Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Krger suvern vinnare i Davos - Hggstrm 15:e

Linn Smskar tva i Vuokatti

Hanna berg tva i Hochfilzen

Johaug verlgsen igen - Kalla tionde

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Uppstart rullskidor

• Vänligen logga in för att kunna svara
43 svar till detta ämne

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 447 inlägg

Före konstsnöspårens tid var isskrap enda chansen att få glida på snölikt underlag. På 70-talet lades det ut en sträng isskrap från Nässjö bandybana och det blev ganska trångt i den lilla rundan, då skidåkare från när och fjärran vallfärdade dit. Annars var väl östtyska vidunder och sen Jofa rullskidor alternativen. Jag säger Walter Demel och där har ni den meste rullskidåkaren på den tiden med sin speciella diagonalstil, även med framskjutna placeringar i Vasaloppet.

Tommie STHLMs RK

Tommie STHLMs RK

Medlem

• Members
  • Pip
  • 66 inlägg

540 mil rullskidor i år, som Stockholmare så tycker jag att det fungerar bra att träna långt in på hösten då många cykelbanor numer är sopsaltade. Lättare att få ihop bra träning än att jaga den första snön. Hoppas det blir en toppenvinter  dock så att det blir ett större utbud och längre banor än förra vinterns misär. 

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 447 inlägg

540 mil rullskidor i år, som Stockholmare så tycker jag att det fungerar bra att träna långt in på hösten då många cykelbanor numer är sopsaltade. Lättare att få ihop bra träning än att jaga den första snön. Hoppas det blir en toppenvinter  dock så att det blir ett större utbud och längre banor än förra vinterns misär. 

Det var imponerande vad du nött på, så uppstarten måste har varit ganska direkt efter snösäsongen. Själv har jag åkt 2 ggr, totalt 2,4 mil , dock inlines med stavar en gång/vecka a 1,7 mil sedan i våras. Så här på höstkanten går det allt långsammare i takt med att tempen sjunker och vägbanorna blir blöta och därmed sjunker även "nöjesfaktorn". :(

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 756 inlägg
Man ska inte svära i kyrkan men fy Swix vad trist det är med rullskidor i november. Hala löv, mörkt, regnigt och snart kommer gruset. Skidome räddade upp min situation med 2h distansskejt idag. Men oj vad bättre det är i maj :)
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 447 inlägg

Man ska inte svära i kyrkan men fy Swix vad trist det är med rullskidor i november. Hala löv, mörkt, regnigt och snart kommer gruset. Skidome räddade upp min situation med 2h distansskejt idag. Men oj vad bättre det är i maj :)

Ja i Göteborg har ni ju två kyrkor; "feskekörka" och "skidomen" :)

Forehandloop

Forehandloop

Medlem

• Members
  • Pip
  • 285 inlägg

Ja i Göteborg har ni ju två kyrkor; "feskekörka" och "skidomen" :)

10/10  :D

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 756 inlägg
Jag tar av mig gundemössan och bugar V
Återinför skejtvasan
41.57.63

wille

wille

Medlem

• Members
  • Pip
  • 473 inlägg

Håller med fullständigt. Har åkt endast 2 gånger, lika med Volevodin. Övrigt bara stavgång. Räknar ändå med att som nybliven veteran komma under 7 timmar på Ös.

DRen

DRen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 23 inlägg

Sant!
Var ute imorse i blåst, blöta, löv och grus. Positiva är väl att det bygger karaktär, sägs det iaf

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 322 inlägg
Nyss hemkommen från ett 3-timmarspass i Borås. Helt ok faktiskt. +4, vindstilla, lite dimmigt, inget grus alls och nästan inga löv på cykelbanorna. Skidome får vänta ett tag till.

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 270 inlägg

Gaaaalet mycket, typ 20 mil i veckan. Kör du jättelånga pass, eller?

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 756 inlägg
20 mil i veckan är alltså 5pass à 40km på 7dagar. Jag skulle gärna vilja veta ”varför”
Återinför skejtvasan
41.57.63

PetterM

PetterM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 82 inlägg
Det fungerar att pendla till jobbet på rullisar;)bra träning.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 483 inlägg

Är det så jobbigt att hålla på med utomhussport i gbg? Du kanske ska skicka in en brevfilm till bullen?

”Vi lyckades inte hitta nån skådis som var tillräckligt klen i bänkpress, så den här gången ÄR det killen som skrivit brevet som är med i filmen”

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 447 inlägg

Just nu +3 och blåst och ett iskallt regn. I morgon skall tempen sjunka ner till 0:an och snöblandat regn eller regnblandad snö, oavsett vilket är det ett "pisskaninväder". Rullskidor i det vädret kan man knappast kalla "årets höjdpunkt" oavsett  var man bor. :(

Tommie STHLMs RK

Tommie STHLMs RK

Medlem

• Members
  • Pip
  • 66 inlägg

20 mil i veckan är alltså 5pass à 40km på 7dagar. Jag skulle gärna vilja veta ”varför”

Skall man hålla till på rullskidtråden får man ligga i tycker jag ;-)  Nej så här är det pendlar hellre på rullskidor än åker komunalt eller bil, omöjligt att veta när man kommer till jobbet då.  Sen en väldigt stor kärlek till rullskidträningen ... ger teknik styrka osv ... och jäkligt kul att tävla på rullskidor.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 756 inlägg
Jag hoppade rullskidorna idag igen. Men gjorde en ok insats med att springa milen på 37:32 , på träning :)
Återinför skejtvasan
41.57.63

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 447 inlägg

Jag hoppade rullskidorna idag igen. Men gjorde en ok insats med att springa milen på 37:32 , på träning :)

Det var "jäken" att du är en sån hejare på löpning, otroligt imponerande :) Mitt pers är någonting på 36-37 min, kanske 3-4 gånger under 40 på tävling, men aldrig på träning.

PetterM

PetterM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 82 inlägg

Just nu +3 och blåst och ett iskallt regn. I morgon skall tempen sjunka ner till 0:an och snöblandat regn eller regnblandad snö, oavsett vilket är det ett "pisskaninväder". Rullskidor i det vädret kan man knappast kalla "årets höjdpunkt" oavsett  var man bor. :(

Nä inte årets höjdpunkt men skönt när man är klar med 1,5 timme i regn och motvind. Tänk vad lätt det kommer kännas i vinter med -5 sol och vindstilla när du tänker tillbaka på pisskaninvädret och rullisarna. ;)

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 925 inlägg
Dessutom är väl varje pass utomhus i sådant väder motivationsträning?
Cykel än värre än skidor, farten spelar roll.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar