Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Podcast om La Diagonela 2021

Svensk succ i kyligt Schweiz

Strkenloppet 2021 stlls in

Sveriges damer trea p stafetten i Oberhof

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Stavtips för 100kg åkare

• Vänligen logga in för att kunna svara
28 svar till detta ämne

Forehandloop

Forehandloop

Medlem

• Members
  • Pip
  • 329 inlägg
Kanske räcker attgå efter Watt på skiergen och välja stavmodell utifrån det:)

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 694 inlägg

Det är en jäkla skillnad på längden. En stavmodell som är ok styv i 145 kan vara duktigt mjuk om man väljer den i 170 för att skejta med.

Forehandloop

Forehandloop

Medlem

• Members
  • Pip
  • 329 inlägg

S-lab är stenhårda. Styva. Armeringsjärn. Men pendeln - iaf på de jag har - är inte lika bra som på Madshus. Jag skulle rekommendera Madshus även om mina S-lab har några år på nacken. 

https://polder.se/sv...arbon-race-uhm/

Armeringsjärn är en bra beskrivning av vad som behövs när 95-kilosåkare trycker på lite i stakningen. 

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 032 inlägg

Det är en jäkla skillnad på längden. En stavmodell som är ok styv i 145 kan vara duktigt mjuk om man väljer den i 170 för att skejta med.

Euler säger ju längden i kvadrat, så en 130 stav är dubbelt så styv som en 170cm stav, sedan väger ju troligtvis den som har 130cm staven hälften så mycket, då inser man att korta lättviktare inte måste ha toppstavar.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 530 inlägg
Stavtillverkarna har tänkt helt fel. De borde inte sälja styva stavar som elitstavar utan som tjockisstavar. Eller ännu bättre: positionera sortimentet efter hur mycket man bänkar. Swix Triac 3.0 kunde får heta Swix Press 150+

2020 får vi nog se nya Press serien..

mentos

mentos

Medlem

• Members
  • Pip
  • 16 inlägg
För en gångs skull dyker det upp tråd där jag känner att jag kan bidra..
Dels för att jag varit i samma situation där jag letade en stav jag kunde hänga mina 100+kg över i stakningen.
Dessutom har jag en gång i tiden bänkpressat 200kg, såå...

Mitt val föll på Rex R1 sprint.. En hårdare/hållbarare (dock några gram tyngre) version av vanliga Rex R1.
Är skitnöjd med mina stavar, dock vet jag inte hur det är med tillgången på Rex stavar i Sverige (köpte mina i Muonio).
En annan styv stav jag kan rekommendera är Komperdell national team xc. Bra pris hos sport-conrad dessutom, köpte sådana
till sambon i våras.

Forehandloop

Forehandloop

Medlem

• Members
  • Pip
  • 329 inlägg

För en gångs skull dyker det upp tråd där jag känner att jag kan bidra..
Dels för att jag varit i samma situation där jag letade en stav jag kunde hänga mina 100+kg över i stakningen.
Dessutom har jag en gång i tiden bänkpressat 200kg, såå...

Mitt val föll på Rex R1 sprint.. En hårdare/hållbarare (dock några gram tyngre) version av vanliga Rex R1.
Är skitnöjd med mina stavar, dock vet jag inte hur det är med tillgången på Rex stavar i Sverige (köpte mina i Muonio).
En annan styv stav jag kan rekommendera är Komperdell national team xc. Bra pris hos sport-conrad dessutom, köpte sådana
till sambon i våras.

Tack för trovärdigt tips:)

Rex verkar lite kluriga att få tag på här i Sverige dock. 

mentos

mentos

Medlem

• Members
  • Pip
  • 16 inlägg
Alla handlare som säljer Peltonen skidor borde kunna ta in dem dock, då staven finns i peltonens produktkatalog!
Staven kan också finnas i XXL butiker, då XXL har vanliga Rex R1 staven. Tycker alltid man hittar mer i butiken än på nätet, iaf på
XXL i Luleå!

PetterM

PetterM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 131 inlägg

Nästan alla säljer Rex trugan så då borde de även kunna fixa stavar. Skistart har andra stavar från Rex, Skidan har R1 staven så det finns nog många som kan hjälpa till om man frågar. 

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar