Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Andra avsnittet fr serien I skidspret!

Christer Majbck ger sin syn p ett framtida fluorfrbud

Hanna Falk tillbaka i vrldscupen

Fakta, statistik, nyheter och kuriosa infr det 96:e Vasaloppet

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Världscupen i längdskidåkning 2019/2020

• Vänligen logga in för att kunna svara
158 svar till detta ämne

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 959 inlägg
Den moderna skidåkningen får torkande färg att framstå som ett tivoli. FIS behöver hitta på något.

För övrigt, hur kunde det svenska stolta landslaget från säsongen 18/19 slås fullständigt i spillror på ett år? Absolut ingenting fungerar nu (Häggström undantaget och vår bredd inom damsprint) Vallateamet leverar inte, mängder med skador, många stjärnor helt ur form, en avstängd Frida Karlsson ( varför togs detta beslut när WC börjat och inte tidigare i höst), en ledning helt utan grepp om organisationen, en ungdomsverksamhet på herrsidan som ser mkt mörk, svenska seniorherrar som mer eller mindre skämmer ut Sverige med placeringar bakom åkare från Andorra, Rumänien och Spanien osv osv
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 651 inlägg

Jag lade märke till en sak vid dagens herrlopp och det var att i princip alla som åkte på Fischer fick "springa" i uppförsbackarna för att få fast skidorna, medan Rossåkarna kunde åka längre och inte behövde jobba lika hårt för att få fast skidorna tex stod inte Niskanen att känna igen fd Rossåkare numera på Fischer.

Min teori är att det har att göra med spannets utforming, Fischer har ett mjukt förspann och ett hårt slutspann medan Ross har ett mer jämnhårt ngt högre spann utan ett så markerat slutspann, vilket inte kräver lika hårt tryck för att få fäste.

I skate känns det lite tvärtom att Fischer har det bästa skejtspannet , vilket gör att de inte gräver ner sig lika mycket i före som igår, ev. är "hole" positivt för spannets utformning.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 624 inlägg

Satt och såg lite av Skiathlon igår. Det var nästan skrattretande hur mycket det skejtades under "riktningsförändringar" i klassiska delen. Lite mer som fri skejting i alla svängar.

Lejonet

Lejonet

Medlem

• Members
  • Pip
  • 429 inlägg

Satt och såg lite av Skiathlon igår. Det var nästan skrattretande hur mycket det skejtades under "riktningsförändringar" i klassiska delen. Lite mer som fri skejting i alla svängar.

Det är tillåtet att göra så i svängar där det inte är spår dragna.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 624 inlägg

Det är tillåtet att göra så i svängar där det inte är spår dragna.

Jo jag vet. Men det kändes lite skrattretande att se hur det inte handlade om riktningsändringar, utan om "Skönt, nu är det skejtzon 20-30 meter"

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 959 inlägg
Man måste fråga sig hur det svenska landslaget sköts. Det finns hur mkt somhelst att ifrågasätta allt från behandlingen av Frida till Jonas Peterson till varför Daniel Rickardsson tas ut till världscupen , enskilda åkares inställning Osv osv osv
Återinför skejtvasan
41.57.63

Per Gu

Per Gu

Medlem

• Members
  • Pip
  • 209 inlägg
Så länge det är lika för alla så ser jag inget problem med detta

Lejonet

Lejonet

Medlem

• Members
  • Pip
  • 429 inlägg

Jo jag vet. Men det kändes lite skrattretande att se hur det inte handlade om riktningsändringar, utan om "Skönt, nu är det skejtzon 20-30 meter"

Jo det förstår jag,det är ju så att åkare utnyttjar det mer nu. Men Northug började ju med det för länge sedan för att accelerera fart i kurvor.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 651 inlägg

Dags att sparka vallningsteamet, de har ju konsekvent misslyckats med vallningen i nästan samtliga lopp sista tiden. Vore jag som Kalla skulle jag hoppa av landslaget inför nästa säsong och anlita en egen vallare, så att det inte är skidorna det hänger på ifall hon inte skall prenumerera på 12:e-platsen som nu.

johanagebjorn

johanagebjorn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 78 inlägg

Dags att sparka vallningsteamet, de har ju konsekvent misslyckats med vallningen i nästan samtliga lopp sista tiden. Vore jag som Kalla skulle jag hoppa av landslaget inför nästa säsong och anlita en egen vallare, så att det inte är skidorna det hänger på ifall hon inte skall prenumerera på 12:e-platsen som nu.

Känns som att det framför allt är kombinationen av klassisk teknik och före runt nollan som är svår för de svenska vallarna. Vi hade tur att det inte var sådant väder under VM i Seefeld t.ex. 

Men vad kul att Frida får tävla igen!

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 651 inlägg

Känns som att det framför allt är kombinationen av klassisk teknik och före runt nollan som är svår för de svenska vallarna. Vi hade tur att det inte var sådant väder under VM i Seefeld t.ex. 

Men vad kul att Frida får tävla igen!

Men det är inte svårt för vissa andra länder, de måste ha en kompetens och material som de svenska vallarna saknar !

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 959 inlägg
Haha vilka tomtar dom är på FIS. Damerna planerade alltså att köra 15km intervallstart och herrarna 30km. Ja.. bara där är ju så urbota korkat att man häpnar. Nu har FIS , jag säger det rakt ut, idioterna bestämt att herrarna ska köra 15km och damerna 10km. Varför kunde jenterna inte haft sin distans kvar på 15?

Nu ska vi se hur lång tid det tar innan argumentet kommer att låt damerna själva få välja :) :)
Återinför skejtvasan
41.57.63

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 651 inlägg

Haha vilka tomtar dom är på FIS. Damerna planerade alltså att köra 15km intervallstart och herrarna 30km. Ja.. bara där är ju så urbota korkat att man häpnar. Nu har FIS , jag säger det rakt ut, idioterna bestämt att herrarna ska köra 15km och damerna 10km. Varför kunde jenterna inte haft sin distans kvar på 15?

Nu ska vi se hur lång tid det tar innan argumentet kommer att låt damerna själva få välja :) :)

Då hade de nog valt 10 km. :)

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 555 inlägg

Den moderna skidåkningen får torkande färg att framstå som ett tivoli. FIS behöver hitta på något.

För övrigt, hur kunde det svenska stolta landslaget från säsongen 18/19 slås fullständigt i spillror på ett år? Absolut ingenting fungerar nu (Häggström undantaget och vår bredd inom damsprint) Vallateamet leverar inte, mängder med skador, många stjärnor helt ur form, en avstängd Frida Karlsson ( varför togs detta beslut när WC börjat och inte tidigare i höst), en ledning helt utan grepp om organisationen, en ungdomsverksamhet på herrsidan som ser mkt mörk, svenska seniorherrar som mer eller mindre skämmer ut Sverige med placeringar bakom åkare från Andorra, Rumänien och Spanien osv osv

Ja, det är onekligen så att man får skämmas som skidintresserad. 
Att FIS skämmer ut sig varje säsong har man väl i och för sig vant sig vid. 
Men det fullständiga haveriet inom det svenska förbundet hade jag svårt svårt att förutse.

Cirkusen kring Frida är ju bland det mest amatörmässiga man någonsin sett. Uppenbarligen har man INGA kontroller eller uppföljningar under försäsongen, utan stänger utan förvarning(?) av åkare med problem(?) först när tävlingssäsongen börjar (DÅ är det så dags). 

Amatörer! 

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 142 inlägg

Då hade de nog valt 10 km. :)

Tror du verkligen det?
ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 651 inlägg

Tror du verkligen det?

Ja, jag är övertygad att FIS har kontakt med skidländerna och deras damlag. Skulle det vara så att det vore en uttalad önskan bland damåkarna att tävla på längre eller lika långt som herrarna är jag övertygad om att man skulle ta hänsyn till det vid utformningen av världscupprogrammet. De som sitter där har ju inte långloppen som måttstock utan försöker få fram en lagom blandning av distanser i de två teknikerna.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 959 inlägg

Ja, jag är övertygad att FIS har kontakt med skidländerna och deras damlag. Skulle det vara så att det vore en uttalad önskan bland damåkarna att tävla på längre eller lika långt som herrarna är jag övertygad om att man skulle ta hänsyn till det vid utformningen av världscupprogrammet. De som sitter där har ju inte långloppen som måttstock utan försöker få fram en lagom blandning av distanser i de två teknikerna.

Haha den var rolig den :) Du har humor , det ska jag ge dig käre veteran
Återinför skejtvasan
41.57.63

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 555 inlägg

Det här må vara "off topic"
(men jag kände att en separat tråd var överdrivet för en fullständigt lösryckt tanke så som denna), 
MEN
är inte hela konceptet med ett U23-VM i längdskidåkning numera lite märkligt och överflödigt? 

Jag menar; många 22-åringar är ju redan etablerade i eliten. (framförallt på damsidan) 

Att Ebba Anderson plötsligt kör U23-VM är ju liksom (tydligen) så förvånande att det är en "skräll":
https://www.svt.se/s...klar-for-u23-vm

Likaså att Linn Svahn INTE gör det: 
https://www.svt.se/s...ar-jag-ska-vara

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 959 inlägg
Usch hur ska det gå på Vasaloppet 90? Hoppas Britta orkar åka så långt...
Återinför skejtvasan
41.57.63

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar