Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Linn Svahn vann sekundstrid p Idre Fjll

Fredrik Andersson klar vinnare i Idre

Volkswagen cup livestreamas - med start i Idre i helgen

Mer n 47 mil lngdskidor p 24 timmar

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Skidpremiär

• Vänligen logga in för att kunna svara
30 svar till detta ämne

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 423 inlägg

Så var det dags att spänna på sig de riktiga skidorna för första gången denna säsong. I år var det ovanligt gynnsamma förutsättningar; regn, som övergick i snö och sen kyla på det. De 5-6 cm snö som kom räckte mycket väl till ett bra underlag utan hugg och stopp av underlaget mao mycket bra förutsättningar. :) Blev 1 mil som startsträcka.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 740 inlägg
Gratulerar! Här hemma hör jag snökanonerna mullra rejält! Åkte du på preparerade nysnöspår?
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 573 inlägg
Samma här i Stockholm - funkar bra att staka runt på gräsmattor trots att det bara är 5-6 cm fluff på otjälad mark. Härligt med snöåkning i vintersol!

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 423 inlägg

Gratulerar! Här hemma hör jag snökanonerna mullra rejält! Åkte du på preparerade nysnöspår?

Ja, idag var spåren riktigt bra efter gårdagens egenpreparering. Lite "naturslipning" på skidorna, men det gjorde inget, då det var gamla "fulskidor". :)

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 475 inlägg
Fördel med tunnt snötäcke på golfbana är att man alltid har pangfäste för stavarna. Passa på att njuta!

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 572 inlägg
Har kört några (för många) varv på en 400m slinga med sparad snö. Nu längtar jag efter riktig vinter.

ÖSM13 - 7:08.  ÖSM16 - 5:24 (plac 146). VL 17 - 6:08 

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 740 inlägg
Min premiär lär bli i Markaterrängen till nästa helg. Lusekoftan och den lilla löjliga norska flaggan är nerpackade
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 423 inlägg

Har kört några (för många) varv på en 400m slinga med sparad snö. Nu längtar jag efter riktig vinter.

Natursnön lär försvinna redan på tisdag, förhoppningsvis har det tillverkats konstsnö så det räcker till en kort slinga.

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 519 inlägg

...välkommen till Stockholm.  :D 
Förra året åkte jag BARA runt, runt, runt, på Stockholms Stadions 400m långa varvbana. 
Hela "vintern", tre dagar i veckan. 

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 572 inlägg

Förra året åkte jag BARA runt, runt, runt, på Stockholms Stadions 400m långa varvbana. 

Det är imponerande att du inte byter sport. Jag tror inte jag skulle stå ut med 400m som standardutbud.

ÖSM13 - 7:08.  ÖSM16 - 5:24 (plac 146). VL 17 - 6:08 

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 573 inlägg

Fanns ju spår med dubbla längden på Gärdet, alldeles intill. Med en låång backe på flera meters höjdskillnad.

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 519 inlägg

Fanns ju spår med dubbla längden på Gärdet, alldeles intill. Med en låång backe på flera meters höjdskillnad.

Jag har alltid tänkt mig att det finns en oskriven regel bland Stockholms skidåkare som går ungefär så här:

Om du kan åka skidor snabbare än du går: Åk på Stadion.
Om du åker skidor lika snabbt (eller långsammare) än du går: Åk på Gärdet.
Om du har egen bil: Åk till Täby Konstsnöspår.
;)

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 034 inlägg

Min premiär lär bli i Markaterrängen till nästa helg. Lusekoftan och den lilla löjliga norska flaggan är nerpackade

Unionsflaggan hoppas jag?

Ser själv fram emot Skeikampen på Lucia. Det blir göj!

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2020: Stafettvasan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 423 inlägg

Hur var det att sova om nätterna ? Antar att du roterade tillbaka under sömnen ! :D

NotReallyGunde

NotReallyGunde

Medlem

• Members
  • Pip
  • 236 inlägg

du skulle tagit dig ut till Granåsens underbara 2 km :)

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 573 inlägg

Jag har alltid tänkt mig att det finns en oskriven regel bland Stockholms skidåkare som går ungefär så här:

Om du kan åka skidor snabbare än du går: Åk på Stadion.
Om du åker skidor lika snabbt (eller långsammare) än du går: Åk på Gärdet.
Om du har egen bil: Åk till Täby Konstsnöspår.
;)

Nja ... jag bor i närheten och åker flitigt på bägge. Jag skulle säga ungefär "vill du åka lite fortare utan att åka slalom mellan andra, ska du välja Stadion om det gäller dagtid må - fre, Gärdet om det gäller efter 17. Vill du åka lö - sö mellan 10 och 17 tar du dit långpass i t ex Bisslinge eller Bålsta."

Tidiga morgnar funkar bägge. Kvällar på Stadion kan ibland påminna väldigt mycket om startfältet på Öppet Spår, medan en pannlampa på Gärdet gör att du kan åka i fri fart. 

Det jag såg av Täby var klart mer folk i spåret än Bisslinge, och ganska tjockt några helger. Men det var kanske tillfälligheter? 

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 475 inlägg
Täta spårbyten är bra träning.

Djursholms GK senaste dagarna har också varit bra träning. Nära Altorp station på roslagsbanan för den som åker kollektivt. Slingan är ca 1350m och det finns en ganska hyfsad backe som är bra träning uppför oavsett om man stakar eller diagonalar. 4h på snö har jag skrapat ihop. Och även fått tillfälle att bättra på naturrillen på stockholmsskidorna.

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 519 inlägg

Täta spårbyten är bra träning.

Djursholms GK senaste dagarna har också varit bra träning. Nära Altorp station på roslagsbanan för den som åker kollektivt. Slingan är ca 1350m och det finns en ganska hyfsad backe som är bra träning uppför oavsett om man stakar eller diagonalar. 4h på snö har jag skrapat ihop. Och även fått tillfälle att bättra på naturrillen på stockholmsskidorna.

Tack för tipset!  :) 
Under en halvtimmas restid med Roslagsbanan från Stockholm Östra! Det är ju fullt rimligt ju! 

Är det en "entusiatspårad" slinga, eller har man skapat/skrapat ihop tillräckligt med snö för att faktiskt dra upp något med spårmaskin? 
Det finns ingen information på skidspår.se och absolut ingenting på Djursholms GKs hemsida. En sökning på Google ger noll information och noll bilder.  :huh: 
Vad kan man förvänta sig om man sätter sig på tåget?

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 519 inlägg

Nja ... jag bor i närheten och åker flitigt på bägge. Jag skulle säga ungefär "vill du åka lite fortare utan att åka slalom mellan andra, ska du välja Stadion om det gäller dagtid må - fre, Gärdet om det gäller efter 17. Vill du åka lö - sö mellan 10 och 17 tar du dit långpass i t ex Bisslinge eller Bålsta."

Tidiga morgnar funkar bägge. Kvällar på Stadion kan ibland påminna väldigt mycket om startfältet på Öppet Spår, medan en pannlampa på Gärdet gör att du kan åka i fri fart. 

Det jag såg av Täby var klart mer folk i spåret än Bisslinge, och ganska tjockt några helger. Men det var kanske tillfälligheter? 

Finns det inte ändå en viss charm med att det ofta är så mycket folk på Stadion?  :) 
Allt som oftast väldigt hänsynsfullt och civiliserat trots trängseln.
Alla gånger mycket trevligare än trängseln på gymmet. 

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 475 inlägg

Tack för tipset!  :) 
Under en halvtimmas restid med Roslagsbanan från Stockholm Östra! Det är ju fullt rimligt ju! 

Är det en "entusiatspårad" slinga, eller har man skapat/skrapat ihop tillräckligt med snö för att faktiskt dra upp något med spårmaskin? 
Det finns ingen information på skidspår.se och absolut ingenting på Djursholms GKs hemsida. En sökning på Google ger noll information och noll bilder.  :huh: 
Vad kan man förvänta sig om man sätter sig på tåget?

entusiastspårat. gott om jord- och gräsgenomslag men inga stenar vad jag kunnat märka. Detta gäller fältet vid hål 3-7 på golfbanan och det är den delen som är närmast Altorp stn. Liknande slingor finns antagligen på många golfbanor men då det inte är preparerade spår är det nog inget större engagemang för att rapportera på skidspar.se

2 användare läser detta ämne

1 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

Namdil