Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Birken2020


skogsvakt

Recommended Posts

  • Replies 97
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Eller så är det smidigare att bo vid mål. Skönt när man är helt slut att slippa bök o bli kall o ha väntetid på bussar o meck.

Eller så är det praktiskt att bo nära start. Slippa buss och hets på morgonen

Eller så är det praktiskt att bo halvvägs mellan start o mål. Kort bussresa dit o kort bussresa hem.

Bara att välja vad DU gillar

Link to comment
Share on other sites

Jag har lite funderingar på att åka Birken,  men i så fall den klassiska delen, då jag är rädd att ta slut i skejten och i så fall "parkera" i backarna. Det är väl nedförsbackarna som är det största hindret för deltagande för min del, förhoppningsvis är spåren borttagna i kurvorna, annars blir det svårt. Ett + är åldersklasser i Birken även om man inte vet vad en placering är värd prestationsmässigt. Fast allt bygger på att min vänstra fot inte spökar för mycket utan att jag kan få den träning som erfordras.

Om jag ställer upp vet jag var jag skall bo, dock är resan till och från Norge ett frågetecken.

Link to comment
Share on other sites

Eller så är det smidigare att bo vid mål. Skönt när man är helt slut att slippa bök o bli kall o ha väntetid på bussar o meck.

Eller så är det praktiskt att bo nära start. Slippa buss och hets på morgonen

Eller så är det praktiskt att bo halvvägs mellan start o mål. Kort bussresa dit o kort bussresa hem.

Bara att välja vad DU gillar

Ingen stress i starten av Birken, du kan kliva in i fållan 2 minuter innan start och komma iväg fint.

 

Tiden tar när du passerar startlinjen, så du kan t o m i princip komma två minuter efter...

Link to comment
Share on other sites

Fredagsbirken är nedlagd. Skatebirken och turbirken går på fredagen

 

I TURbirken ingår man i ett lotteri. Har man alltså tur :) vinner man en obligatorisk årsförbrukning av vörteröl.

 

Fredagsbirken har bara bytt namn. Lite som Vasaloppet 45, 30 eller annat valfritt bingonummer.

Tror mer på skate än tur ;)

Link to comment
Share on other sites

. Nattvasan går inte jämföra Skatebirken. Nattvasan är ett motionsjippo som körs i PAR på natten. Skatebirken är en riktig tävling med åldersklasser. Som naturligtvis körs solo. Sen är det ju rätt stor skillnad att skejta över två fjäll, bokstavligen talat, mot att åka platta myrar o tallskog.

 

Skillnaden nu är att Skatebirken är mer tävlingsfokuserad och körs enbart i fristil. Turbirken är inget race och riktar sig till motionären och är öppet för valfri stil. Men visst, gamla fredagsbirken är inte ljusår ifrån i upplägget.

Link to comment
Share on other sites

. Nattvasan går inte jämföra Skatebirken. Nattvasan är ett motionsjippo som körs i PAR på natten. Skatebirken är en riktig tävling med åldersklasser. Som naturligtvis körs solo. Sen är det ju rätt stor skillnad att skejta över två fjäll, bokstavligen talat, mot att åka platta myrar o tallskog.

 

Skillnaden nu är att Skatebirken är mer tävlingsfokuserad och körs enbart i fristil. Turbirken är inget race och riktar sig till motionären och är öppet för valfri stil. Men visst, gamla fredagsbirken är inte ljusår ifrån i upplägget.

Det stämmer att topografin spelar roll. (åkt 4 ÖS i fristil, 3 skatevasor, Storlirennet) I ingen av vasorna var jag så trött som i rennet över fjället, så har har full respekt för Skatebirken. Om jag förstått det rätt gäller det att spara på krafterna i början, då det vä är den första delen som har de kraftigaste motluten. Hur långt bär det uppför i början ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...