Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

World Classic Tour blir virtuell

22 kare fr plats i Team Svenska Spel

Podcast om Visma Ski Classics utveckling och framtid

Linn Smskar satsar p lnglopp i nya Team Nordic Athlete

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Skidpremiär

• Vänligen logga in för att kunna svara
49 svar till detta ämne

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 817 inlägg

Välkommen till Alvesta! Vi fick ihop 600 m.

Är det verkligen så långt, känns som runt 500 m, annars fina och fasta spår igår. :)

Skirken

Skirken

Medlem

• Members
  • Pip
  • 15 inlägg

Är det 225x2 eller 450x2 och var vänder man ?

Det är 225x2. Man vänder en bra bit upp i första backen.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 817 inlägg

Det är 225x2. Man vänder en bra bit upp i första backen.

Såg en uppgift på skidspår.se att sträckan skulle vara 265 m x 2 och det kan nog stämma efter att ha åkt i torsdags med tyngre före.

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 130 inlägg

Såg en uppgift på skidspår.se att sträckan skulle vara 265 m x 2 och det kan nog stämma efter att ha åkt i torsdags med tyngre före.

Såklart att det blev längre spår när det gick tyngre, snön var LÅNGsammare.  ;)

Här fick det bli nypremiär på rullskidorna igår efter att vägarna tinat av. Vi hade lite natursnöspår ett kort tag men konstsnöanläggningen har inte kommit igång ännu.

Per Gu

Per Gu

Medlem

• Members
  • Pip
  • 218 inlägg

För träning är tejp perfekt. Tejpen bromsar lite men funkar i typ alla fören förutom nysnö. För träning tycker jag det är bara bra att det går lite trögt.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 058 inlägg
Jag håller med om tejpen. Känns som den blivit bortglömd nu när skinn slagit igenom. Eller ja, slagit igenom är nog fel ord. Snarare nu när sportbutikerna gör ALLT för att sälja skinskidor och dess oändliga tillbehörspreparat. Nä! Tejp säger jag bara. Grymt för alla latmaskar där ute.,

För övrigt känns vintern i väst långt borta. Huvva! Vi är igång i Tranemo, Borås och u hamn men det är korta spår och ingen ny snöproduktion i sikte! Tur att vi kan åka skidor på internet iaf :)
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

lucifer579

lucifer579

Medlem

• Members
  • Pip
  • 13 inlägg

Fick åkning på 600m-konstspår i Kimstad i helgen. För mig den 3e gången på snö någonsin.

Det var blött och träligt men skrapade ihop 13 friska km.

Det var svårt med blötsnö. Kändes som att stighuden "ryckte" lite i utförsåkningen samtidigt som jag hade dåligt fäste i stigningar. Har jag fel spann eller är jag helt enkelt så taskig på teknik?

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 817 inlägg

Fick åkning på 600m-konstspår i Kimstad i helgen. För mig den 3e gången på snö någonsin.

Det var blött och träligt men skrapade ihop 13 friska km.

Det var svårt med blötsnö. Kändes som att stighuden "ryckte" lite i utförsåkningen samtidigt som jag hade dåligt fäste i stigningar. Har jag fel spann eller är jag helt enkelt så taskig på teknik?

Är det tredje gången du åker skidor, kan du inte skylla på skidorna,  troligen har du utvecklingsbehov med tekniken. Om det som här blåst ner skräp i spåret är skin det bästa alternativet, skräpet fastnar i klistret och burkvalla ger otillräckligt fäste. Så gnugga på du även om det är "träligt" (mina kusiner från Motala brukade använda det ordet eller tom "görträligt"), det är det närmaste vasaskidåkning du kan komma. :)

lucifer579

lucifer579

Medlem

• Members
  • Pip
  • 13 inlägg

Är det tredje gången du åker skidor, kan du inte skylla på skidorna,  troligen har du utvecklingsbehov med tekniken. Om det som här blåst ner skräp i spåret är skin det bästa alternativet, skräpet fastnar i klistret och burkvalla ger otillräckligt fäste. Så gnugga på du även om det är "träligt" (mina kusiner från Motala brukade använda det ordet eller tom "görträligt"), det är det närmaste vasaskidåkning du kan komma. :)

Hehe, man har väl kanske bara för höga förväntningar på sig själv. Var väl mest känslan av "här har man köpt nya grejer och så hugger det". Nej du har nog rätt. Här kan man inte klaga på prylarna, bara ut och harva igen.

Japp, görträligt var ordet. En blir ingen görgo' ski'åkare utan att de svi'r lejte först!

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 817 inlägg

Hehe, man har väl kanske bara för höga förväntningar på sig själv. Var väl mest känslan av "här har man köpt nya grejer och så hugger det". Nej du har nog rätt. Här kan man inte klaga på prylarna, bara ut och harva igen.

Japp, görträligt var ordet. En blir ingen görgo' ski'åkare utan att de svi'r lejte först!

Vill bara tillägga att det tar x antal mil innan skinnet är inslitet dvs det nöts bort lite material just där skinnet börjar och sen tar det inte lika mycket på glidet.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar