Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Staka med fästvalla


Jonas H

Recommended Posts

Vetetusan vad jag gjorde får fortsätta så här.

Med den ”nya” staktekniken så ska de ju till en våldsam attack, provade den tekniken förra veckan i Vålådalen med fästvallade skidor och tyckte att fästvallan tog i. Med lite ålderdomligare stakning så surfade skidorna bättre + att energi sparades. Har letat på forumet men inte hittat något om det. Är de så att dagens skidmaterial skiljer sig så mycket från mina 80 tals skidor eller är jag helt ute å cycklar.

Inom en snar framtid skall jag lägga ut en bild på min egentillverkade skiselector tänkte skapa en ny tråd ” meningslösa

uppfinningar”.

Mvh Jonas

Link to comment
Share on other sites

Frågan är ganska motiverad, då många vasaloppsåkare åker med fästvalla och stakar stora delar av loppet, endast uppför använder man fästvallan. Fördelen med det är att man styrkan i stakning pga att man slipper hugga sig uppför. Sen får man givetvis anpassa skidor och teknik så att det funkar hyfsat så att inte skidorna ligger i vid stakningen.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju anledningen till att eliten numera kör på stakskidor. Stakar du med den nya aggressiva tekniken riskerar du att fästvallan bromsar även på moderna skidor. Trots att jag stakar ganska stor del av mina klassiska pass föredrar jag att köra med fästvalla. Gillar att bryta av stakningen med att diagonala. Var och en får hitta sitt sätt att ta sig fram på det vita guldet
Link to comment
Share on other sites

Dom tester jag har gjort på mina skidor (2017 Fischer rcs) visar att fästvallan tar i en hel del.

Gjorde en testhelg förra vintern.

 

Första passet åktes men 2 lager fästvalla anpassat för dagen (-5grader), vart inte ifrångliden av någon i utförsbackarna men vid stakning på platten så hugg dom fast märkbart, när man gick up på tå. Hem och rengjorde skidorna från all valla, sedan la jag samma glidvalla som innan men även glidvalla över fästzonen,

Tillbaka ut i spåret, glidet i utförsbackarna var exagt lika bra som innan och när man gick up på tå vid stakning på platten högg dom nästan lika mycket trots glidvalla under fästzonen! i fästzonen har jag förut bara dragit med ett fint sandpapper i åkriktningen 2 gånger vid nyköp.

 

Åkte hem och tvättade skidorna och lämnade in dom på slipning för att få bort ruggningen i fästzonen, blev samma struktur som innan då den fungerat mycket bra. sedan hottbox. Därefter på med samma glidvalla som innan.

 

Dagen efter ut i spåret igen, glidet i utförsbackarna var lika bra som innan men nu var skidorna inte lika känsliga  om man stog något framåtlutad, har tidigare märkt att när man lägger kroppsvikten mer på hälen glider skidorna bättre.

Vid stakning på platten så hade hugget försvunnit med ca 50% men det finns fortfarande där.

 

Vid stakning på platten utan att man gå upp på tå så finns inga tendenser på hugg.

 

Blir därför köp av stakskidor nu..

Link to comment
Share on other sites

Hmm då kanske jag inte hade helt fel trots allt och de va ju lite synd eftersom jag fastnade för den nya staktekniken tycker den fungerar kanon på rullskidor. Skulle vi få lite snö i Roslagen den här säsongen kommer jag ändå åka med fäste får väl anpassa tekniken därefter.

Skogsvakt i början av tråden skulle de va med ett men den föll också bort de va alltså med glimten i ögat.

Mvh Jonas

Link to comment
Share on other sites

Dom tester jag har gjort på mina skidor (2017 Fischer rcs) visar att fästvallan tar i en hel del.

Gjorde en testhelg förra vintern.

 

Första passet åktes men 2 lager fästvalla anpassat för dagen (-5grader), vart inte ifrångliden av någon i utförsbackarna men vid stakning på platten så hugg dom fast märkbart, när man gick up på tå. Hem och rengjorde skidorna från all valla, sedan la jag samma glidvalla som innan men även glidvalla över fästzonen,

Tillbaka ut i spåret, glidet i utförsbackarna var exagt lika bra som innan och när man gick up på tå vid stakning på platten högg dom nästan lika mycket trots glidvalla under fästzonen! i fästzonen har jag förut bara dragit med ett fint sandpapper i åkriktningen 2 gånger vid nyköp.

 

Åkte hem och tvättade skidorna och lämnade in dom på slipning för att få bort ruggningen i fästzonen, blev samma struktur som innan då den fungerat mycket bra. sedan hottbox. Därefter på med samma glidvalla som innan.

 

Dagen efter ut i spåret igen, glidet i utförsbackarna var lika bra som innan men nu var skidorna inte lika känsliga  om man stog något framåtlutad, har tidigare märkt att när man lägger kroppsvikten mer på hälen glider skidorna bättre.

Vid stakning på platten så hade hugget försvunnit med ca 50% men det finns fortfarande där.

 

Vid stakning på platten utan att man gå upp på tå så finns inga tendenser på hugg.

 

Blir därför köp av stakskidor nu..

Detta är viktig information för de som skall åka vasaloppet med fäste och inte är så tränade att de kan åka med blanka skidor. Slutsatsen blir då att man får anpassa staktekniken, så att skidorna inte nyper, glidet utför var ju likvärdigt med eller utan fästvalla. Men man kan väl använda den moderna staktekniken utan att gå upp på tå ?

Link to comment
Share on other sites

Detta är viktig information för de som skall åka vasaloppet med fäste och inte är så tränade att de kan åka med blanka skidor. Slutsatsen blir då att man får anpassa staktekniken, så att skidorna inte nyper, glidet utför var ju likvärdigt med eller utan fästvalla. Men man kan väl använda den moderna staktekniken utan att gå upp på tå ?

Man behöver inte gå upp på tå dock hamnar man med vikten på främre delen av foten. Man vill ha samma vinkel på underbenet som överkroppen och om man flexar fram mycket i fotleden eller går upp på tå borde bli samma sak gällande vart trycket hamnar. Sen blir det lätt eTT litet släpp av hälen när man skickar fram armarna.

Link to comment
Share on other sites

Vetetusan vad jag gjorde får fortsätta så här.

Med den ”nya” staktekniken så ska de ju till en våldsam attack, provade den tekniken förra veckan i Vålådalen med fästvallade skidor och tyckte att fästvallan tog i. Med lite ålderdomligare stakning så surfade skidorna bättre + att energi sparades. Har letat på forumet men inte hittat något om det. Är de så att dagens skidmaterial skiljer sig så mycket från mina 80 tals skidor eller är jag helt ute å cycklar.

Inom en snar framtid skall jag lägga ut en bild på min egentillverkade skiselector tänkte skapa en ny tråd ” meningslösa

uppfinningar”.

Mvh Jonas

Det är en bra förstafråga! 

 

Om du fokuserar på stakning men ändå vill ha fäste behöver du ett spann för just det ändamålet. 

T ex ett som kräver lite extra för att trycka ner, högt "flexvärde". 

Så minimerar du iallafall risken att fästet tar i vid stakning. 

Det kan en bra skidbutik fixa. 

 

Spannexperterna här på Skidforum kan säkert utveckla detaljerna kring dessa "fäststakspann". 

Det finns vissa trade offs, kan bli lite jobbigt att trycka ner fästzonen när man är trött. 

Link to comment
Share on other sites

Hej o hå

Jag tänkte på det kan mowe bindningen va en liten bit på vägen mot en modernare stakning någon som har erfarenhet av den bindningen.

Från det ena till det andra, tusan va roligt nu har dom tunga elefanterna börjat dra på sig nummerlapparna, hejja hejja.

Mvh Jonas

 

Yes Move bör vara kanon när stakning och diagonal är tydligt uppdelade. T ex i Vasaloppet. 

 

Jag testade på Flyktingerennet men var tyvärr så väck efter startbacken (6-7 km lång) att jag inte kunde räkna ut åt vilket håll reglaget skulle vridas.

Link to comment
Share on other sites

Är det inte så att det finns olika typer av fäste/skidor? Man kan lägga tunnt på ett par hårda skidor med valla som ger kanonfäste men också stjäl mycket glid när det går i vid ex v stakning. Eller så kan man lägga en annan valla tjockare/längre, som ger tillräckligt fäste men inte stjäl särskilt mycket glid. Är inte det en faktor att ta in i beräkningarna?

Link to comment
Share on other sites

Det är en bra förstafråga! 

 

Om du fokuserar på stakning men ändå vill ha fäste behöver du ett spann för just det ändamålet. 

T ex ett som kräver lite extra för att trycka ner, högt "flexvärde". 

Så minimerar du iallafall risken att fästet tar i vid stakning. 

Det kan en bra skidbutik fixa. 

 

Spannexperterna här på Skidforum kan säkert utveckla detaljerna kring dessa "fäststakspann". 

Det finns vissa trade offs, kan bli lite jobbigt att trycka ner fästzonen när man är trött. 

Men så blir det, tradeoffs, innan 2013 eller när det nu var så när man vann Vasaloppet på blanka skidor för första gången så höll alla även elit på så, la på tunnt och åkte med "osäkert" fäste, Brink var väll just känd för att kunna åka avslappnat med minimalt med fäste, själv så hade jag alltid kramp i triceps, blodsmak i munnen och tänkte aldrig mer innan startbacken var slut efter att ha halkat omkring med för lite fäste för min teknik, kondition och styrka där och då. Hur denna tradeoff görs på bästa sätt är ju så oerhört beroende på väder och vind, blåburksföre och kallare är det lätt att få till, då det fästet inte tar speciellt mycket på glidet. Men normalt i Vasalopp så hamnade jag med hårt spann och kort fäste, kletigare under täckt med något så att det skulle glida bra på myrarna och sedan slitas bort till typ Lundbäcksbackarna när det blev varmare så man kunde diagonala upp fint där, så var i alla fall teorin....:)

Link to comment
Share on other sites

Men så blir det, tradeoffs, innan 2013 eller när det nu var så när man vann Vasaloppet på blanka skidor för första gången så höll alla även elit på så, la på tunnt och åkte med "osäkert" fäste, Brink var väll just känd för att kunna åka avslappnat med minimalt med fäste, själv så hade jag alltid kramp i triceps, blodsmak i munnen och tänkte aldrig mer innan startbacken var slut efter att ha halkat omkring med för lite fäste för min teknik, kondition och styrka där och då. Hur denna tradeoff görs på bästa sätt är ju så oerhört beroende på väder och vind, blåburksföre och kallare är det lätt att få till, då det fästet inte tar speciellt mycket på glidet. Men normalt i Vasalopp så hamnade jag med hårt spann och kort fäste, kletigare under täckt med något så att det skulle glida bra på myrarna och sedan slitas bort till typ Lundbäcksbackarna när det blev varmare så man kunde diagonala upp fint där, så var i alla fall teorin.... :)

Precis! I praktiken slutade det oftast med att man hade slitit bort det mesta av den mjukare fästvallan långt innan dess. Så det blev varken bra glid på myrarna eller bra fäste upp mot Oxberg ... nu börjar tillomed jag träna för stakning största delen av Vasan, fast med movebindning som nödhjälp i första backen ...

Link to comment
Share on other sites

Gissar att du tänker på Racefox. Jag förstår dock inte riktigt frågan, men jag upplever att det går att få till högre resultat ju hårdare underlaget är, men vallat och ovallat spelar nog ingen roll

Hej hej
Tack för varmt välkomnande och intresse för frågan.
Jag har läst någonstans på forumet att några av er har använt någon slags mätutrustning som mäter
attack, båltryck osv hur ser dom mätresultaten ut om man jämför rullskidor, vallat och
blanka skidor?
Mvh Jonas

Link to comment
Share on other sites

Eftersom Racefox mäter effekt snarare än energi så ger bättre glid/rull högre värden på båltryck. Attack borde inte göra så stor skillnad? Frekvens också samma. Stabilitet beror på underlag så rullskidor ger mer stabilitet än snöskidor.

Båltryck mäter alltså acceleration min misstanke är att det är toppvärde. Hastighetsökningen borde vara intressantare? Dvs hur acceleration påverkat din hastighet gärna korrelerat med höjdskillnad.

Jag upplever båltryck som relativt känsligt för skillnad i glid/ rull. Övrigt inte så stor skillnad och jag baserar det på hjul med olika motstånd.

Link to comment
Share on other sites

Men så blir det, tradeoffs, innan 2013 eller när det nu var så när man vann Vasaloppet på blanka skidor för första gången så höll alla även elit på så, la på tunnt och åkte med "osäkert" fäste, Brink var väll just känd för att kunna åka avslappnat med minimalt med fäste, själv så hade jag alltid kramp i triceps, blodsmak i munnen och tänkte aldrig mer innan startbacken var slut efter att ha halkat omkring med för lite fäste för min teknik, kondition och styrka där och då. Hur denna tradeoff görs på bästa sätt är ju så oerhört beroende på väder och vind, blåburksföre och kallare är det lätt att få till, då det fästet inte tar speciellt mycket på glidet. Men normalt i Vasalopp så hamnade jag med hårt spann och kort fäste, kletigare under täckt med något så att det skulle glida bra på myrarna och sedan slitas bort till typ Lundbäcksbackarna när det blev varmare så man kunde diagonala upp fint där, så var i alla fall teorin.... :)

 

Härlig sammanfattning. 

"Aldrig mer"-mantrat använder jag också, varvat med "Skjut mig". 

Har haft dåligt fäste båda mina VL, 2016, 2019 och borde väl såhär i efterhand skippat stakfästet helt. 

Får se om man vågar i år. 

Link to comment
Share on other sites

Inget nytt för många här men ett tips iaf när det gäller fäste och fortfarande ha fel. bra glid ....

 

Det handlar ju att bli bekant med resp. skidpar man har och hur man kan valla dom i rel till sin egen åkförmåga och teknik.

 

Enkel start är ju att vallazonen framåt mäts på ett bättre sätt än vad många butiker gör när dom belastar skidan bak( 13-14cm från BP mer Halvvikt och sen ritar på sträck fram för ex 0,2 0,3 0,5 .

 

Belasta istället vid ca -7cm bakom BP med Halvikt och då få en bättre märkning för vallningen framåt.

 

Sen att skidan också måste ha en bra bärighet vid belastning på glidsteg mätt ca -13 14 cm bakom BP ....att den inte kollapsar /viker ner sig allt för lätt vid ex provtryck I Eiker där.

 

Sen att man har koll på Flex ( hur tuff den är att få ner/fast för att få fäste. Där skall man ju kolla hela vägen...inte bara nöja sig med ett kollat värde kg till ex 0,3 utan minst lika viktigt är ju hur mycket extra det behövs för att få ner den till slutspann .

 

Mycket txt och info kankse men inte några krångligheter egentligen ....vallazoner från dom flesta butiker är för långa . Man kan åka bra klassiskt med fäste och ha snabba skidor där man har fäste för att i många fall åka snabbare uppför än en del nystakare. Sen på platten ha ett bra glid för ett snabbt lopp utefter sin egen förmåga.

 

Om man skall nämna något om vallazon bakåt.... aldrig långre bak än framkant klack oavsett märken butik....en ok vallning från min sida är ca 15cm - 18cm bakom BP

Link to comment
Share on other sites

Inget nytt för många här men ett tips iaf när det gäller fäste och fortfarande ha fel. bra glid ....

 

Det handlar ju att bli bekant med resp. skidpar man har och hur man kan valla dom i rel till sin egen åkförmåga och teknik.

 

Enkel start är ju att vallazonen framåt mäts på ett bättre sätt än vad många butiker gör när dom belastar skidan bak( 13-14cm från BP mer Halvvikt och sen ritar på sträck fram för ex 0,2 0,3 0,5 .

 

Belasta istället vid ca -7cm bakom BP med Halvikt och då få en bättre märkning för vallningen framåt.

 

Sen att skidan också måste ha en bra bärighet vid belastning på glidsteg mätt ca -13 14 cm bakom BP ....att den inte kollapsar /viker ner sig allt för lätt vid ex provtryck I Eiker där.

 

Sen att man har koll på Flex ( hur tuff den är att få ner/fast för att få fäste. Där skall man ju kolla hela vägen...inte bara nöja sig med ett kollat värde kg till ex 0,3 utan minst lika viktigt är ju hur mycket extra det behövs för att få ner den till slutspann .

 

Mycket txt och info kankse men inte några krångligheter egentligen ....vallazoner från dom flesta butiker är för långa . Man kan åka bra klassiskt med fäste och ha snabba skidor där man har fäste för att i många fall åka snabbare uppför än en del nystakare. Sen på platten ha ett bra glid för ett snabbt lopp utefter sin egen förmåga.

 

Om man skall nämna något om vallazon bakåt.... aldrig långre bak än framkant klack oavsett märken butik....en ok vallning från min sida är ca 15cm - 18cm bakom BP

Jag kan i viss mån hålla med dig att vallazonerna som mäts ut i butiken är för långt fram, så jag brukar göra en efterkontroll hemma på parkettgolvet. Mitt sista par var ett par Ross white base med svart vallazon och där hamnade främre strecket för kallföre nästan 1 dm framför, men jag vallar aldrig längre fram än svarta vallazonen. Viktigt är också att veta "diagonalzonen" dvs den del som inte ligger i när man står på hela foten på en skida utan att gå upp på tå. Det är speciellt viktigt om man skall bygga pyramid att man vet denna zon. Skall dock tillägga att jag inte vet om pyramid påverkar "nypning" vid stakning, då jag tillhör dem som blandar teknikerna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...