Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Skna kvitton fr Isabel Saln och Markus Lundholm

Olympisk guldglans ver Nattvasan

Victor Gustafsson och Emma Hglund var snabbast p Vasaloppet 45

Sveriges trupp till vrldscupen i Lahtis

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Världscupen i längdskidåkning 2019/2020

• Vänligen logga in för att kunna svara
158 svar till detta ämne

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 008 inlägg

Ulvang åkte inte särskilt likt vare sig Johan Olsson eller Daniel Rickardsson. Två riktiga stilåkare! Det är skönhet. Men visst. Det beror på vad som underhåller dig! Se folk åka fort eller åka snyggt. Jag vet vad jag föredrar. Sen är det upp till varje åkare själv att köra så fort den kan inom reglerna. Ditt förslag om stilklass håller mig kall.

Du borde ju gilla mitt förslag som går igång på snygg skidåkning och bli het, eftersom du fördrar det snygga framför det snabba. Personligen går jag igång på det snabba, som när Kläbo springer ifrån uppför eller när Petter E stakar ifrån uppför.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 956 inlägg
Smaken är som röva. Vem tittar man helst på? Kläbo eller Niskanen. Jag anser att Iivo är en riktig skidåkare. Men det kan man ju träta om i evigheter

Stakförbudzonerna gillar jag. Lite trist bara när folk utnyttjar dom på fel sätt som när Olof fulesaxade med blanka skidor i Gällka
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Lappen

Lappen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 711 inlägg

Stakförbudzonerna gillar jag. Lite trist bara när folk utnyttjar dom på fel sätt som när Olof fulesaxade med blanka skidor i Gällka

När "mors lilla Olle blev badboy" är bland det roligaste jag sett på länge, tycker däremot jag.

Questrider

Questrider

Medlem

• Members
  • Pip
  • 37 inlägg

När "mors lilla Olle blev badboy" är bland det roligaste jag sett på länge, tycker däremot jag.

Håller med. Jag tycker att det ger ett extra spänningsmoment när en del chansar som Olle gjorde. Uppenbarligen är stakning ett väldigt effektivt sätt att åka "klassiskt" på så vill man bevara diagonalåkningen på lång sikt finns det nog bara två alternativ, antingen förbjuda dubbelstakning eller förbjuda stavar helt och hållet. Tuffare banor verkar mest innebära att man antingen stakar eller springer...

En som verkligen kan åka skidor åker väldigt fort även utan stavar men underhållningsvärdet kanske blir lite sådär :-)

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 633 inlägg

Detta är ett seriöst förslag; En "Skin-klass" införs i Skinnarloppet 20 km antingen dagen före eller under den stora tävlingsdagen. Endast skin-skidor är tillåtna. Jag tror att detta skulle innebära ett tryck på tillverkare av skin-skidor att få fram material, som på allvar konkurrerade med vallade skidor.

Questrider

Questrider

Medlem

• Members
  • Pip
  • 37 inlägg

Detta är ett seriöst förslag; En "Skin-klass" införs i Skinnarloppet 20 km antingen dagen före eller under den stora tävlingsdagen. Endast skin-skidor är tillåtna. Jag tror att detta skulle innebära ett tryck på tillverkare av skin-skidor att få fram material, som på allvar konkurrerade med vallade skidor.

Själva idén är intressant men kanske inte helt enkel ändå. Du tror inte att folk skulle börja manipulera skinnet? Hur långt måste det vara? Vilka kemikalier och vallor får man använda på eller vid skinnet? Får man ha ett så hårt spann att skinnet aldrig är i spel?, etc...

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 956 inlägg
Vill man ha så rättvisa tävlingar som möjligt är det ju bara köra rullskidor!
Återinför skejtvasan
41.57.63

TobbeB

TobbeB

Medlem

• Members
  • Pip
  • 40 inlägg
Nog är det vackrare att se fin diagonal än stakning i uppförsbackarna men jag tror och hoppas att världscupsåkarna skiter fullständigt i vad som är vackert utan åker på det snabbaste sättet.
Inga stakfria zoner tack, låt utvecklingen ha sin gång.

En kul grej vore dock att göra som i "En riktig femmil" att ha STAVfri zon direkt vid starten ca100-200m. I sprint är man ju chanslös utan fästvalla med på ett längre lopp går det att gambla och tappa 10-15 sekunder i starten eller hur lång tid det kan ta

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 628 inlägg
Så var det dags för ännu en ung svensk tjej att kliva in i världseliten. Linn Svahn dundrar till och vinner sin första världscuptävling. Kul och imponerande! Verkar som om källan är osinlig vad gäller sprintåkare på damsidan.

ÖSM13 - 7:08.  ÖSM16 - 5:24 (plac 146). VL 17 - 6:08 

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 956 inlägg
Kalla blir 4:a och Jens 5:a idag
Återinför skejtvasan
41.57.63

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 633 inlägg

Kalla blir 4:a och Jens 5:a idag

Har Kalla tappat vinnarinstinkten, hon var inte svart i blicken efter 10e-platsen eller bidar hon sin tid och räknar med att kunna höja sig ett snäpp  och konkurrera om pallplatserna längre fram ?

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 554 inlägg

Har Kalla tappat vinnarinstinkten, hon var inte svart i blicken efter 10e-platsen eller bidar hon sin tid och räknar med att kunna höja sig ett snäpp  och konkurrera om pallplatserna längre fram ?

Att Kalla fortfarande kan placera sig bland de tio bästa i Världscupen är oerhört imponerande!  
Att i över ett decennium (både fysiskt och psykiskt) klara av den insats som krävs för att hålla sig i världseliten i den här sinnessjukt krävande sporten är faktiskt lite galet. 

Jag misstänker dock att hennes mål inte längre är världscupsegrar, utan snarare att klamra sig kvar i landslaget ett eller två mästerskap till. ...vilket numera är lättare sagt än gjort på damsidan. 

Hon har ju alltid varit härligt osvensk med sin inställning till tävlande. Hon tävlar för att vinna, inte för att delta.  :D 
Så jag tror att hon är lite uppgiven just nu...
...frågan är när vi får se henne dominera långloppscupen och prenumerera på Vasaloppssegern i stället?

Själv skulle jag ha svårt att hitta motivationen om jag var Kalla,
så som sporten numera ser ut på damsidan, där ett bäckenben i tävlingsdräkt totaldominerar och allt mer tycks handla om åkarnas vikt.
Det är svårt att inte lägga märke till hur oerhört mager Jessica Diggins blivit till årets säsong, trots intervjun med SVT där hon bedyrade att vikthetsen inte spritt sig till det amerikanska laget. 

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 554 inlägg

Så var det dags för ännu en ung svensk tjej att kliva in i världseliten. Linn Svahn dundrar till och vinner sin första världscuptävling. Kul och imponerande! Verkar som om källan är osinlig vad gäller sprintåkare på damsidan.

Så smart och rutinerat åkt (på hög höjd dessutom). 
De andra tjejerna i laget verkade dock inte lika förvånade som många av oss i TV-sofforna. 
Frågan är om landslaget bör omvärdera sin policy att inte släppa upp de bästa juniorerna innan de åkt sitt sista junior-VM trots att de egentligen platsar?

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 956 inlägg
Fortsatt nattsvart på herrsidan. Det finns risk det kan dröja Väldigt länge innan Sverige vinner en världscupstävling på distans igen. Det ser inte ljust ut underifrån. Stora delar av 90 talet var ett mörker. En del av 00talet med. Men under min livstid har det aldrig sett mörkare ut.
Återinför skejtvasan
41.57.63

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 554 inlägg

Fortsatt nattsvart på herrsidan. Det finns risk det kan dröja Väldigt länge innan Sverige vinner en världscupstävling på distans igen. Det ser inte ljust ut underifrån. Stora delar av 90 talet var ett mörker. En del av 00talet med. Men under min livstid har det aldrig sett mörkare ut.

Jag har sagt det förr (kanske till och med i den här tråden?); jag är inte så säker på att vi kommer att se en världscupseger på herrsidan i (obeväpnad) längdskidåkning någonsin igen. 
Om man bortser från parallellslalom och liknande, när tog en svensk herre en världscupseger i någon alpin skidsport? 
Det är helt enkelt ett för litet antal aktiva ungdomar för att det ska gå att vaska fram den där absoluta spetsen.

Samtidigt är ju Sverige en gigant inom e-sport, men då uteslutande på herrsidan, med ytterst få aktiva damer över huvud taget. 
...att prata om e-sport på ett skidforum MÅSTE väl ändå vara som att svära i kyrkan?  :D

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 229 inlägg

Jag har sagt det förr (kanske till och med i den här tråden?); jag är inte så säker på att vi kommer att se en världscupseger på herrsidan i (obeväpnad) längdskidåkning någonsin igen. 
Om man bortser från parallellslalom och liknande, när tog en svensk herre en världscupseger i någon alpin skidsport? 
Det är helt enkelt ett för litet antal aktiva ungdomar för att det ska gå att vaska fram den där absoluta spetsen.

Samtidigt är ju Sverige en gigant inom e-sport, men då uteslutande på herrsidan, med ytterst få aktiva damer över huvud taget. 
...att prata om e-sport på ett skidforum MÅSTE väl ändå vara som att svära i kyrkan?  :D

2018 i Slalom

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 554 inlägg

2018 i Slalom

...ja, det var ju inte så länge sedan. Körde alla ur eller vad hände?  :P

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 633 inlägg

Myhrer tvåa i sista världscuptävlingen samt en ny kille topp 6, så i alpint ser det bättre ut just nu än i längd. Fö tycker jag att Sverige skulle satsa på den nya grenen som Tove Alexandersson skulle testa. Man startar nere i backen och åker upp och sen ner i en "Sandra-Näslund-bana".

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 229 inlägg

...ja, det var ju inte så länge sedan. Körde alla ur eller vad hände?  :P

För övrigt vann han OS samma år också, det är ju rätt bra

KjellJ

KjellJ

Medlem

• Members
  • Pip
  • 110 inlägg

Även Frida Hansdotter tog OS-guld samma år, så nog har vi haft framgångar inom alpint.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar