Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Statistik infr Vasaloppets vintervecka

Johaug och Klbo starkast i re-sprinten

Klas Nilsson och Ida Dahl vann 7-mila

Startplatsen fr Vasaloppet 45 och Nattvasan 45 flyttas

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Världscupen i längdskidåkning 2019/2020

• Vänligen logga in för att kunna svara
156 svar till detta ämne

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 545 inlägg

Ännu en åkare i den absoluta toppen på damsidan avstängd pga. hälsoproblem, som en direkt följd av skidåkandet! 
LÄGG NED SPORTEN!  :angry: 

Det här har varit en käpphäst för mig i flera år, men; "here I go again"...

Det är helt och hållet FIS som bär ansvaret för den här tragiska utvecklingen. 
...allt tyngre och backigare banor för varje år! 
...fullständigt idiotiska påfund med regelrätta slalombackar som åkarna ska ta sig uppför! 
...sprintbanor som blir allt längre och backigare.
Allt detta har resulterat i en sport som nu ställer orimliga fysiska krav på utövarna samt gynnar de allra, allra lättaste och magraste
(Therese Johaug väger 45kg enligt Internet (troligtvis ännu mindre i verkligheten), vilket i kombination med en otrolig syreupptagningsförmåga och en manisk inställning till träning gör henne oslagbar). 

Jag hittade en intervju i NSD med Magnus Ingesson där han för flera år sedan pratade om hur Charlotte Kalla behövde öka träningsmängden radikalt, men att hon samtidigt behövde minska på styrketräningen så att hon inte skulle öka sin muskelmassa och därmed sin vikt (läs: kunde gå ned i vikt). 
Det var så klart en korrekt analys, men någonstans där borde ju varningsklockorna börja ringa.

Vilka föräldrar vill att deras barn ska hålla på med en sport av det slaget?

Den fullständiga avsaknaden av glädje hos åkarna i eliten talar sitt tydliga språk.
Det ser helt enkelt inte roligt ut det de håller på med.

Jag undrar om det går att få ordning på den här skutan? 
Beväpnad skidåkning (aka. skidskytte) har ju inte alls samma problem, men i den sporten är ju dock själva skidåkandet en parentes och en bisak.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 944 inlägg
Men tyvärr är Johaugs dominans förödande på många sätt för skidsporten. Men att vikten skulle vara allt är ju inte sant. Björgen, Kalla, Stina, Kristi, Sadie, Diggins osv är inga flugviktare och deras meriter är större än de allra tunnaste åkarna. Det är ett problem med all konditionsidrott på elitnivå. Cykling, löpning, skidåkning. Ett problem är dagens sociala medier där våra stjärnor kablar ut sina liv i ett sätt att profilera sig (skaffa sponsorer) Här är tex Kläbo, Dyvik, Burman m.m typ exempel. Och Alla instagramkonton som kablar ut en kroppsfixering. Men det är inte bara elitidrottares fel. Hela samhället har utvecklas hela tiden sen 70talet (?) mot mer och mer yta, kommers och individualism.
Kort sagt krävs mer extremism för att sticka ut i dagens samhälle 2020. För Gunde räckte det med att han gjorde reklam för gröt.
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Forehandloop

Forehandloop

Medlem

• Members
  • Pip
  • 301 inlägg

Ännu en åkare i den absoluta toppen på damsidan avstängd pga. hälsoproblem, som en direkt följd av skidåkandet! 
LÄGG NED SPORTEN!  :angry: 

Det här har varit en käpphäst för mig i flera år, men; "here I go again"...

Det är helt och hållet FIS som bär ansvaret för den här tragiska utvecklingen. 
...allt tyngre och backigare banor för varje år! 
...fullständigt idiotiska påfund med regelrätta slalombackar som åkarna ska ta sig uppför! 
...sprintbanor som blir allt längre och backigare.
Allt detta har resulterat i en sport som nu ställer orimliga fysiska krav på utövarna samt gynnar de allra, allra lättaste och magraste
(Therese Johaug väger 45kg enligt Internet (troligtvis ännu mindre i verkligheten), vilket i kombination med en otrolig syreupptagningsförmåga och en manisk inställning till träning gör henne oslagbar). 

Jag hittade en intervju i NSD med Magnus Ingesson där han för flera år sedan pratade om hur Charlotte Kalla behövde öka träningsmängden radikalt, men att hon samtidigt behövde minska på styrketräningen så att hon inte skulle öka sin muskelmassa och därmed sin vikt (läs: kunde gå ned i vikt). 
Det var så klart en korrekt analys, men någonstans där borde ju varningsklockorna börja ringa.

Vilka föräldrar vill att deras barn ska hålla på med en sport av det slaget?

Den fullständiga avsaknaden av glädje hos åkarna i eliten talar sitt tydliga språk.
Det ser helt enkelt inte roligt ut det de håller på med.

Jag undrar om det går att få ordning på den här skutan? 
Beväpnad skidåkning (aka. skidskytte) har ju inte alls samma problem, men i den sporten är ju dock själva skidåkandet en parentes och en bisak.

Antar att du inte tänker specifikt på längdskidor, utan alla konditionsidrotter?

Plus hundratals andra sporter på elitnivå. 

Svårt att tänka mig att skidskyttar tänker mindre på vikten. 

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 545 inlägg

Antar att du inte tänker specifikt på längdskidor, utan alla konditionsidrotter?

Plus hundratals andra sporter på elitnivå. 

Svårt att tänka mig att skidskyttar tänker mindre på vikten. 

Jag tänker faktiskt specifikt på längdskidåkningen, även om många andra konditionsidrotter brottas med liknande problem. Det är nämligen främst inom längdskidåkningen som det finns en hattig internationell organisation som stup i kvarten ändrar förutsättningarna för utövarna samt hittar på jippotävlingar som final climb uppför Alpe Cermis. 
I skidskytte är ju själva skidåkandet egentligen inte speciellt avgörande. Det är alltid relativt platta banor som dessutom är så korta att det oftast är omöjligt att åka ikapp en straffrunda. Det viktiga är att ha tillräckligt bra kondition för att inte bli överdrivet andfådd vid skjutmomentet. En skidskytts vikt är således inte fullt lika avgörande för det idrottsliga resultatet. 

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 944 inlägg
Som om vikten inte har betydelse i löpning och cykling Jag skulle vilja påstå att längdskidor är en sport där vikten INTE är avgörande. Kolla på vilken herre som är bäst i Sverige just nu. Burman är ett kraftpaket. Vilken dam är bäst i Sverige genom alla tider? Charlotte, ett kraftpaket. Världens bästa längdskidåkare genom alla tider , alla katergorier Marit Björgen, ett kraftpaket.
Alpe Cermis och Lillehammer är inte all elitskidåkning.
Återinför skejtvasan
41.57.63

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 545 inlägg

Som om vikten inte har betydelse i löpning och cykling Jag skulle vilja påstå att längdskidor är en sport där vikten INTE är avgörande. Kolla på vilken herre som är bäst i Sverige just nu. Burman är ett kraftpaket. Vilken dam är bäst i Sverige genom alla tider? Charlotte, ett kraftpaket. Världens bästa längdskidåkare genom alla tider , alla katergorier Marit Björgen, ett kraftpaket.

Precis som jag påpekade till "Forehandloop" så brottas de flesta konditionssporter med samma problem.
Och inte bara elitidrottare; det finns tabeller på nätet om hur många sekunder/minuter man kan vinna på ett maratonlopp om man minkar si eller så mycket i vikt. 
Cykelsporten är absolut jämförbar med längdskidåkningen, men nu är ju det här ett skidforum...  ;) 

Min poäng är bara att ju fler höjdmeter åkarna ska klara av under ett lopp desto viktigare blir vikten. Detta är FIS medvetna om och ÄNDÅ lägger de in en slalombacke som avslutning på den tour som har högst prispengar och som i princip avgör vem som vinner världscupen. 

Man kan ju hänga på sig 15-20 kg extra och ge sig ut på ett skidpass om man vill uppleva skillnaden i backarna.  :P

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 611 inlägg

Håller med. Om traditionell skidåkning skall vara motiverad som gren krävs det banor, som motiverar att åka med fästvalla och använda flera olika tekniker och som är roliga att titta på publikt. Jag tycker det är bra att banorna blivit hårdare och vi har kommit bort från följa John-skidåkningen, där loppen avgjorts sista km. Man kan inte lasta FIS för Frida Karlssons hälsoproblem utan det beror på andra saker än utmanande banor.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 944 inlägg
ja herregud vad vikten är avgörande! Tänk om Britta Johansson Norgren hade varit smalare, då hade hon säkert kunna vinna Vasaloppet på en skida!
Återinför skejtvasan
41.57.63

