Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vilka rullskidor??


Flopsie66

Recommended Posts

Hej! 

Hoppas jag kan få lite hjälp och bra råd här eftersom jag är nybörjare på området :) 

 

Jag ska åka halvvasan nästa år och har nu börjat träna för detta. Tycker det är jätteroligt med rullskidor och det har gått ganska bra, ett par gamla everest-skidor till trots... Är nu sugen på att köpa ett par nya rullskidor, men vet inte riktigt vad jag ska ha. Har kollat lite men tycker att det är svårt! Har kört 1,5-2 mil/vecka hittills, men tänker att det ska bli mer framöver. Åker mest på landsväg, dvs. på asfalt av varierad kvalitet. 

 

Söker några som inte är alltför dyra, men kan på samma gång tänka mig att lägga på några hundralappar extra för något som är bra och hållbart i längden och som kan hjälpa mig att utvecklas. Har mer erfarenhet av "vanlig" skidåkning, men nybörjare på rull. 

 

Har kollat lite på Swenor Touring (pga priset) men vet som sagt inte om det är bättre att köpa något lite dyrare och vilken skillnad det isf skulle innebära på skidor.  

 

Tacksam för er hjälp! 

 

Jennie 

Link to comment
Share on other sites

Swenor Touring ser ut att ha lågprofilhjul, inbillar mig att det kan medföra mycket vibrationer på lite sämre asfalt, samt att du kommer att behöva byta hjul snabbare, eftersom gummit kommer att nötas. Men om du bara ska ha dom för att träna inför Halvvasan denna vinter, så duger dom säkert. Tror du att du kommer att fortsätta åka rullskidor kommande år,

så skulle jag välja en annan skida, själv har jag fastnat för Elpex Team 610 med 3:ans hjul på.

Körde tidigare på Swenor Fiberglass, men tycker stommarna blev väldigt svampiga efter några år.

Link to comment
Share on other sites

Nej nej inte swenor touring! Det är skräp pga hjulen. Satsa på Elpex Wasa, swenor fibreglass, eller kanske Pölders egna. Rullskidåkning blir så mkt roligare med bra grejer. Hjulen är viktigast. En stomme av trä tex fibreglass gör susen för komforten.

 

Mitt allra bästa tips till dig. Swenor carbonfibre med de rosa pu hjulen. Mmmm mumma. Lägg på en dämpad stav till det och himmelriket är kommet. Amen.

Link to comment
Share on other sites

Swenor Touring ser ut att ha lågprofilhjul, inbillar mig att det kan medföra mycket vibrationer på lite sämre asfalt, samt att du kommer att behöva byta hjul snabbare, eftersom gummit kommer att nötas. Men om du bara ska ha dom för att träna inför Halvvasan denna vinter, så duger dom säkert. Tror du att du kommer att fortsätta åka rullskidor kommande år,

så skulle jag välja en annan skida, själv har jag fastnat för Elpex Team 610 med 3:ans hjul på.

Körde tidigare på Swenor Fiberglass, men tycker stommarna blev väldigt svampiga efter några år.

Tack för svar! Det är precis sådan kunskap jag inte har :) Jag kommer nog fortsätta med rullskidor även efter Halvvasan, därför tänkte jag att det var bra med lite input i frågan så att jag inte köper något som jag sedan ångrar utan kan vara nöjd med i ett lite längre perspektiv. 

En fråga, hur skiljer sig 3:a från 2:a? Tyngre förmodar jag? 

Link to comment
Share on other sites

Nej nej inte swenor touring! Det är skräp pga hjulen. Satsa på Elpex Wasa, swenor fibreglass, eller kanske Pölders egna. Rullskidåkning blir så mkt roligare med bra grejer. Hjulen är viktigast. En stomme av trä tex fibreglass gör susen för komforten.

 

Mitt allra bästa tips till dig. Swenor carbonfibre med de rosa pu hjulen. Mmmm mumma. Lägg på en dämpad stav till det och himmelriket är kommet. Amen.

Tack för tips! Himmelriket säger en ju inte nej till... ;) 

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar! Det är precis sådan kunskap jag inte har :) Jag kommer nog fortsätta med rullskidor även efter Halvvasan, därför tänkte jag att det var bra med lite input i frågan så att jag inte köper något som jag sedan ångrar utan kan vara nöjd med i ett lite längre perspektiv. 

En fråga, hur skiljer sig 3:a från 2:a? Tyngre förmodar jag? 

2:or som isföre, 3:or som snö och 4:or bra tungt. När man blivit van är 2or alldeles för lätta, men kanske inte i början. Samtidigt är det dyrt med nya hjul

Link to comment
Share on other sites

Och jag håller inte med. Jag är mer tränad än genomsnittet och stakar runt på rosa pu 2or. Funkar kanon. Möjligen att trögare hjul hade blivit lite säkrare, men tråkigare. Skate däremot skulle jag aldrig åka på 2or. Går alldeles för fort. Men för en kvinna och nybörjare hade jag aldrig rekommenderat trögare hjul än 2or

 

Enklast vore om Skåningen kommer in i tråden med facit :)

Link to comment
Share on other sites

17,50 km/h är normal distansfart för mej på 2:or senaste tiden. Då har jag swenor fibreglass med skigo 2:or bak och detta gäller i behagligt höstväder ca 7-10 grader med hyfsat torr och ren asfalt utan några stora backar. Då är min upplevda ansträngningsnivå ungefär vad man normalt har mellan Smågan och Mångsbodarna på ett VL.

 

Hade placering 1700 senaste VL men senaste VL går ju inte att jämföra med eftersom det var extremt. Ska man hålla herrplacering 1700 mellan Smågan och Mångsbodarna ett normalt VL med segrartid drygt 4h så får man hålla ca 17,50. Däremot 2012 hade man behövt hålla ca 19,50 km/h för samma placering samma sträcka.

 

Så visst 2:or är snabbt men inte extremt snabbt enligt mej.

Link to comment
Share on other sites

Och jag håller inte med. Jag är mer tränad än genomsnittet och stakar runt på rosa pu 2or. Funkar kanon. Möjligen att trögare hjul hade blivit lite säkrare, men tråkigare. Skate däremot skulle jag aldrig åka på 2or. Går alldeles för fort. Men för en kvinna och nybörjare hade jag aldrig rekommenderat trögare hjul än 2or

 

Enklast vore om Skåningen kommer in i tråden med facit :)

Jag håller med dig utom vad gäller rosa hjul, som är underbara och lättrullande sommarhjul. På hösten blir de hårda och rullar sämre än gummi + att det fastnar löv i stänkskärmarna om de sitter på carbonfire. En annan fördel med 2:or är att det är lättare att staka riktigt, om man inte är så stark att man orkar trycka sig igenom på 3:or.

Vad har du för pjäxor - tror att det blir stabilare med halvhöga med sidostöd - finns numera som klassiska eller combi.

Link to comment
Share on other sites

Och jag håller inte med. Jag är mer tränad än genomsnittet och stakar runt på rosa pu 2or. Funkar kanon. Möjligen att trögare hjul hade blivit lite säkrare, men tråkigare. Skate däremot skulle jag aldrig åka på 2or. Går alldeles för fort. Men för en kvinna och nybörjare hade jag aldrig rekommenderat trögare hjul än 2or

 

Enklast vore om Skåningen kommer in i tråden med facit :)

Elpex Team 610 eller Swenor Carbonfibre, mina favoriter, man vill ju ha en lätt och smidig skida. Inte en klumpig skida. Dessa är marknadens lättaste skidor.
Link to comment
Share on other sites

Du kommer alltid att få en massa bra råd när du ställer en fråga här. Att du sedan måste försöka tolka svaren ingår i konceptet. Vi har ibland lite olika åsikter. Jag tycker du ska satsa på 2:of och köpa ett etablerat märke. Själv kör jag på Elpex Wasa med 2:or fram och 3:or bak, men som nybörjare är det 2:or du ska ha. Kan dock hålla med Vasa om att team modellen är lite smidigare, men å andra sidan är Wasa stabilare.
Link to comment
Share on other sites

Och jag håller inte med. Jag är mer tränad än genomsnittet och stakar runt på rosa pu 2or. Funkar kanon. Möjligen att trögare hjul hade blivit lite säkrare, men tråkigare. Skate däremot skulle jag aldrig åka på 2or. Går alldeles för fort. Men för en kvinna och nybörjare hade jag aldrig rekommenderat trögare hjul än 2or

 

Enklast vore om Skåningen kommer in i tråden med facit :)

Orsaken till att jag kör runt på 4or är ju att det är mycket roligare med riktigt kuperade banor och då vågar inte jag köra med snabbare hjul. Tycker inte att det blir tråkigare, på något sätt så har jag fått för mig att det blir bättre styrketräning med trögt. Nån som kan hjälpa mig här, är jag bara ute och snurrar?

Skejten kör jag på normal 6or (Marwe) och tänker tvärtom, här vill jag få flytet och inte bara bröta på, men kör på betydligt flackare banor.

Link to comment
Share on other sites

I podden Lagom Kondition har Erik Wickström sagt flera gånger att han tycker att många motionärer köper för smala rullis-hjul så han brukar ha med sej ett par med breda hjul (50mm förmodar jag) till sina kurser och då brukar de han tränar ofta klara stabiliteten mycket bättre när de får testa bredare hjul.

 

Jag vet inte om det är nån avgörande skillnad men det är vad Erik W säger och han har ju tränat massor av motionärer på olika nivåer.

 

610:an finns ju både med 40mm och 50mm hjul.

 

(jag åker mest på 45mm hjulbredd)

Link to comment
Share on other sites

Jag körde första två åren på elpex wasa med tvåor, det var helt ok att staka på men alldeles för lätt när du blir starkare. Helt hopplöst att diagonala och stakskjuta med då det går för fort. 

 

Har i år kört med elpex team610 med treor, mycket bättre om du vill diagonala men fortfarande en aningens för lättrullat trots allt. Ska köpa fyror till mina wasa och alternera mellan skidorna. Team610 är en bättre skida än wasa.

 

Ska du bara staka på rullisarna och du inte är stark så funkar tvåor. Jag hade ändå köpt treor :)

Link to comment
Share on other sites

Det är lättare att få med bukmusklerna på lättrullande än trögrullande hjul - så jag håller på 2:or. Men har du Everest, så skruva bort bindningarna och ta med dem till Tippen nästa gång - där hör de hemma. :blink:

Haha det är lånegods! mest för att ens kunna åka öht men inser efter några åk att jag vill ha en bättre variant! ;) 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...