Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Sylvasst startflt p lngloppspremiren i Grnklitt

Norsk dubbel p Supersprinten i stersund

karna som ker Supersprinten i stersund

Trning: Fokus skidgng - stavgng - lghufs

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Längdskidor under graviditet

• Vänligen logga in för att kunna svara
6 svar till detta ämne

kstrandh

kstrandh

Ny medlem

• Members
  • 3 inlägg

Hej,

Som rubriken lyder - hur ska man tänka kring längdskidor under graviditet? Kan man köra på som vanligt när snön kommer eller finns det risker i samband längdskidåkning - kanske risker med enbart stakträning pga magmuskeldelning osv.? Hur resonerade ni och vad har ni för erfarenhet kring denna träningsform under graviditeten? 

Åker själv regelbundet skidor på vinterhalvåret och har en gedigen träningsbakgrund, men det här med graviditet och träning är nytt så vill gärna ha input. Gissar att det finns många kvinnor med erfarenhet på ämnet i detta forum.

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 264 inlägg

Nu är jag ju man, men det sägs väl att det är bara att köra på så länge som det känns bra. Anna H stoltserade med sin mage rätt länge på insta när hon tränade.

LillaGubben

LillaGubben

Medlem

• Members
  • Pip
  • 301 inlägg

Hej,

Som rubriken lyder - hur ska man tänka kring längdskidor under graviditet? Kan man köra på som vanligt när snön kommer eller finns det risker i samband längdskidåkning - kanske risker med enbart stakträning pga magmuskeldelning osv.? Hur resonerade ni och vad har ni för erfarenhet kring denna träningsform under graviditeten? 

Åker själv regelbundet skidor på vinterhalvåret och har en gedigen träningsbakgrund, men det här med graviditet och träning är nytt så vill gärna ha input. Gissar att det finns många kvinnor med erfarenhet på ämnet i detta forum.

Hej

Var du ironisk när du trodde att du skulle hitta insikter om graviditet, i det här insnöade grabbgänget? Kul.

Här får du en länk till en relevant, och i mitt tycke bra, artikel. Enjoy

http://www.lakartidn...709s672_675.pdf

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 711 inlägg
Även om jag tror att jag kan allt om allting så här kan t.o.m. jag erkänna att jag passar. Kan du skicka en brevfilm till Bullen?
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 134 inlägg

Jag tror att Maria Rydqvist skrivit en del om träning och graviditet i sin bok.

ARudolfsson

ARudolfsson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 16 inlägg
Som leg. fysioterapeut kan jag inte se några kontraindikationer i själva muskelarbetet vid längdåkning samtidigt som man är gravid. Sen gäller samma råd som vid andra aktiviteter där risk för fall finns och där får du själv sätta dina begränsningar.

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 264 inlägg

Hej
Var du ironisk när du trodde att du skulle hitta insikter om graviditet, i det här insnöade grabbgänget? Kul.
Här får du en länk till en relevant, och i mitt tycke bra, artikel. Enjoy
http://www.lakartidn...709s672_675.pdf

Det är ju fantastiskt att man kan motbevisa sig själv i samma inlägg bra artikel

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar