Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Justyna Kovalczyk redo att frsvara sin titel i Gsiesertal Lauf

Krger suvern vinnare i Davos - Hggstrm 15:e

Linn Smskar tva i Vuokatti

Hanna berg tva i Hochfilzen

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Birken2020

• Vänligen logga in för att kunna svara
42 svar till detta ämne

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 756 inlägg
Ryggan ska naturligtvis ha korrekt vikt även vid målgång. Och det är inte värt att fuska. Jag har blivit kontrollerad varje år och vet folk som blivit diskade.
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 447 inlägg

Ryggan ska naturligtvis ha korrekt vikt även vid målgång. Och det är inte värt att fuska. Jag har blivit kontrollerad varje år och vet folk som blivit diskade.

Det innebär att man får ta med eget dricka utöver föreskriven vikt.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 756 inlägg
Eftersom vindjacka o resten av kläderna inte kommer upp i minimivikt är bästa tipset att ta med nåt gott snacks efter målgång. Jag brukar fira med en mellanöl.

Sist blev jag överfallen av förfriskade norrmän i Sjusjön som prompt skulle trycka i mig en Kvikklunsj.
Återinför skejtvasan
41.57.63

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 447 inlägg

Mao så solkar de ner bilden och norrmän som helyllemänniskor, som går på tur i knickers och anorak och som inte har något starkare än kaffe i sina termosar. :blink:

Questrider

Questrider

Medlem

• Members
  • Pip
  • 34 inlägg

Mao så solkar de ner bilden och norrmän som helyllemänniskor, som går på tur i knickers och anorak och som inte har något starkare än kaffe i sina termosar. :blink:

Det finns nog en anledning till att norska lopp oftast går på lördagar  :D

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 321 inlägg
Mjao. Jag hörde att Holmenkollen har gått om Munchen som världens största ölfestival. Faktum är att Northug drivit upp alkohol och glasögonförsäljningen med 10% i norge genom att bearbeta nya segment i marknaden. 14-16 åringar. Sant!

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 447 inlägg

Det var inte så lätt att hitta logi till hyfsade priser. Jag hade tänkt boka logi i Vingingskeppet i Hamar och ta bussen till starten på morgonen, men det var redan fullboka dagarna runt Birken. Testade även Lillehammer, men där var logierna svindyra mellan 1000-1500 kr/ natt. Sen hade arrangören logi på hårt underlag i Rena för 420 kr, vilket inte känns så inspirerande. Har ni några mer tips på logi till humana priser ?

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 756 inlägg
Synd du missade Vikingskipet. Det är perfekt. Du hade dessutom kunnat få skaka hand med kobran Skogsvakt :)

För övrigt hittar jag flera hotell under tusenlappen.
Återinför skejtvasan
41.57.63

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 447 inlägg

Synd du missade Vikingskipet. Det är perfekt. Du hade dessutom kunnat få skaka hand med kobran Skogsvakt :)

För övrigt hittar jag flera hotell under tusenlappen.

Ang transport till start. Vad jag kan se så går det buss från och till Hamar för Birkenbeinerrennet, men inte för Skatebirken. Hur tar du dig till start och hem från Lillehammer ?

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 756 inlägg
Jag tycker nog det ser ut att gå buss ToR Hamar även för SkøyteBirken
Återinför skejtvasan
41.57.63

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 447 inlägg

Jag tycker nog det ser ut att gå buss ToR Hamar även för SkøyteBirken

Jo, det gör det och med 6-bussen bör man hinna fram till starten i tid. Då det är vågstart behöver man inte köa som i VL.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 447 inlägg

Min kompis skall inte åka Birken 2020, skulle ta VL i stället, så då måste resan ordnas på annat vis. Min bil är för skruttig för långresor och då är frågan vilka andra alternativ som finns. Har hittat ett logi ett par mil från Hamar till humant pris, men då kan det bli svårt att ta sig dit, om man kommer med tåg. Det kanske finns reservlista på Vikingskipet, där man kunde sätta upp sig, ifall det blir återbud, vad kan det finnas för andra alternativ ? (såg att en person i närområdet åkt 2019, kunde ju fråga om han skall åka 2020). Vill inte släppa Birken riktigt än, då det troligen är sista tåget för mig.

Perkjo

Perkjo

Medlem

• Members
  • Pip
  • 25 inlägg

Det går väl att bo i Oslo? Där borde finnas hotell/vandrarhem i valfri prisklass, alternativt airbnb i valfri prisklass.

Har för mig att det går buss Oslo-Rena på morgonen (åtminstone lördagen) och sedan buss eller tåg Lillehammer-Oslo.

Bor en på hotell i Lillehammer är det god chans att frukosten finns tillgänglig långt tidigare än "normal" frukosttid på hotell.

Som nämnts ovan, säcken ska väga min 3,5kg vid målgång. Dvs kläder de kläder som reglerna kräver + choklad och öl.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 447 inlägg

Mitt intresse har dalat en del av lite olika orsaker. Förutom att hitta logi till humana priser är det lite av ett lotteri med vädret. Pratade med en bekant som åkt i år och vad gäller banan sa han att det finns ett långt utförsåkningsparti med en 90-graders kurva, där det plogas hela vägen ner. Låter lite vanskligt att ta sig ner för en sjuttioårig gubbe. Annars rekommenderade han Birken som ett äventyr, om man inte är ute efter en bra tid och placering utan  låter det ta den tid det tar. Chansen att jag åker är nog inte mer än 25 % just nu, återstår att se om det ändrar sig när vi börjar närma oss mars månad.

tophat

tophat

Medlem

• Members
  • Pip
  • 89 inlägg
https://www.langrenn.com/?id=5177597

Du kommer vara långtifrån äldst om du åker. Tycker det låter som undanflykter.
Jag kollade precis nu, det finns rum kvar på Vikingskipet hostel så det är bara att boka.

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 081 inlägg

https://www.langrenn.com/?id=5177597

Du kommer vara långtifrån äldst om du åker. Tycker det låter som undanflykter.
Jag kollade precis nu, det finns rum kvar på Vikingskipet hostel så det är bara att boka.

Vi kan stå och filma när Volevodin kommer flygande i 70 genom granskogen.   :o

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 034 inlägg

Stärkt av en öl eller nåt starkare av vänliga norrmän i Sjusjöen ;)

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2020: Stafettvasan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 447 inlägg

Ja, det skulle vara en syn för Gudar, plogande med darrande ben och skräcken målad i ansiktet. :wacko: Men tack för omtanken. :)

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 756 inlägg
Backarna utför Sjusjön är rejäla. Skulle inte säga svåra tekniskt , men visst tusan kan det vara lurigt pga den höga farten. Jag tycker det är klokt att avstå om man är osäker. Jag är långt ifrån 70 och överlag bra utför. Men lite scary är det i 60 knyck
Återinför skejtvasan
41.57.63

peter67

peter67

Medlem

• Members
  • Pip
  • 51 inlägg

Det är faktiskt en hel del som tar det säkra före det osäkra och går nerför de mest riskabla partierna.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar