Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stavtips för 100kg åkare


Erik_32

Recommended Posts

Hej! Som rubriken lyder skulle jag vilja ha tips på bra stavar för en relativt lång 196 o tung 100kg åkare. Har haft ett par swix för 699 på stadium förra året men tänkte prova ett par dyrare stavar nu när jag kommit in i skidåkningen lite.

Kikat lite på salomon s/lab carbon click, och madshus nano carbon race 100 uhm. Båda dessa finns för ca 1600kr på skistart. Någon som har erfarenhet av dessa?

Tacksam för svar och tips!

 

MVH Erik

Link to comment
Share on other sites

Denna stav har jag. En kanon stav för dom pengarna. Visst finns bättre men dessa flexar ej speciellt mycket.

Och jag är lite kortare än dig men tyngre så tror nog denna stav skulle passa perfekt och finns i 180 cm rå längd så där är det med kanon.

 

https://polder.se/sv/skidor/stavar/langdskidstavar/swix-quantum-polder-carbon/

 

Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Har använt lite äldre modell av Salomon. Korken håller löjligt kort tid på Salomons handtag och remmar/klickfunktion är sådär jämfört med t.ex. Madshus/Swix. Upplever rören som lite för sviktande. Vet inte hur de nyare Slab är i jämförelse. Skulle nog rekommendera Madshus så får du bra remmar och styva rör (här får de som har direkta erfarenheter flika in). Har du lite flyt kan äldre versioner av Triac dyka upp till rea-pris. Har själv ett par Swix CT2 som nog kan passa dig som är längre och starkare.
Link to comment
Share on other sites

S/Lab är kanon, inget svaj. 

 

Bara de allra bästa stavarna funkar utan svaj om man tjongar på lite i stakningen. 

 

Inte ens alla toppmodeller funkar, t ex Skigo Race som folk annars verkar gilla här på Skidforum. Flera (inte alla) av OneWays dyra varianter har svajat för mig. Minns inte modellnamnen, är så många och lika. 

 

Ganska lätt att känna eventuellt svaj i affär. 

 

Längden verkar påverka en del, längre stavar bör vara styvare. 

 

95kg/194cm. 

Link to comment
Share on other sites

S-lab är stenhårda. Styva. Armeringsjärn. Men pendeln - iaf på de jag har - är inte lika bra som på Madshus. Jag skulle rekommendera Madshus även om mina S-lab har några år på nacken. 

https://polder.se/sv/skidor/stavar/langdskidstavar/madshus-nano-carbon-race-uhm/

 

Armeringsjärn är en bra beskrivning av vad som behövs när 95-kilosåkare trycker på lite i stakningen. 

Link to comment
Share on other sites

Det är en jäkla skillnad på längden. En stavmodell som är ok styv i 145 kan vara duktigt mjuk om man väljer den i 170 för att skejta med.

Euler säger ju längden i kvadrat, så en 130 stav är dubbelt så styv som en 170cm stav, sedan väger ju troligtvis den som har 130cm staven hälften så mycket, då inser man att korta lättviktare inte måste ha toppstavar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...