Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Landslaget r ntligen p sommarens frsta lger

Anton Karlsson en sekund fre Marcus Johansson

Team Igne trnar hrdare n ngonsin - med inspiration frn Pichler

Ebba Andersson har segrar i sikte

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Start

• Vänligen logga in för att kunna svara
6 svar till detta ämne

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 851 inlägg

Är väl ingen stor användare av Start, har ett par gamla burkvallor, som jag använder för gammal snö. Vad gäller klister har jag en tub World Wide, men har lite svårt att använda den då det är tjärinblandning i den. Sen har jag en gammal tub rött klister, som jag tänkt ersätta med en ny. Är det tjärinblandning även i det röda Startklistret ?

Petter

Petter

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 526 inlägg

Det är tjäran som jag gillar i Start. Universalklistret med tjära är topp enligt mig, likaså burkvallorna med tjära för nysnö från +½- -½ och vidare kallare temperaturer.

Sen minns jag såklart glidvallan, den gröna, som man var tvungen att sickla av varm innan den blev stenhård.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 851 inlägg

Det är inte så att jag ogillar tjära som ingrediens i valla utan att jag allergiska besvär av tjärlukten samma sak med Skigo lila klister, som innehåller tjära. Har vallat med WW ock skigolila och måst förvara skidorna på balkongen tills de rengjorts.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 071 inlägg
Det sägs, bla av forumguden Caldwell att just finsk tjära är den bästa i världen.
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 427 inlägg
Det vet väl alla.

https://sv.m.wikiped...i/Tjärpastiller

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 851 inlägg

Det var en nyhet för mig, kanske det låg något i att tbc-patienter skulle vistas i tallskog. Sen kom ju PAS och då föll väl dessa piller i glömska. (jag har jobbat på handikapporganisationernas kansli)

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 218 inlägg

Det var en nyhet för mig, kanske det låg något i att tbc-patienter skulle vistas i tallskog. Sen kom ju PAS och då föll väl dessa piller i glömska. (jag har jobbat på handikapporganisationernas kansli)

Tjärtabletter har inte fallit i glömska även om de inte används mot TBC längre. De säljs fortfarande i Finland och i en del välsorterade affärer i norra Sverige. Mycket goda för övrigt!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar