Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Jrgen bjuder in till virtuella Brink Tour

Rehns BK frstrker med Bergstrm och Berg

Fina frhllanden i skidtunneln i Torsby

Podcast med Jenny Grip

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Valla för vissa temperaturerm typ regler?

• Vänligen logga in för att kunna svara
45 svar till detta ämne

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 843 inlägg

Köp en burk morot och en blåsuper så har du täckt in det mesta när det är burkföre

Förutom Vauhti Morot och Rode Super föreslår jag Rode Multgrade och Skigo Orange. Rode är nysnövallan och Moroten för snö som genomgått frysning. Skigo Orange är vallan runt nollan, men där finns det fler förslag antar jag ? En burk grundvax att värma in i botten vid nötande före behövs också (jag använder Vauhti)

Lappen

Lappen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 718 inlägg
Tycker moroten funkar som träningsvalla både till nysnö och äldre. Iaf på den torra snön uppe i norr. Inte lika bra släpp som blå super men det funkar. Skulle det trots allt hugga/frysa kan man ju dra på ett lager super eller nån grön burk på spåret. Grön rode värmer jag fö in som grund på nysnö, tar mindre glid än grundvax. I övrigt helt enig med Volevodin.

DRen

DRen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 37 inlägg
När ni skriver morot så antar jag att ni syftar på den utan fluor och inte den som heter Carrot, eller?
Att skillnaden är utan respektive med fluor tror jag mig ha förrått men är det stor skillnad i hur de funkar? Värt pengarna att kör carrot eller bortkastade pengar?

Lappen

Lappen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 718 inlägg
Finns i alla fall tre olika Vauhti "porkkana"=morot. Den vanliga, en med tjära och en med fluor. Använder den förstnämnda, funkar bra. Har ej provat dom andra.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 843 inlägg

Finns i alla fall tre olika Vauhti "porkkana"=morot. Den vanliga, en med tjära och en med fluor. Använder den förstnämnda, funkar bra. Har ej provat dom andra.

Använder du K21 Vauhti blå som ytterlager i kallare före under -4 ? (fick tag i en burk hos Pölder för halva priset i hans "fyndlåda" :))

Lappen

Lappen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 718 inlägg

Använder du K21 Vauhti blå som ytterlager i kallare före under -4 ? (fick tag i en burk hos Pölder för halva priset i hans "fyndlåda" :))

Nej, tycker moroten klarar även kallare fören utan att behöva täckas. Och om jag täcker något i kallare fören så är det Rode blå super eller Rode grön som används. Vet inte om fluor tillför något i minusgrader?

braglid

braglid

Medlem

• Members
  • Pip
  • 15 inlägg

Jag använder uteslutande Star vallor. Lite okända. Tillverkas i Italien. Slitstarka med bra glid. Men de absolut bästa med dom att de fryser inte i dom så lätt. Jag har aldrig haft underfrysning med dom. Men de finns inte överallt. Jag köpte Star på Skistart. Vet att kroksta.se har dom. Tror Thynell o Alewalds säljer dom också. . 

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 843 inlägg

Jag använder uteslutande Star vallor. Lite okända. Tillverkas i Italien. Slitstarka med bra glid. Men de absolut bästa med dom att de fryser inte i dom så lätt. Jag har aldrig haft underfrysning med dom. Men de finns inte överallt. Jag köpte Star på Skistart. Vet att kroksta.se har dom. Tror Thynell o Alewalds säljer dom också. . 

Jag kan inget om Star skidvallor, men att påstå att de aldrig fryser i är inte speciellt övertygande. Vallar man fel med Starvallor fryser de givetvis i också. :wacko:

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 615 inlägg
Han kanske bara åker i perfekt preppade spår, transformerad snö och stabla kallgrader.

S.k. Blå extra åkare
(Fast det kanske heter nåt annat om man har star)

braglid

braglid

Medlem

• Members
  • Pip
  • 15 inlägg

Jag har själv blivit förvånad. Testade en gång med 4 st lite tjockare lager i temperatur -14. Vallan var en noll gradig valla. De jag fick var att snö fastnade på vallan, men ingen frysning. Men sedan vid problem föret vid nollan, har aldrig haft en under frysning. Men deras klister fungerar inte fullt lika bra.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 843 inlägg

Jag har själv blivit förvånad. Testade en gång med 4 st lite tjockare lager i temperatur -14. Vallan var en noll gradig valla. De jag fick var att snö fastnade på vallan, men ingen frysning. Men sedan vid problem föret vid nollan, har aldrig haft en under frysning. Men deras klister fungerar inte fullt lika bra.

Du måste beskriva hurdan snön är vid nollföre, spåren och temperaturen och vidare vilken Starvalla du använt och hur många lager samt vilket spann du har på dina skidor. Det är många variabler att ta hänsyn till, innan man kan påstå att just ett vallamärke är bättre än andra. Om så vore fallet skulle det ha tagit över vallamarknaden .

braglid

braglid

Medlem

• Members
  • Pip
  • 15 inlägg

Jag har inte påstått att Star är bättre än alla andra märken. De jag skrev var att de har fungerat väldigt bra för mig. Att gå in på snötyp, spår, temperatur osv har jag inte tänkt att gå in på. Det var Star S3 ( +2..-2 ) som jag använde vid -14.

Gallium, Zipps, Vola, Guruwax Star mm är ju inte så kända. Men håller säkert samma klass som de kända märkena, och kanske t.o.m bättre. Som jag ser de så är de marknadsföringen som gör att de håller sig i bakgrunden. Penga mässigt så orkar de inte med de stora vallamärkena. 

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 066 inlägg
Alla vallor som inte kommer från Finland kan man lägga i soptunnan
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

braglid

braglid

Medlem

• Members
  • Pip
  • 15 inlägg

Då tycker du att man ska kasta Skigo o Rode som du har föreslagit i ett tidigare inlägg?

För min del så är de väldigt sällan som någon har glidit ifrån mig på tävlingar. Jag kör inte på något finskt, men däremot fästvalla från Italien och glidvalla från Tyskland.

traser

traser

Medlem

• Members
  • Pip
  • 68 inlägg

Då tycker du att man ska kasta Skigo o Rode som du har föreslagit i ett tidigare inlägg?
För min del så är de väldigt sällan som någon har glidit ifrån mig på tävlingar. Jag kör inte på något finskt, men däremot fästvalla från Italien och glidvalla från Tyskland.

Vad använder du för glidvalla?

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 843 inlägg

Jag har inte påstått att Star är bättre än alla andra märken. De jag skrev var att de har fungerat väldigt bra för mig. Att gå in på snötyp, spår, temperatur osv har jag inte tänkt att gå in på. Det var Star S3 ( +2..-2 ) som jag använde vid -14.

Gallium, Zipps, Vola, Guruwax Star mm är ju inte så kända. Men håller säkert samma klass som de kända märkena, och kanske t.o.m bättre. Som jag ser de så är de marknadsföringen som gör att de håller sig i bakgrunden. Penga mässigt så orkar de inte med de stora vallamärkena. 

Star är säkert ett mycket bra vallamärke, som inte är så känt i Sverige. Det var bara det att du skrev att den inte frös i som jag reagerade mot.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 066 inlägg
Chilla. Poängen är att finska vallor är riktigt bra. Start, Vauthi och rex har det bästa godbitarna. Sen är det självklart oumbärligt att skippa tex Rode blåsuper, rossa eller tex skigos röda paraffin
Återinför skejtvasan
41.57.63

Jonas H

Jonas H

Medlem

• Members
  • Pip
  • 18 inlägg
Hejåhå.
Kanonväder i Roslagen par tre plus å regn var eviga dag.
Ifrysning i vallan tror jag beror mer på åkteknik än fabrikat på vallan. Min fåniga kropp har genom åren konsekvent vägrat tillgodogöra sig styrketräningen så resultatet av de är att jag är en smygare som tassar uppför. Har aldrig upplevt problem med ifrysning tillskillnad från mina broiler bekanta som med kraft skidar uppför. Med tanke på vädret som härskar här så vore ett par ifrysta skidor rena drömmen att få brottas med.
Mvh Jonas

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 134 inlägg

braglid är vad vi förstår vallaförsäljare som även tidigare varit aktiv med att rekommendera vissa produkter.
Raderade sista inlägget.
/Moderator

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 066 inlägg

braglid är vad vi förstår vallaförsäljare som även tidigare varit aktiv med att rekommendera vissa produkter.
Raderade sista inlägget.
/Moderator

Det var inte särskilt svårt att räkna ut när man promotar Zipps och Star som några slags mirakelvallor.
Återinför skejtvasan
41.57.63

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar