Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

SkiErg - teknikanalys


Marsun

Recommended Posts

Jag tycker det är svårt att få till en skidlik stakning i stakmaskin, men det kan bero på att jag kör väldigt lite i den. Vill du ha tekniktips så kolla in "fysio outdoor" han har bra teknikvideor. Galet aktiv, blir trött av att bara följa honom på Insta, men riktigt bra övningar

Link to comment
Share on other sites

Jag instämmer att det är svårt att få riktigt bra teknik på skierg. Men för den skull ska man inte ignorera det.

 

Men till videon då. I A3 fart är fällningen av överkroppen och armarna inte i synk. Det ska vara en rörelse för att få ut maximalt av bålen. Funktionen att sänka farten på videon är riktigt händig i det här fallet. Jag skulle koncentrera mig på att förbättra den delen.

 

Det andra är att du verkar aktivt gå upp på tå vilket slösar energi. Att gå upp på tå ska vara en följd av den aktiva resningen i stakrörelsen.

 

Dock "niger" du inte vilket jag tycker de flesta som kör skierg gör. Så den delen ser bra ut.

 

Men som tidigare tipsat är Håkon Breistrands videor bra för att få tips för att fixa tekniken.

Link to comment
Share on other sites

Jag rycker att din position och dina vinklar ser ganska bra ut. Mycket bättre än dom flesta på skierg. Däremot så är du inte i synk med armar och överkropp. Din överkropp är "på plats" i högsta positionen på stavtaget långt innan dina armar är det. Således får överkroppen antingen:

 

1. ...vänta på armarna (vilket sker när du kör A1), då försvinner den energi du byggt upp i stretch-shortening cykeln på väg upp med överkroppen ur bålmuskulaturen, och du får dra onödigt mycket med armarna istället för att kunna nyttja stretch-shortening och tyngdkraft.

 

2. ...falla för tidigt, innan du kan börja dra med armarna (vilket sker när du kör A3, som förövrigt ser mycket bättre ut). Här använder du stretch-shortening effekten men nyttjar den inte ordentligt eftersom armarna inte är på plats för att föra vidare energin, genom de stavar vi får lova att låtsas finns där, ner i snön/asfalten.

 

Hoppas att det jag skrev var någorlunda begripligt! Om inte kan jag försöka förklara med stillbilder från din video.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...