Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Linn Svahn vann sekundstrid p Idre Fjll

Fredrik Andersson klar vinnare i Idre

Volkswagen cup livestreamas - med start i Idre i helgen

Mer n 47 mil lngdskidor p 24 timmar

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Staka med fästvalla

• Vänligen logga in för att kunna svara
29 svar till detta ämne

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 269 inlägg

Gissar att du tänker på Racefox. Jag förstår dock inte riktigt frågan, men jag upplever att det går att få till högre resultat ju hårdare underlaget är, men vallat och ovallat spelar nog ingen roll

Hej hej
Tack för varmt välkomnande och intresse för frågan.
Jag har läst någonstans på forumet att några av er har använt någon slags mätutrustning som mäter
attack, båltryck osv hur ser dom mätresultaten ut om man jämför rullskidor, vallat och
blanka skidor?
Mvh Jonas

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 923 inlägg
Eftersom Racefox mäter effekt snarare än energi så ger bättre glid/rull högre värden på båltryck. Attack borde inte göra så stor skillnad? Frekvens också samma. Stabilitet beror på underlag så rullskidor ger mer stabilitet än snöskidor.
Båltryck mäter alltså acceleration min misstanke är att det är toppvärde. Hastighetsökningen borde vara intressantare? Dvs hur acceleration påverkat din hastighet gärna korrelerat med höjdskillnad.
Jag upplever båltryck som relativt känsligt för skillnad i glid/ rull. Övrigt inte så stor skillnad och jag baserar det på hjul med olika motstånd.

Forehandloop

Forehandloop

Medlem

• Members
  • Pip
  • 282 inlägg

Men så blir det, tradeoffs, innan 2013 eller när det nu var så när man vann Vasaloppet på blanka skidor för första gången så höll alla även elit på så, la på tunnt och åkte med "osäkert" fäste, Brink var väll just känd för att kunna åka avslappnat med minimalt med fäste, själv så hade jag alltid kramp i triceps, blodsmak i munnen och tänkte aldrig mer innan startbacken var slut efter att ha halkat omkring med för lite fäste för min teknik, kondition och styrka där och då. Hur denna tradeoff görs på bästa sätt är ju så oerhört beroende på väder och vind, blåburksföre och kallare är det lätt att få till, då det fästet inte tar speciellt mycket på glidet. Men normalt i Vasalopp så hamnade jag med hårt spann och kort fäste, kletigare under täckt med något så att det skulle glida bra på myrarna och sedan slitas bort till typ Lundbäcksbackarna när det blev varmare så man kunde diagonala upp fint där, så var i alla fall teorin.... :)

Härlig sammanfattning. 

"Aldrig mer"-mantrat använder jag också, varvat med "Skjut mig". 

Har haft dåligt fäste båda mina VL, 2016, 2019 och borde väl såhär i efterhand skippat stakfästet helt. 

Får se om man vågar i år. 

strom

strom

Medlem

• Members
  • Pip
  • 92 inlägg
Inget nytt för många här men ett tips iaf när det gäller fäste och fortfarande ha fel. bra glid ....

Det handlar ju att bli bekant med resp. skidpar man har och hur man kan valla dom i rel till sin egen åkförmåga och teknik.

Enkel start är ju att vallazonen framåt mäts på ett bättre sätt än vad många butiker gör när dom belastar skidan bak( 13-14cm från BP mer Halvvikt och sen ritar på sträck fram för ex 0,2 0,3 0,5 .

Belasta istället vid ca -7cm bakom BP med Halvikt och då få en bättre märkning för vallningen framåt.

Sen att skidan också måste ha en bra bärighet vid belastning på glidsteg mätt ca -13 14 cm bakom BP ....att den inte kollapsar /viker ner sig allt för lätt vid ex provtryck I Eiker där.

Sen att man har koll på Flex ( hur tuff den är att få ner/fast för att få fäste. Där skall man ju kolla hela vägen...inte bara nöja sig med ett kollat värde kg till ex 0,3 utan minst lika viktigt är ju hur mycket extra det behövs för att få ner den till slutspann .

Mycket txt och info kankse men inte några krångligheter egentligen ....vallazoner från dom flesta butiker är för långa . Man kan åka bra klassiskt med fäste och ha snabba skidor där man har fäste för att i många fall åka snabbare uppför än en del nystakare. Sen på platten ha ett bra glid för ett snabbt lopp utefter sin egen förmåga.

Om man skall nämna något om vallazon bakåt.... aldrig långre bak än framkant klack oavsett märken butik....en ok vallning från min sida är ca 15cm - 18cm bakom BP

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 423 inlägg

Inget nytt för många här men ett tips iaf när det gäller fäste och fortfarande ha fel. bra glid ....

Det handlar ju att bli bekant med resp. skidpar man har och hur man kan valla dom i rel till sin egen åkförmåga och teknik.

Enkel start är ju att vallazonen framåt mäts på ett bättre sätt än vad många butiker gör när dom belastar skidan bak( 13-14cm från BP mer Halvvikt och sen ritar på sträck fram för ex 0,2 0,3 0,5 .

Belasta istället vid ca -7cm bakom BP med Halvikt och då få en bättre märkning för vallningen framåt.

Sen att skidan också måste ha en bra bärighet vid belastning på glidsteg mätt ca -13 14 cm bakom BP ....att den inte kollapsar /viker ner sig allt för lätt vid ex provtryck I Eiker där.

Sen att man har koll på Flex ( hur tuff den är att få ner/fast för att få fäste. Där skall man ju kolla hela vägen...inte bara nöja sig med ett kollat värde kg till ex 0,3 utan minst lika viktigt är ju hur mycket extra det behövs för att få ner den till slutspann .

Mycket txt och info kankse men inte några krångligheter egentligen ....vallazoner från dom flesta butiker är för långa . Man kan åka bra klassiskt med fäste och ha snabba skidor där man har fäste för att i många fall åka snabbare uppför än en del nystakare. Sen på platten ha ett bra glid för ett snabbt lopp utefter sin egen förmåga.

Om man skall nämna något om vallazon bakåt.... aldrig långre bak än framkant klack oavsett märken butik....en ok vallning från min sida är ca 15cm - 18cm bakom BP

Jag kan i viss mån hålla med dig att vallazonerna som mäts ut i butiken är för långt fram, så jag brukar göra en efterkontroll hemma på parkettgolvet. Mitt sista par var ett par Ross white base med svart vallazon och där hamnade främre strecket för kallföre nästan 1 dm framför, men jag vallar aldrig längre fram än svarta vallazonen. Viktigt är också att veta "diagonalzonen" dvs den del som inte ligger i när man står på hela foten på en skida utan att gå upp på tå. Det är speciellt viktigt om man skall bygga pyramid att man vet denna zon. Skall dock tillägga att jag inte vet om pyramid påverkar "nypning" vid stakning, då jag tillhör dem som blandar teknikerna.

strom

strom

Medlem

• Members
  • Pip
  • 92 inlägg

Jag kan i viss mån hålla med dig att vallazonerna som mäts ut i butiken är för långt fram, så jag brukar göra en efterkontroll hemma på parkettgolvet. Mitt sista par var ett par Ross white base med svart vallazon och där hamnade främre strecket för kallföre nästan 1 dm framför, men jag vallar aldrig längre fram än svarta vallazonen. Viktigt är också att veta "diagonalzonen" dvs den del som inte ligger i när man står på hela foten på en skida utan att gå upp på tå. Det är speciellt viktigt om man skall bygga pyramid att man vet denna zon. Skall dock tillägga att jag inte vet om pyramid påverkar "nypning" vid stakning, då jag tillhör dem som blandar teknikerna.

Diagonalzonen ….rymmer ju också  in under min formulering om bärigheten och just måtten framåt vid mätt som ovan beskrivet.  ;)  Sen för man ju som vanligt köra in sin eller valla in sig inom dessa sträck för att som jag skrev ….bli bekant med just ett skidpar eller fler om man har så :) 

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 423 inlägg

Diagonalzonen ….rymmer ju också  in under min formulering om bärigheten och just måtten framåt vid mätt som ovan beskrivet.  ;)  Sen för man ju som vanligt köra in sin eller valla in sig inom dessa sträck för att som jag skrev ….bli bekant med just ett skidpar eller fler om man har så :)

När det gäller strecken för klisterföre finns det mindre anledning till att korta av dem, då man har kommit till den del av spannet, som är högre. Att märka ut vallazoner med streck är en ny service, som kommit sista åren, men det hindrar inte att man justerar strecken efter egen åk- och vallateknik.

strom

strom

Medlem

• Members
  • Pip
  • 92 inlägg
Att märka upp vallazoner med streck är ju långt ifrån en ny service ....sen har det ju utförts på olika sätt bara.

Allt från klämma och känna och nyttja stående med skidor på spannbräda ....till div. spannmätare. Även att valla/åka in sig på skidan kan mynna ut i justeringar av ritade sträck från butik

Men vallazoner/sträck har iaf jag fått på skidor sen mer än 20 år tbk

småland78

småland78

Medlem

• Members
  • Pip
  • 64 inlägg
Frågan är extremt komplex, kör själv utan fäste.
I regel kan mjukare skidor skallra till när man går upp på tå, positionerar du dig med baken för långt bak innan stavarna tar i backen trycker du ner främre delen av spannet innan attacken utförs. Då blir du mer sittande genom staktaget därav dubbelstraffad.
I blötföre blir du trippelstraffad då du får mycket motstånd i höften när det bromsar eller suger fast.

Mixtra med bindningspositioner, korta fäste framifrån lite i taget. På mina mjukaste skidor har jag testat bara under steget, känner ingen skillnad på glid. Be någon duktig kolla av din stakstil, träna ski erg med gummiband. Kallföre kör längre låga skidor. Jag upplever att ett av mina par går bäst utan glider under - 7, dom är 2.08

Racefox hjälper inte här, man får prova sig fram. För dagbok på snö temp, lufttemp, hur återhämta man är
Vilka prylar man kör på osv. Är man bara lite mindre sliten så är det mycket lättare och hålla tekniken.

Jonas H

Jonas H

Medlem

• Members
  • Pip
  • 10 inlägg
Hej
Tack för alla svar å synpunkter.
Mvh Jonas

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar