Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Jrgen bjuder in till virtuella Brink Tour

Rehns BK frstrker med Bergstrm och Berg

Fina frhllanden i skidtunneln i Torsby

Podcast med Jenny Grip

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Valla för vissa temperaturerm typ regler?

• Vänligen logga in för att kunna svara
45 svar till detta ämne

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 294 inlägg

Jag har kollat massa utube klipp om vallning men det finns ju en uppsjö av tips på både fäste och glid.

Finns det nån bra tabell att gå efter?

typ

1 vid o till + 5 grader ska det vara dessa glidparrafiner  och detta klister

2 vid 0 till minus 5 grader ska det vara detta?

3 vid minus 5 till minus 10 ska det göras så här?

4 minus 10 och kallare såhär?

Jag vill alltså ha nån tabell som gäller både för glid och fäste vid vissa temperaturer, och kanske även för nysnö, gammalsnö, konstsnö.

finns det rikttabeller eller är det bara testa testa testa?

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 217 inlägg

Jag har kollat massa utube klipp om vallning men det finns ju en uppsjö av tips på både fäste och glid.

Finns det nån bra tabell att gå efter?

typ

1 vid o till + 5 grader ska det vara dessa glidparrafiner  och detta klister

2 vid 0 till minus 5 grader ska det vara detta?

3 vid minus 5 till minus 10 ska det göras så här?

4 minus 10 och kallare såhär?

Jag vill alltså ha nån tabell som gäller både för glid och fäste vid vissa temperaturer, och kanske även för nysnö, gammalsnö, konstsnö.

finns det rikttabeller eller är det bara testa testa testa?

Varje vallatillverkare brukar ha tabeller på sina hemsidor och sen finns två böcker på norska som försöker ge sig på detta:

https://www.adlibris...d-9788205450875

https://www.adlibris...a-9788248912392

Men till sist handlar det ändå väldigt mycket om att testa, testa, testa.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 059 inlägg
Jag har VasaSvahns app, den ger en bra vink om vallning för flera tillverkares vallor.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 066 inlägg
Jag brukar läsa på burken
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Lmlhaha

Lmlhaha

Medlem

• Members
  • Pip
  • 144 inlägg

Denna brukar ge en bra fingervisning och har många tillverkare:

http://www.skidvalla....aspx?ID=Åsarna

Skriv in temperatur, snötyp och luftfuktighet.

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 294 inlägg

skidome rekomenderar skigo xc orange,,, vad gör man då?

någon bas först?

ska det värmas in?

hur många lager?

vilket glid, paraffin eller spray?

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 066 inlägg
Oj oj Skidome. Du kan skippa glidvalla. Skidorna dör av smutsen efter ett varv oavsett pulver, sprejer, vätskor eller annan valfri trolldryck. Fäste behövs ej, finns bara två motlut. Men måste du ha fäste så kör du med Vauthis ”Torsbyburk”
Återinför skejtvasan
41.57.63

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 294 inlägg

Oj oj Skidome. Du kan skippa glidvalla. Skidorna dör av smutsen efter ett varv oavsett pulver, sprejer, vätskor eller annan valfri trolldryck. Fäste behövs ej, finns bara två motlut. Men måste du ha fäste så kör du med Vauthis ”Torsbyburk”

dör som blir förstörda?

eller dör som inget glid?

jo jag ska även träna på diagonala...

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 94 inlägg
Efter att ha läst "smöreboka", Auklands bok, kör jag CH6 på träning och som grund till långlopp (de kör LF6 i stor utsträckning i botten).
Den är läsvärd avseende både glid och fäste för oss färskingar.

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 294 inlägg

Efter att ha läst "smöreboka", Auklands bok, kör jag CH6 på träning och som grund till långlopp (de kör LF6 i stor utsträckning i botten).
Den är läsvärd avseende både glid och fäste för oss färskingar.

minus 5 till 10+,, funkar det runt nollan?

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 285 inlägg

dör som blir förstörda?

eller dör som inget glid?

jo jag ska även träna på diagonala...

dör som i inget glid.

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 294 inlägg

torsbyburk är slut,, skigo xc har jag.

nån som säljer torsboburk?