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 171 inlägg

Precis som jag påpekade till "Forehandloop" så brottas de flesta konditionssporter med samma problem.
Och inte bara elitidrottare; det finns tabeller på nätet om hur många sekunder/minuter man kan vinna på ett maratonlopp om man minkar si eller så mycket i vikt. 
Cykelsporten är absolut jämförbar med längdskidåkningen, men nu är ju det här ett skidforum...  ;) 

Min poäng är bara att ju fler höjdmeter åkarna ska klara av under ett lopp desto viktigare blir vikten. Detta är FIS medvetna om och ÄNDÅ lägger de in en slalombacke som avslutning på den tour som har högst prispengar och som i princip avgör vem som vinner världscupen. 

Man kan ju hänga på sig 15-20 kg extra och ge sig ut på ett skidpass om man vill uppleva skillnaden i backarna.  :P

Visst sista backen i TdS är brutal men är en av 6-8 deltävlingar i TdS så den är långt ifrån allena avgörande för slutresultatet.  Dessutom har skidåkningen mer och mer gått mot relativt korta varvbanor (vilket gör det svårare att få långa sammanhängande stigningar) och mer masstarter vilket gjort att kapacitetsåkare missgynnats gentemot de som är bra på att hänga och spurta. Att skidåkningen också går mot mer överkroppsarbete har gjort att många åkare är kraftigare/tyngre nu än hur det sett ut tidigare.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 544 inlägg
Konspirationsteorin är alltså att fisgubbarna är superdesperata avseende att bevara diagonalåkningen så de gör kraftigt kuperade banor som premierar lågt BMI och så blir elitåkarna och ungdomarna anorektiska.

Den växel som de dock lyckats döda utan att nån bryr sej verkar vara kickstakningen. Jag såg visserligen inte allt som sändes från Lillehammer men vad jag kunde se var det ingen som gjorde ett enda benfrånskjut mellan staktagen. Åkarna kommer med fart in i backarna och så stakar de så länge farten räcker. Och när den sjunkit så mycket att det är dags att lägga på benarbete är det redan så brant att det är diagonal som gäller. Långa slakisar verkar inte existera på banorna idag.

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 545 inlägg

Den växel som de dock lyckats döda utan att nån bryr sej verkar vara kickstakningen. Jag såg visserligen inte allt som sändes från Lillehammer men vad jag kunde se var det ingen som gjorde ett enda benfrånskjut mellan staktagen. Åkarna kommer med fart in i backarna och så stakar de så länge farten räcker. Och när den sjunkit så mycket att det är dags att lägga på benarbete är det redan så brant att det är diagonal som gäller. Långa slakisar verkar inte existera på banorna idag.

Det har du rätt i, jag har faktiskt inte reflekterat över detta.  ^_^

Stakning med frånskjut var ju bland det första man fick lära sig i skidskolan och en självklar del av all klassisk skidåkning. 

Personligen hoppas jag att man till nästa säsong (om det är för sent att ändra reglerna den här säsongen?) inför speciella zoner just innan och efter de stakfria zonerna med ett krav på just frånskjut. 

Jag hörde dock från tämligen tillförlitliga källor att man till nästa säsong ska försöka råda bot på att åkare i klassiska lopp nu "fejksaxar" sig förbi de stakfria zonerna. Lösningen är att införa saxningsfria zoner inuti de stakfria zonerna samt korta maxlängden på stavarna till 0,55% av kroppslängden (inklusive pjäxor, exklusive strumpor).

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 611 inlägg

Det har du rätt i, jag har faktiskt inte reflekterat över detta.  ^_^

Stakning med frånskjut var ju bland det första man fick lära sig i skidskolan och en självklar del av all klassisk skidåkning. 

Personligen hoppas jag att man till nästa säsong (om det är för sent att ändra reglerna den här säsongen?) inför speciella zoner just innan och efter de stakfria zonerna med ett krav på just frånskjut. 

Jag hörde dock från tämligen tillförlitliga källor att man till nästa säsong ska försöka råda bot på att åkare i klassiska lopp nu "fejksaxar" sig förbi de stakfria zonerna. Lösningen är att införa saxningsfria zoner inuti de stakfria zonerna samt korta maxlängden på stavarna till 0,55% av kroppslängden (inklusive pjäxor, exklusive strumpor).

Jag tycker det skulle vara bra om det infördes regler så att det verkligen bara blev diagonal i de stakningsfria zonerna och de skulle i så fall kallas diagonalzoner. Däremot att införa "kickzoner" är jag tveksam till även om stakning med frånskjut nästan försvunnit.

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 348 inlägg

Hoppas att du skämtar??

Förresten, är det verkligen "fejksaxning" som är problemet? Hur går det ens till? Är det inte "fejkdiagonal" (diagonalrörelser utan fästvalla) som folk retar sig på.

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 610 inlägg

Hoppas att du skämtar??

Förresten, är det verkligen "fejksaxning" som är problemet? Hur går det ens till? Är det inte "fejkdiagonal" (diagonalrörelser utan fästvalla) som folk retar sig på.

Jo han skämtar. Om inte annat borde stavlängden på 0.55% av kroppslängden avslöja det ;) 

ÖSM13 - 7:08.  ÖSM16 - 5:24 (plac 146). VL 17 - 6:08 

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 108 inlägg
Tanken med saxförbud har de nog haft uppe på något FIS-möte. Men det kan ju innebära att man får avbryta en del tävlingar när även de med fäste måste saxa.
Någon typ av krav på att skidan måste ha fäste kanske går att genomföra, ungefär som på rullskidor, men även det är inte helt enkelt i och med skiftande förhållanden.
Den som hittar en lösning har nog en hedersplats i FIS styrelse att vänta!

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 171 inlägg

Tanken med saxförbud har de nog haft uppe på något FIS-möte. Men det kan ju innebära att man får avbryta en del tävlingar när även de med fäste måste saxa.
Någon typ av krav på att skidan måste ha fäste kanske går att genomföra, ungefär som på rullskidor, men även det är inte helt enkelt i och med skiftande förhållanden.

Lösningen heter fristil precis som i skidskytte, skidorientering, draghund och nordisk kombination...

Varför envist hålla fast vid något som inte är snabbast? Bröstsim och gång är tyvärr inte lika populärt som frisim och löpning för att göra en analogi.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 944 inlägg
Riktig diagonal är skidåkning. Den skiten Kläbo håller på med får mig att vilja stänga av teven. Men det är lätt gjort. Men riktigt går jag i taket om det går så långt att fästvalla slutas tillverkas.
Återinför skejtvasan
41.57.63

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 611 inlägg

En lösning skulle vara att arrangera tävlingen med enbart skinskidor och göra som i rullskidor att x antal fick åka på låneskidor med skin och att de delades ut efter vikt.

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 006 inlägg

Riktig diagonal är skidåkning. Den skiten Kläbo håller på med får mig att vilja stänga av teven. Men det är lätt gjort. Men riktigt går jag i taket om det går så långt att fästvalla slutas tillverkas.

Jag tycker det är kul med utveckling, Lösningen mot alla fula stilar, inför en tredje klass, estetisk klassisk där man får tillägg till tiden om man stakar fult, diagonalar fult, stakning med frånskjut fult osv,, ju mer man skiljer sig från den teknik som användes när Ulvang stod på toppen av sin karriär, desto mer tillägg.

Det fulaste jag har sätt, det är något klipp där Oskar Svärd diagonalar i en SM-femmil eller nått, fast skönheten sitter ju i betraktarens ögon...

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 944 inlägg

Jag tycker det är kul med utveckling, Lösningen mot alla fula stilar, inför en tredje klass, estetisk klassisk där man får tillägg till tiden om man stakar fult, diagonalar fult, stakning med frånskjut fult osv,, ju mer man skiljer sig från den teknik som användes när Ulvang stod på toppen av sin karriär, desto mer tillägg.

Det fulaste jag har sätt, det är något klipp där Oskar Svärd diagonalar i en SM-femmil eller nått, fast skönheten sitter ju i betraktarens ögon...

Ulvang åkte inte särskilt likt vare sig Johan Olsson eller Daniel Rickardsson. Två riktiga stilåkare! Det är skönhet. Men visst. Det beror på vad som underhåller dig! Se folk åka fort eller åka snyggt. Jag vet vad jag föredrar. Sen är det upp till varje åkare själv att köra så fort den kan inom reglerna. Ditt förslag om stilklass håller mig kall.
Återinför skejtvasan
41.57.63

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar