Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Valla för vissa temperaturerm typ regler?


Ozzian

Recommended Posts

Jag har kollat massa utube klipp om vallning men det finns ju en uppsjö av tips på både fäste och glid.

 

Finns det nån bra tabell att gå efter?

 

typ

1 vid o till + 5 grader ska det vara dessa glidparrafiner  och detta klister

2 vid 0 till minus 5 grader ska det vara detta?

3 vid minus 5 till minus 10 ska det göras så här?

4 minus 10 och kallare såhär?

 

Jag vill alltså ha nån tabell som gäller både för glid och fäste vid vissa temperaturer, och kanske även för nysnö, gammalsnö, konstsnö.

 

 

finns det rikttabeller eller är det bara testa testa testa?

Link to comment
Share on other sites

Jag har kollat massa utube klipp om vallning men det finns ju en uppsjö av tips på både fäste och glid.

 

Finns det nån bra tabell att gå efter?

 

typ

1 vid o till + 5 grader ska det vara dessa glidparrafiner  och detta klister

2 vid 0 till minus 5 grader ska det vara detta?

3 vid minus 5 till minus 10 ska det göras så här?

4 minus 10 och kallare såhär?

 

Jag vill alltså ha nån tabell som gäller både för glid och fäste vid vissa temperaturer, och kanske även för nysnö, gammalsnö, konstsnö.

 

 

finns det rikttabeller eller är det bara testa testa testa?

Varje vallatillverkare brukar ha tabeller på sina hemsidor och sen finns två böcker på norska som försöker ge sig på detta:

https://www.adlibris.com/se/bok/god-glid-9788205450875

https://www.adlibris.com/se/bok/smoreboka-9788248912392

Men till sist handlar det ändå väldigt mycket om att testa, testa, testa.

Link to comment
Share on other sites

Oj oj Skidome. Du kan skippa glidvalla. Skidorna dör av smutsen efter ett varv oavsett pulver, sprejer, vätskor eller annan valfri trolldryck. Fäste behövs ej, finns bara två motlut. Men måste du ha fäste så kör du med Vauthis ”Torsbyburk”

dör som blir förstörda?

eller dör som inget glid?

jo jag ska även träna på diagonala...

Link to comment
Share on other sites

Oj oj Skidome. Du kan skippa glidvalla. Skidorna dör av smutsen efter ett varv oavsett pulver, sprejer, vätskor eller annan valfri trolldryck. Fäste behövs ej, finns bara två motlut. Men måste du ha fäste så kör du med Vauthis ”Torsbyburk”

torsbyburk är slut,, skigo xc har jag.

 

nån som säljer torsboburk?

Link to comment
Share on other sites

minus 5 till 10+,, funkar det runt nollan?

Funkar som i att det håller nio mil. Vill du ha bra glid i tio kilometer så är en varm/mjuk glidvalla bra.

Du kan alltid grunda med kall och lägga "rätt" valla för temperaturen ovanpå

 

Men köp någon av böckerna, "Smöreboka" har berättelser från toppnivå, "Bra glid" från småklubbskonkurrens. Utöver vallaråden.

Link to comment
Share on other sites

Fick du ingen vallatabell när du var hos Pölder ? Fö aktar jag mig för att ge några säkra råd vid vallning runt nollan och nysnö.

Minns att min ungdomstränare skojade en gång, om hur man skulle göra när det var problemföre runt nollan. "Du smyger ut i garaget försiktigt och lägger dig i bakhåll, sen vid ett obevakat ögonblick rusar du fram och hugger skidorna, annars är det risk att de helt enkelt vägrar att följa med" :lol:

Link to comment
Share on other sites

Fick du ingen vallatabell när du var hos Pölder ? Fö aktar jag mig för att ge några säkra råd vid vallning runt nollan och nysnö.

Minns att min ungdomstränare skojade en gång, om hur man skulle göra när det var problemföre runt nollan. "Du smyger ut i garaget försiktigt och lägger dig i bakhåll, sen vid ett obevakat ögonblick rusar du fram och hugger skidorna, annars är det risk att de helt enkelt vägrar att följa med" :lol:

Vågar dock ge ett råd för nollföre med nysnö: Skate eller stakträning. Mao strunta i att försöka få fäste och få till ett vettigt träningspass ändå. Om det nu inte är vallaträning och huvudbry man är ute efter.
Link to comment
Share on other sites

Antar att du vill träna upp dig i vallningens konst, så att du kommer hyfsat förberedd till Vasaloppet. Det är en bra inställning, ty då kan du lära dig grunderna och vet vad du behöver i fäste o glid. Antingen vallar du själv till loppet eller lämnar du in skidorna, avsett vilket du gör så ökar chanserna att få till en bra vallning i loppet, än om du saknar kunskaper helt.

ps. synd att jag inte tänkte på det tidigare, ty Pölder hade valla och produktgenomgång i Brittatorp utanför Rottne igår kväll

     (jag var inte själv där, hade varit intressant att få veta de senaste rönen om skinskidor)

Link to comment
Share on other sites

Antar att du vill träna upp dig i vallningens konst, så att du kommer hyfsat förberedd till Vasaloppet. Det är en bra inställning, ty då kan du lära dig grunderna och vet vad du behöver i fäste o glid. Antingen vallar du själv till loppet eller lämnar du in skidorna, avsett vilket du gör så ökar chanserna att få till en bra vallning i loppet, än om du saknar kunskaper helt.

ps. synd att jag inte tänkte på det tidigare, ty Pölder hade valla och produktgenomgång i Brittatorp utanför Rottne igår kväll

     (jag var inte själv där, hade varit intressant att få veta de senaste rönen om skinskidor)

Ja,, och jag var i nässjö i tisdags,, dom kunde väl sagt nått?

Link to comment
Share on other sites

Om du vill lära dig att valla så börja med 4-5, okomplicerade, burkar. Sen varierar du fästets längd och vallans tjocklek. Så lär du dig hur just dina skidor skall vallas också. Köper du många burkar för att täcka in temperaturer och snöförhållanden så blir du bara yr i huvudet och lär dig inget. För många variabler helt enkelt. Vilka fem burkar du skall välja finns att hitta här på forumet. Tro inte att du kan googla dig till The holy grail heller. Håll det enkelt och testa är det som gäller. Det finns en gräns för vad som går att få för pengar.

Link to comment
Share on other sites

Köp en burk morot och en blåsuper så har du täckt in det mesta när det är burkföre

Förutom Vauhti Morot och Rode Super föreslår jag Rode Multgrade och Skigo Orange. Rode är nysnövallan och Moroten för snö som genomgått frysning. Skigo Orange är vallan runt nollan, men där finns det fler förslag antar jag ? En burk grundvax att värma in i botten vid nötande före behövs också (jag använder Vauhti)

Link to comment
Share on other sites

Tycker moroten funkar som träningsvalla både till nysnö och äldre. Iaf på den torra snön uppe i norr. Inte lika bra släpp som blå super men det funkar. Skulle det trots allt hugga/frysa kan man ju dra på ett lager super eller nån grön burk på spåret. Grön rode värmer jag fö in som grund på nysnö, tar mindre glid än grundvax. I övrigt helt enig med Volevodin.
Link to comment
Share on other sites

När ni skriver morot så antar jag att ni syftar på den utan fluor och inte den som heter Carrot, eller?

Att skillnaden är utan respektive med fluor tror jag mig ha förrått men är det stor skillnad i hur de funkar? Värt pengarna att kör carrot eller bortkastade pengar?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...