För mindre seriösa skidåkare, som låter rullskidorna vila över sommaren, kan det vara dags för en höststart av rullskidåkningen. Har ni startat upp rullskidträningen än och hur funkar det. Själv åkte jag igår för första gången sedan april och det var inget muntert besked jag fick. Min vänstra fot klappade ihop totalt, samma som skedde i våras, så nu sitter jag här med halvt bortdomnat underben och lätt svullnad fot och det känns som det är kört med rullskidåkning. Jag får väl rehabilitera foten och hoppas på att den återställs inför skidsäsongen. Har dock kunnat åka inlines med stavar en gång/vecka sen i våras och då har jag inte haft problem med foten.
Visserligen är det inget att stå efter att åka rullskidor, tråkigt och enformigt, men ändå en nödvändig träning inför och under vintern (barmark). Ett alternativ är att testa halvhöga pjäxor för att stabilisera foten, då att den klarar den stora påfrestningen som rullskidåkning med frånskjut och diagonalsteg är för foten även om det bara utgör 10-15 % av åkningen.
Men skit samma, hur har ni det själva med rullskidåkningen ?