Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vilka rullskidor??


Flopsie66

Recommended Posts

Sen en kommentar från mig. Jag har tränat hundratals motionärer och även flertalet elitåkare genom åren både ideellt och som yrke. Denna kommentar att tvåor går för lätt är jättekonstig. Att säga att man inte blir trött på tvåor är jättekonstig. Ta i mer så blir du trött, svårare är det inte. Sen att det kanske går fort utför jämfört med trögare skidor det håller jag såklart med om. Sen att det är bra att träna trögt för att bli starkare det håller jag också med om. Ju bättre du är ju trögare kan du åka såklart.

Men att säga att det inte blir att bli trött är konstigt.

Sen detta att många tycker det är omöjligt eller svårt att diagonala för att det för fort. Ja visst säger jag. Det är svårare för att er teknik är för dålig. Så enkelt är det. Är man duktig så kan man diagonala i nerförsbacke på tävlingshjul. Det handlar ju bara om balans och tyngdöverföring.

Hjul med breda hjul är stadigare, utan tvekan. Dom är ofta supersköna rakt fram i stakning. Då spelar inte vikten på skidan någon roll.

En skida med smalare hjul är vingligare, alltså mer utmanande och ger dig bättre teknik. Många åker omkring med billiga enkla pjäxor utan stabilitet. Då är det jobbigt. Med bra pjäxor blir det stabilare och enklare att åka.

 

Kan du åka bra på smalare rullskidor, diagonala i nerförsbacke har du bra teknik och kan överföra det på snö mycket bättre.

MEN vill du bara bli stakåkare, köp skidor med breda hjul och staka, rör aldrig benen, och valla aldrig fäste på längdskidornas, men hur kul är det.....

Link to comment
Share on other sites

Sen en kommentar från mig. Jag har tränat hundratals motionärer och även flertalet elitåkare genom åren både ideellt och som yrke. Denna kommentar att tvåor går för lätt är jättekonstig. Att säga att man inte blir trött på tvåor är jättekonstig. Ta i mer så blir du trött, svårare är det inte. Sen att det kanske går fort utför jämfört med trögare skidor det håller jag såklart med om. Sen att det är bra att träna trögt för att bli starkare det håller jag också med om. Ju bättre du är ju trögare kan du åka såklart.

Men att säga att det inte blir att bli trött är konstigt.

Sen detta att många tycker det är omöjligt eller svårt att diagonala för att det för fort. Ja visst säger jag. Det är svårare för att er teknik är för dålig. Så enkelt är det. Är man duktig så kan man diagonala i nerförsbacke på tävlingshjul. Det handlar ju bara om balans och tyngdöverföring.

Hjul med breda hjul är stadigare, utan tvekan. Dom är ofta supersköna rakt fram i stakning. Då spelar inte vikten på skidan någon roll.

En skida med smalare hjul är vingligare, alltså mer utmanande och ger dig bättre teknik. Många åker omkring med billiga enkla pjäxor utan stabilitet. Då är det jobbigt. Med bra pjäxor blir det stabilare och enklare att åka.

 

Kan du åka bra på smalare rullskidor, diagonala i nerförsbacke har du bra teknik och kan överföra det på snö mycket bättre.

MEN vill du bara bli stakåkare, köp skidor med breda hjul och staka, rör aldrig benen, och valla aldrig fäste på längdskidornas, men hur kul är det.....

Tack för svar! Jag vill gärna åka diagonalt och inte bara staka, och vill ha det utmanande utifrån den situation jag är i just nu, och den kommande säsongen. Har ganska mycket pannben så har jag gett mig in på nått så vill jag göra det bra. Och som tidigare nämnt, jag tycker det är väldigt kul och bra, utmanande träning! Därför vill jag också köpa på mig liiiite bättre utrustning än vad jag har i nuläget. 

Men 50 hjul är väl ändå ok för någon i min situation? Jag blir helt snurrig av alla val... Egentligen tycker jag att det roligaste är att skejta, men det kan man ju inte göra på halvvasan, så det är bara till att träna på stakning och diagonal och så får man satsa vidare efter att detta loppet är gjort. 

Link to comment
Share on other sites

Sen en kommentar från mig. Jag har tränat hundratals motionärer och även flertalet elitåkare genom åren både ideellt och som yrke. Denna kommentar att tvåor går för lätt är jättekonstig. Att säga att man inte blir trött på tvåor är jättekonstig. Ta i mer så blir du trött, svårare är det inte. Sen att det kanske går fort utför jämfört med trögare skidor det håller jag såklart med om. Sen att det är bra att träna trögt för att bli starkare det håller jag också med om. Ju bättre du är ju trögare kan du åka såklart.

Men att säga att det inte blir att bli trött är konstigt.

Sen detta att många tycker det är omöjligt eller svårt att diagonala för att det för fort. Ja visst säger jag. Det är svårare för att er teknik är för dålig. Så enkelt är det. Är man duktig så kan man diagonala i nerförsbacke på tävlingshjul. Det handlar ju bara om balans och tyngdöverföring.

Hjul med breda hjul är stadigare, utan tvekan. Dom är ofta supersköna rakt fram i stakning. Då spelar inte vikten på skidan någon roll.

En skida med smalare hjul är vingligare, alltså mer utmanande och ger dig bättre teknik. Många åker omkring med billiga enkla pjäxor utan stabilitet. Då är det jobbigt. Med bra pjäxor blir det stabilare och enklare att åka.

 

Kan du åka bra på smalare rullskidor, diagonala i nerförsbacke har du bra teknik och kan överföra det på snö mycket bättre.

MEN vill du bara bli stakåkare, köp skidor med breda hjul och staka, rör aldrig benen, och valla aldrig fäste på längdskidornas, men hur kul är det.....

En av få gånger jag inser att jag själv inte kunde sagt det bättre själv :):):)

 

Här är klassiska dilemmat för skejtens framfart hos motionärerna. ”Det är roligare att skejta men det får man ju inte göra på halvvasan så jag får väl traggla vidare med den tråkiga klassiska åkningen ”

Skit i den bakåtsträvande mossiga Vasaveckan och kör Skatebirken istället

Link to comment
Share on other sites

Klart det går alldeles utmärkt att bli trött på tvåor, alla som åkt tex alliansloppet kan nog vittna om det. Däremot så tycker jag treor är mycket mer snölikt. Jag tyckte det var jobbigt de säsongerna jag åkte på tvåor att när man sen gick på snö så blev man närmast chockad över hur trögt det gick, den skillnaden blir mindre med treor. Tycker även staktekniken blir mer snarlik. Men det kanske är en fråga om hur tung man är och hur stark stakare man är?
Link to comment
Share on other sites

Tänk så mycket enklare det var i DDR-Sverige. Det fanns bara en vara inom varje kategori utom mjölk som fanns i 2 varianter: gul och blå. Det var enda valet man behövde göra. Längdprylar fanns såklart av flera märken men om den lokala sportbutiken hade köpt in ett stort parti Edsbyn-lagg och Moon-stavar så var det dessa som gällde. Vad skulle du annars göra? Håva upp din ABC80 och ett modem för att gå till närmsta telefonkiosk och koppla upp dej och browsa utbudet i de andra butikerna? Eller sätta dej två timmar på postbussen?

 

Rullskidor var ett exotiskt inslag i Sällskapsresan (heja Eslöv!). Den uppfattning man annars hade om barmarksträning för längdskidåkare var när Sportspegeln hade nyhetstorka pga att allsvenskan tagit skördepermis så gjorde de reportage om skäggiga män som sprang i en myr. Men det var bara för eliten. Övriga snörde på sej sina Lejon Distans och nötte det kommunala elljusspåret. Det var på den tiden varannan Vasaloppsgubbe fixade medaljtiden på LL.

Link to comment
Share on other sites

Klart det går alldeles utmärkt att bli trött på tvåor, alla som åkt tex alliansloppet kan nog vittna om det. Däremot så tycker jag treor är mycket mer snölikt. Jag tyckte det var jobbigt de säsongerna jag åkte på tvåor att när man sen gick på snö så blev man närmast chockad över hur trögt det gick, den skillnaden blir mindre med treor. Tycker även staktekniken blir mer snarlik. Men det kanske är en fråga om hur tung man är och hur stark stakare man är?

Låter som en bra anledning.
Link to comment
Share on other sites

Det är lättare att få med bukmusklerna på lättrullande än trögrullande hjul - så jag håller på 2:or. Men har du Everest, så skruva bort bindningarna och ta med dem till Tippen nästa gång - där hör de hemma. :blink:

Everest är inget man kör distans med. Men jag tycker de funkar bra  för backträning - lätta och bra att diagonala med om man inte orkar staka hela vägen upp, och så j-a tröga att man kan åka brant utför utan att riskera livet.

Link to comment
Share on other sites

Tänk så mycket enklare det var i DDR-Sverige. Det fanns bara en vara inom varje kategori utom mjölk som fanns i 2 varianter: gul och blå. Det var enda valet man behövde göra. Längdprylar fanns såklart av flera märken men om den lokala sportbutiken hade köpt in ett stort parti Edsbyn-lagg och Moon-stavar så var det dessa som gällde. Vad skulle du annars göra? Håva upp din ABC80 och ett modem för att gå till närmsta telefonkiosk och koppla upp dej och browsa utbudet i de andra butikerna? Eller sätta dej två timmar på postbussen?

 

Rullskidor var ett exotiskt inslag i Sällskapsresan (heja Eslöv!). Den uppfattning man annars hade om barmarksträning för längdskidåkare var när Sportspegeln hade nyhetstorka pga att allsvenskan tagit skördepermis så gjorde de reportage om skäggiga män som sprang i en myr. Men det var bara för eliten. Övriga snörde på sej sina Lejon Distans och nötte det kommunala elljusspåret. Det var på den tiden varannan Vasaloppsgubbe fixade medaljtiden på LL.

Men herregud! Du menar väl inte att instagram, Facebook och snapchat inte fanns? Vad motiverade isåfall folk att träna om de inte kunde dela bilder med filter för sina vänner. Hur visste folk att man hade varit duktig och tränat? Eller för den delen åkt något vasalopp? Hur delade man sin fantastiska bedrift? Man vill ju att ALLA ska veta. Nu ska tex jag strax gå på toaletten
Link to comment
Share on other sites

Men herregud! Du menar väl inte att instagram, Facebook och snapchat inte fanns? Vad motiverade isåfall folk att träna om de inte kunde dela bilder med filter för sina vänner. Hur visste folk att man hade varit duktig och tränat? Eller för den delen åkt något vasalopp? Hur delade man sin fantastiska bedrift? Man vill ju att ALLA ska veta

Det finns ju en stark korrelation mellan användandet av socialamedier och träningsmängd hos mina kompisar, man kan väl säga att det första inte ökar det andra...

Link to comment
Share on other sites

Man tryckte resultaten i tidningen om det hade varit något lopp.

 

Tidningar var dubbelt så stora och minst dubbelt så tjocka på den tiden, så det fanns plats.

Sen tog man fram sina östtyska rullskidor med dubbelhjul fram och två små hjul bak, ett spröt därfram för att underlätta diagonalen, stabila som bara den. Men det var då det - nu är det andra grejor som gäller.

Link to comment
Share on other sites

Själv kör jag med treor av ungefär samma anledning som megas plus säkerhetsaspekten där jag åker. Ett intressant perspektiv som lyftes i podcasten av Lager 157 var att det kan vara nyttigt att köra på tvåor för att få upp tempo i kroppen och höja kapaciteten. Kan nog ligga ngt i det, sen hur stor roll det perspektivet spelar för en amatör som en annan, ja det är en annan fråga.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...