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 285 inlägg

torsbyburk är slut,, skigo xc har jag.

nån som säljer torsboburk?

Swix VR75 är ett alternativ som funkade bra i tunneln i Oberhof

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 94 inlägg

minus 5 till 10+,, funkar det runt nollan?

Funkar som i att det håller nio mil. Vill du ha bra glid i tio kilometer så är en varm/mjuk glidvalla bra.
Du kan alltid grunda med kall och lägga "rätt" valla för temperaturen ovanpå

Men köp någon av böckerna, "Smöreboka" har berättelser från toppnivå, "Bra glid" från småklubbskonkurrens. Utöver vallaråden.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 843 inlägg

Fick du ingen vallatabell när du var hos Pölder ? Fö aktar jag mig för att ge några säkra råd vid vallning runt nollan och nysnö.

Minns att min ungdomstränare skojade en gång, om hur man skulle göra när det var problemföre runt nollan. "Du smyger ut i garaget försiktigt och lägger dig i bakhåll, sen vid ett obevakat ögonblick rusar du fram och hugger skidorna, annars är det risk att de helt enkelt vägrar att följa med" :lol:

Lappen

Lappen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 718 inlägg

Fick du ingen vallatabell när du var hos Pölder ? Fö aktar jag mig för att ge några säkra råd vid vallning runt nollan och nysnö.
Minns att min ungdomstränare skojade en gång, om hur man skulle göra när det var problemföre runt nollan. "Du smyger ut i garaget försiktigt och lägger dig i bakhåll, sen vid ett obevakat ögonblick rusar du fram och hugger skidorna, annars är det risk att de helt enkelt vägrar att följa med" :lol:

Vågar dock ge ett råd för nollföre med nysnö: Skate eller stakträning. Mao strunta i att försöka få fäste och få till ett vettigt träningspass ändå. Om det nu inte är vallaträning och huvudbry man är ute efter.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 843 inlägg

Antar att du vill träna upp dig i vallningens konst, så att du kommer hyfsat förberedd till Vasaloppet. Det är en bra inställning, ty då kan du lära dig grunderna och vet vad du behöver i fäste o glid. Antingen vallar du själv till loppet eller lämnar du in skidorna, avsett vilket du gör så ökar chanserna att få till en bra vallning i loppet, än om du saknar kunskaper helt.

ps. synd att jag inte tänkte på det tidigare, ty Pölder hade valla och produktgenomgång i Brittatorp utanför Rottne igår kväll

(jag var inte själv där, hade varit intressant att få veta de senaste rönen om skinskidor)

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 294 inlägg

Antar att du vill träna upp dig i vallningens konst, så att du kommer hyfsat förberedd till Vasaloppet. Det är en bra inställning, ty då kan du lära dig grunderna och vet vad du behöver i fäste o glid. Antingen vallar du själv till loppet eller lämnar du in skidorna, avsett vilket du gör så ökar chanserna att få till en bra vallning i loppet, än om du saknar kunskaper helt.

ps. synd att jag inte tänkte på det tidigare, ty Pölder hade valla och produktgenomgång i Brittatorp utanför Rottne igår kväll

(jag var inte själv där, hade varit intressant att få veta de senaste rönen om skinskidor)

Ja,, och jag var i nässjö i tisdags,, dom kunde väl sagt nått?

LillaGubben

LillaGubben

Medlem

• Members
  • Pip
  • 305 inlägg

Om du vill lära dig att valla så börja med 4-5, okomplicerade, burkar. Sen varierar du fästets längd och vallans tjocklek. Så lär du dig hur just dina skidor skall vallas också. Köper du många burkar för att täcka in temperaturer och snöförhållanden så blir du bara yr i huvudet och lär dig inget. För många variabler helt enkelt. Vilka fem burkar du skall välja finns att hitta här på forumet. Tro inte att du kan googla dig till The holy grail heller. Håll det enkelt och testa är det som gäller. Det finns en gräns för vad som går att få för pengar.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 066 inlägg
Köp en burk morot och en blåsuper så har du täckt in det mesta när det är burkföre
Återinför skejtvasan
41.57.63

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar