Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Världscupen i längdskidåkning 2019/2020


Hoppskate

Recommended Posts

  • Replies 189
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Du får in Majbäck och Pölder i samma mening. De verkar inte vara bästa vänner nu

Hoppas nu bara att Häggström kan lägga in ytterligare en liten växel. För det kommer behövas för att ta pallen när Kläbo, Bolsjunov, Calle (i form), Iversen osv osv är med. Dresden var trots allt lite B gubbar. Men han är helt klart det enda ljuset i tunneln. Burman verkar inte kunna ta det steget för att nå pallen. Han är lite för lagom bra på allt. Damernas sprint är på en nivå som tom är bredare än 80 talets Håland, Mogggren, Wassberg, Majbäck, Gunde, Östlund, Oljan osv osv . Pölder med hehe....han vann ju Bergspriset i Evertsberg :)

Link to comment
Share on other sites

Du får in Majbäck och Pölder i samma mening. De verkar inte vara bästa vänner nu

Det behöver inte vara så att de är ovänner, men Pölder har kanske tröttnat på att hans hyllor börjar bli fulla med Skigovallor och andra produkter som går genom Majbäcks agentur (Peltonen ?) Men det är klart att kan Majbäck trolla fram ett flourfritt sortiment som matchar övriga vallamärken utan flour kan han mycket väl komma tillbaka i Pölders utbud.

Link to comment
Share on other sites

Den moderna skidåkningen får torkande färg att framstå som ett tivoli. FIS behöver hitta på något.

 

För övrigt, hur kunde det svenska stolta landslaget från säsongen 18/19 slås fullständigt i spillror på ett år? Absolut ingenting fungerar nu (Häggström undantaget och vår bredd inom damsprint) Vallateamet leverar inte, mängder med skador, många stjärnor helt ur form, en avstängd Frida Karlsson ( varför togs detta beslut när WC börjat och inte tidigare i höst), en ledning helt utan grepp om organisationen, en ungdomsverksamhet på herrsidan som ser mkt mörk, svenska seniorherrar som mer eller mindre skämmer ut Sverige med placeringar bakom åkare från Andorra, Rumänien och Spanien osv osv

Link to comment
Share on other sites

Jag lade märke till en sak vid dagens herrlopp och det var att i princip alla som åkte på Fischer fick "springa" i uppförsbackarna för att få fast skidorna, medan Rossåkarna kunde åka längre och inte behövde jobba lika hårt för att få fast skidorna tex stod inte Niskanen att känna igen fd Rossåkare numera på Fischer.

Min teori är att det har att göra med spannets utforming, Fischer har ett mjukt förspann och ett hårt slutspann medan Ross har ett mer jämnhårt ngt högre spann utan ett så markerat slutspann, vilket inte kräver lika hårt tryck för att få fäste.

 

I skate känns det lite tvärtom att Fischer har det bästa skejtspannet , vilket gör att de inte gräver ner sig lika mycket i före som igår, ev. är "hole" positivt för spannets utformning.

Link to comment
Share on other sites

Jo jag vet. Men det kändes lite skrattretande att se hur det inte handlade om riktningsändringar, utan om "Skönt, nu är det skejtzon 20-30 meter"

Jo det förstår jag,det är ju så att åkare utnyttjar det mer nu. Men Northug började ju med det för länge sedan för att accelerera fart i kurvor.

Link to comment
Share on other sites

Dags att sparka vallningsteamet, de har ju konsekvent misslyckats med vallningen i nästan samtliga lopp sista tiden. Vore jag som Kalla skulle jag hoppa av landslaget inför nästa säsong och anlita en egen vallare, så att det inte är skidorna det hänger på ifall hon inte skall prenumerera på 12:e-platsen som nu.

Link to comment
Share on other sites

Dags att sparka vallningsteamet, de har ju konsekvent misslyckats med vallningen i nästan samtliga lopp sista tiden. Vore jag som Kalla skulle jag hoppa av landslaget inför nästa säsong och anlita en egen vallare, så att det inte är skidorna det hänger på ifall hon inte skall prenumerera på 12:e-platsen som nu.

 

Känns som att det framför allt är kombinationen av klassisk teknik och före runt nollan som är svår för de svenska vallarna. Vi hade tur att det inte var sådant väder under VM i Seefeld t.ex. 

 

Men vad kul att Frida får tävla igen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...