlig väg.

Sen tror jag Skistart uppskattar om vi avslöjar försök till gratisreklam, tror inte de tackar nej till en reklamplats även om produkten saknas i deras sortiment.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...