Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Skidfrbundet bjuder in till virtuell ssongsfinal

Skidskyttefrbundet frstrker med Jean-Marc Chabloz som ny skyttetrnare

Anders Bystrm blir ny landslagschef

Uppdaterade rekommendationer fr trningshjul

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Uppstart rullskidor


  • Vänligen logga in för att kunna svara
43 svar till detta ämne

#41
Volevodin

Volevodin

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 6 752 inlägg

Dessutom är väl varje pass utomhus i sådant väder motivationsträning?
Cykel än värre än skidor, farten spelar roll.

Jo, det håller jag med om att ju fortare det går desto fortare blir man blöt. Samma sak på skidor att man inte undviker att träna i dåligt väder då det kan vara det på tävling också och då är man preparerad även för det. Så lite skämtsamt skulle man kunna säga att jag inte blir lika fort blöt som du med min snigelfart, å andra sidan tvingas jag vara ute längre på motsvarande sträcka. ;)



#42
Forehandloop

Forehandloop

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 317 inlägg

540 mil rullskidor i år, som Stockholmare så tycker jag att det fungerar bra att träna långt in på hösten då många cykelbanor numer är sopsaltade. Lättare att få ihop bra träning än att jaga den första snön. Hoppas det blir en toppenvinter  dock så att det blir ett större utbud och längre banor än förra vinterns misär. 

 

Underbart och inspirerande att läsa som motvikt till alla som skyller på vädret:)

Vad känner du att du får för effekter av denna mastiga volymträning?



#43
Tommie STHLMs RK

Tommie STHLMs RK

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 66 inlägg

Underbart och inspirerande att läsa som motvikt till alla som skyller på vädret:)

Vad känner du att du får för effekter av denna mastiga volymträning?

 

Jag har de senste 5 åren alltid snittat c:a 500 mil på rullskidor, så jag har väl kommit över tröskeln att orka många pass i veckan. Distansträning blandat med intensiva klubbträningar blir en bra mix, och det jag själv får ut är en stor glädje trots mina 52 år hänga med de yngre förmågorna. Men förutom det ett stort välbefinnade av att träna hårt och fortsatt utvecklas. Nu hoppas jag på ett bra Vasalopp som vinterns stora mål.  P.S finns bara dåliga kläder ;-)



#44
Volevodin

Volevodin

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 6 752 inlägg

Jag har de senste 5 åren alltid snittat c:a 500 mil på rullskidor, så jag har väl kommit över tröskeln att orka många pass i veckan. Distansträning blandat med intensiva klubbträningar blir en bra mix, och det jag själv får ut är en stor glädje trots mina 52 år hänga med de yngre förmågorna. Men förutom det ett stort välbefinnade av att träna hårt och fortsatt utvecklas. Nu hoppas jag på ett bra Vasalopp som vinterns stora mål.  P.S finns bara dåliga kläder ;-)

Det är bara att ta av sig hatten och buga för en gedigen rullskidträning. :) Men som i all träning är det målet som driver på, utan mål tänker man mer på yttre omständigheterna.

I det sammanhanget kan jag återge en händelse som bekräftar att målinriktning undanröjer hinder på vägen. I min ungdom på 70-talet hade jag en rullskidrunda på 17 km, som jag åkte regelbundet. I en nedförsbacke fick jag in staven under skidan och stöp i backen. Jag tog emot med händerna utan handskar och skrapade upp mig rejält och det blödde ymnigt. Jag knackade på i gården bredvid och blev insläppt och lite omplåstrad. Fick ligga en stund på en soffa, då jag höll på att svimma. Mannen erbjöd sig då att skjutsa hem mig, vilket jag tacksamt tog emot. Väl hemma vilade jag en stund och med omplåstrade händer återupptog jag rullskidträningen och åkte 10 km till, så att jag kom upp i planerad distans. Utan mål för träningen hade jag avslutat träningen efter hemkomst, men det kändes oavslutat, så det fick bli en runda till.






0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar