Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

rets Charlotte Kalla-stipendium till Mrta Rosenberg

strm bjuder in till inspirations- och rullskidtrffar i Blekinge

Jrgen bjuder in till virtuella Brink Tour

Rehns BK frstrker med Bergstrm och Berg

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Stavar

• Vänligen logga in för att kunna svara
10 svar till detta ämne

Flopsie66

Flopsie66

Medlem

• Members
  • Pip
  • 12 inlägg

Hej! 

Söker tips ang stavar. 

Använder mina längdstavar fast med annan spets nu när jag åker rullskidor. 

Vet inte om jag köpt kassa spetsar, men upplever att jag bara glider med dem på asfalten, dvs. får inget bra grepp. Tips på bra spetsar?

Eller är det bättre att köpa ett par andra stavar? Blev så jävla irriterad när jag var ute förut då jag inte får grepp, i stakning är det problemet liiiiite enerverande! 

Nybörjare som tacksamt tar emot tips! 

Tack! 

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 615 inlägg
Det är flera olika faktorer som avgör ifall spetsarna slinter när man åker på asfalt.

1. Man måste såklart ha en riktig rullskidspets av ok kvalitet. Jag vet inte vilket märke som är bäst. Det kanske varierar från batch till batch. Senast köpte jag oneway. Slets lite väl snabbt tyckte jag. Nu har jag beställt swenor, så jag hoppas de kommer att vara bättre.
2. Skaffa en rejäl diamantfil (tex biltema) och slipa mellan varje pass.
3. Slipa bara bakifrån, så att man behåller samma vinkel. Förr gjorde jag misstaget att slipa från två håll men då blir vinkeln trubbigare ju mer man slipar.
4. Inte för långa stavar. Jag kör med laglig vinterlängd och kör samma på rullisar.
5. Stakteknik! Det största kraftpåslaget ska ske tidigt i stakrörelsen. Sedan kan du fullfölja stakdraget mer eller mindre långt men det ska inte vara så mycket kraft i draget i den senare delen för det är då man slinter. Man ska också se till att inte ”tälta” dvs vinkla stavarn ut åt sidorna.
6. Asfalten spelar roll också såklart, samt temperatur. Bättre fäste på sommarvarma vägar

Kan tillägga också att jag kör med dämpning i handtaget (Staffanstaven) vilket jag gillar men ifall det bidrar till bättre stavfäste kan jag inte riktigt avgöra.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 843 inlägg

Tyvärr är det ju så att stavarna slinter titt som tätt, mer nu när det blivit kallt. Sen beror det givetvis hurdan asfalten är. är den mer grov ger bättre fäste, men fin slät är hopplös att fästa stavarna på. Sen spelar givetvis tekniken in, inte samma som på snö då man kan åka avslappnat utan tjuvsläpp med stavarna, dvs lite anpassad stavteknik för asfalt.

TobbeB

TobbeB

Medlem

• Members
  • Pip
  • 43 inlägg
Har du satt spetsen åt rätt håll? Det misstaget gjorde jag när jag var nybörjare. Själva spetsen ska peka framåt annars glider den bara.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 066 inlägg
Ja som tidigare sagts, klassisker att nybörjare vänder spetsen åt fel håll.

Sen det bästa tipset, börjar du åka kontinuerligt satsa på Staffanstaven. Oj vad mkt trevligare rullskidåkning är med dämpad stav. Blir även mkt bättre stavgrepp. Elpex dämpade stav har jag inte provat men säkert bra.
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 377 inlägg

Jag tycker att den moderna staktekniken med händerna närmare axlarna, mer vertikal stavisättning och inte lika stor fällning ger bättre fäste i asfalten än "Wassbergsstakning".

Annars håller jag med om tipsen här ovan: Slipa spetsarna, välj asfalt som inte är för slät.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 843 inlägg

Det är flera olika faktorer som avgör ifall spetsarna slinter när man åker på asfalt.

2. Skaffa en rejäl diamantfil (tex biltema) och slipa mellan varje pass.
3. Slipa bara bakifrån, så att man behåller samma vinkel. Förr gjorde jag misstaget att slipa från två håll men då blir vinkeln trubbigare ju mer man slipar.

Inget från sidorna heller, så du menar att en platt spets är det bästa ?

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 647 inlägg

Inget från sidorna heller, så du menar att en platt spets är det bästa ?

Absolut platt spets!

Vas

Vas

Medlem

• Members
  • Pip
  • 31 inlägg

Gällande Staffanstaven så finns det ju olika dämpning. Vilken dämpning bör man välja? Kan "normal" bli för mjuk? Svårt att relatera alternativen och till huruvida man är motionär eller elitmotionär tex såsom uppdelningen har gjorts. /Hälsn. Topp 1000 på VL

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 782 inlägg
Är du topp 1000 på Vasaloppet tycker jag att du ska gå på en hårdare fjäder än normal.

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 377 inlägg

Gällande Staffanstaven så finns det ju olika dämpning. Vilken dämpning bör man välja? Kan "normal" bli för mjuk? Svårt att relatera alternativen och till huruvida man är motionär eller elitmotionär tex såsom uppdelningen har gjorts. /Hälsn. Topp 1000 på VL

Har nog mer att göra med din tyngd och kraft i stakningen. Väger du under 80 och inte är elitåkare så skulle jag säga att det går bra med en normalfjäder. Jag har testat båda, och jag (ca led 3/80 kg) föredrar normal. Jag tyckte att det blev för liten fjädringsväg med elitfjädern.

Annars är väl extra fjädrar inte så dyra? Köp ett par extra av annan hårdhet så kan du byta själv och testa.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar