Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kommer jag klara repet VL 2020?


Pytti

Recommended Posts

Tja

 

Ska köra Vasan i mars. 

Kan väl göra en liten lek av saken och se hur många av er som träffar rätt i sin prognos. 

Hinner jag i mål innan repet? På vilken tid?

 

Förutsättningar:

34 år, småbarnsfar. Envis. 

Provade längdskidor 1-2 mil förra vintern. Kändes ok. Gick dock långsamt och har svag teknik. Provade även en timmes teknikkurs.

Har under hösten kört rullskidor utan stavar vid 2 tillfällen. Tog mig typ 3km på 1 timma :D :D :D

Springer milen på 50-52 min. Cykelvasan på 4-4,5 timmar. 

Vardagsträningen består mest av MTB och då transporttempo upp och fullt blås utför. Blir en del löpning oxå, vanligtvis 7-10 km. 

Planerar att göra 20-30 mil på längdskidor, mestadels konstsnö i -5 - +3 gradigt, innan mars. Kompletterar med ett gymtillfälle per vecka under vintern. 

Har vissa problem med ländryggen och en axel. 

 

Finns det något mening med att ge sig på Åkulla Skimaraton för seedning? Vilket starled kan jag lyckas nå med dessa förutsättningar?

Link to comment
Share on other sites

Ja du kommer klara det. Kan du springa milen på 50 minuter så har du de fysiska förutsättningarna att åka ett Vasalopp. 

Får du till 30 mil skidor innan loppet så kommer du ha en betydligt trevliga upplevelse däremot. 

 

Seedning är värt otroligt mycket. Det är bra träning och lyckas du seeda upp dig så kommer du slippa stå längst bak i smeten och stampa. Det är svårt att veta hur långt det räcker, men tränar du ordentligt så borde du komma upp några led i seedning. Bara ett ynka led upp så har du klivit förbi tusentals åkare. Ser ingen anledning att inte åka några lopp innan om du har tid med det.  

 

 

Link to comment
Share on other sites

Du skall absolut åka ett seedningslopp, inte så mycket för seedningens skull utan för att skaffa dig erfarenheter av hur det är att åka ett långlopp med masstart. Väl i mål efter 4 mil och rejält utpumpad kommer du att tänka "Hur skall jag kunna orka det dubbla och lite till ?" Men inför vasan ställer man om hjärnan omedvetet och det visar sig att man klarar det bättre än man trodde efter seedninsloppet.

Link to comment
Share on other sites

Ja. Du har goda förutsättningar att klara loppet med dina förutsättningar och din plan.

 

Den största variabeln är utom vår kontroll: Vädret. Ett kanonår med hårda spår ger väldigt få brytande. Ett grisigt år som 2015 eller 2019 ger fler.. Vasaloppet är grymt eftersom du får sämre spår och mer trängsel ju längre bak du startar.

 

Du ska givetvis åka minst ett seedningslopp. Kvalitetsträning, du får öva klungkörning, spårbyten, dricka lagom osv. Om du dessutom lyckas åka upp dig ngt led är det väldigt värdefullt både för din upplevelse och dina möjligheter att klara repet. Åk de lopp som passar din övriga planering och är nåbart från där du bor. Rykten om att ”det eller det loppet är omöjligt att seeda upp sig från och lopp i Österbofbjärnahedemoragarpenbydals Socken favoriseras alltid” kan du skita i.

Link to comment
Share on other sites

Såklart du klarar VL. Om det inte blir extremt skitväder eller du bryter en skida (stavar kan man få låna längs vägen om det kniper). Men om du inte får lite snömil/rullskidmil först är det långtifrån säkert att du lyckas seeda upp dig. Däremot är det som ovan sagt viktig erfarenhet att testa kropp, grejer och psyke i ett seedningslopp.

Link to comment
Share on other sites

Tja

 

Ska köra Vasan i mars. 

Kan väl göra en liten lek av saken och se hur många av er som träffar rätt i sin prognos. 

Hinner jag i mål innan repet? På vilken tid?

 

Förutsättningar:

34 år, småbarnsfar. Envis. 

Provade längdskidor 1-2 mil förra vintern. Kändes ok. Gick dock långsamt och har svag teknik. Provade även en timmes teknikkurs.

Har under hösten kört rullskidor utan stavar vid 2 tillfällen. Tog mig typ 3km på 1 timma :D :D :D

Springer milen på 50-52 min. Cykelvasan på 4-4,5 timmar. 

Vardagsträningen består mest av MTB och då transporttempo upp och fullt blås utför. Blir en del löpning oxå, vanligtvis 7-10 km. 

Planerar att göra 20-30 mil på längdskidor, mestadels konstsnö i -5 - +3 gradigt, innan mars. Kompletterar med ett gymtillfälle per vecka under vintern. 

Har vissa problem med ländryggen och en axel. 

 

Finns det något mening med att ge sig på Åkulla Skimaraton för seedning? Vilket starled kan jag lyckas nå med dessa förutsättningar?

Troligt att du klarar repet. Men det hänger på teknik. Minns du den där mångfaldige svenske mästaren i taekwando i tv som åkte utan skidvana. Tror han kom till Evertsberg. Åk mycket på snö utan stavar och åk mycket utan stavar. Hittar du någon som kan visa dig bra stakteknik så är det också bra.

Link to comment
Share on other sites

Led 10 är inte kul. Men på ett sätt borde alla åka led 10 en gång för upplevelsen.

Vad har man för nytta av att stå och stampa i backen en timme ? Jag tycker hellre att vågstart borde införas så de flesta slapp att stå där och stampa. Fast det kommer aldrig att inträffa, ty då punkterar man alla seedningslopp. Under mina 30 lopp har jag sakta men säkert dalat neråt i leden, tror jag startade i 6:an eller 7:an i 30:e och jag fann inget nöje i att sinkas mer och mer. I 31:an var jag dock tillbaka i 5:an och det var bra mycket roligare. :)

Link to comment
Share on other sites

Vad har man för nytta av att stå och stampa i backen en timme ? Jag tycker hellre att vågstart borde införas så de flesta slapp att stå där och stampa. Fast det kommer aldrig att inträffa, ty då punkterar man alla seedningslopp. Under mina 30 lopp har jag sakta men säkert dalat neråt i leden, tror jag startade i 6:an eller 7:an i 30:e och jag fann inget nöje i att sinkas mer och mer. I 31:an var jag dock tillbaka i 5:an och det var bra mycket roligare. :)

Ingen nytta precis kanske, men för den som inte gjort det är det en upplevelse i gemensamma känslor. Att med många tusen andra dela spänning, förväntan, förhoppning och utmattning för att nå Mora, är inte riktigt samma resa som att van och väl förberedd i eget fokus och egen bubbla hålla så hög fart man orkar för att nå en plats bland de några tusen främsta. Två olika upplevelser.

Link to comment
Share on other sites

Sedan länge en läsare bakom kulisserna på forumet. Med denna tråden skapade jag ett konto eftersom jag går i exakt samma funderingar.

 

Kommer man klara repet?

 

29 år ganska överviktig herre men som tränat konditionssport under 2 års tid aktivt nu.

Träningsmängd: 3-4h i veckan.

Lidingöloppet under 3h, milen under 50min. Halvvättern under 5h. 

 

Har haft min första snöåkning i livet för 2 veckor sedan när snön föll här i Örebro. Lyckades åka 22km över helgen och höll ca 5:15 tempo. Tekniken är kass i och med att jag aldrig stått på längdplankor innan, men upplever ändå att det gick "bra" för att vara första gången. Har under senare delen av hösten börjat staka en hel del både på Thorax och Skierg, är väl uppe i åtminstone 10 mil.

 

Jag är en överjävlig "internetstakare" och har nog kollat på varenda teknikfilm som finns, läst bloggar och lyssnat på poddar.

 

Det jag är orolig för är ju så klart tiden och milen på snö. När tusan ska konstspåret börja dyka upp här i trakten?

Link to comment
Share on other sites

Sedan länge en läsare bakom kulisserna på forumet. Med denna tråden skapade jag ett konto eftersom jag går i exakt samma funderingar.

 

Kommer man klara repet?

 

29 år ganska överviktig herre men som tränat konditionssport under 2 års tid aktivt nu.

Träningsmängd: 3-4h i veckan.

Lidingöloppet under 3h, milen under 50min. Halvvättern under 5h. 

 

Har haft min första snöåkning i livet för 2 veckor sedan när snön föll här i Örebro. Lyckades åka 22km över helgen och höll ca 5:15 tempo. Tekniken är kass i och med att jag aldrig stått på längdplankor innan, men upplever ändå att det gick "bra" för att vara första gången. Har under senare delen av hösten börjat staka en hel del både på Thorax och Skierg, är väl uppe i åtminstone 10 mil.

 

Jag är en överjävlig "internetstakare" och har nog kollat på varenda teknikfilm som finns, läst bloggar och lyssnat på poddar.

 

Det jag är orolig för är ju så klart tiden och milen på snö. När tusan ska konstspåret börja dyka upp här i trakten?

Gör du Lidingöloppet under 3 timmar har du definitivt kondisen för att klara repet. Har du dessutom kört lite inomhus-stakning ännu bättre. Det du kan göra innan snön kommer är att fortsätta med bålträning typ planka, armhävningar osv, och alla former av balansträning som skridskor, inlines (i brist på rullskidor?). Sen är det bara att nöta diagonalåkning så fort snön kommer. Och glöm inte att öva på att åka nedför!

Link to comment
Share on other sites

Kilsbergen, nära Örebro, brukar ha fina spår ganska tidigt.

 

Jag kollar webbkamerorna på storstenshöjden varje dag!

Eventuellt blir wadköpingsloppet mitt seedningslopp!

 

Gör du Lidingöloppet under 3 timmar har du definitivt kondisen för att klara repet. Har du dessutom kört lite inomhus-stakning ännu bättre. Det du kan göra innan snön kommer är att fortsätta med bålträning typ planka, armhävningar osv, och alla former av balansträning som skridskor, inlines (i brist på rullskidor?). Sen är det bara att nöta diagonalåkning så fort snön kommer. Och glöm inte att öva på att åka nedför!

 

Det känns ju betryggande att konditionsnivån bör vara tillräcklig. Flåset har jag hela tiden tänkt att det är OK. Det som är knepigt är ju just uthålligheten i bål och rygg som jag upplever alltid varit en svag länk. Det är väl som du säger bara att fortsätta ligga i med bålträningen inomhus. Jag varvar cykling, löpning, stakning i dagsläget då jag nu påbörjar min första klassiker. Men det kanske är läge att bli mer skidspecifik nu och glömma cyklingen ett tag?

Link to comment
Share on other sites

Jag kollar webbkamerorna på storstenshöjden varje dag!

Eventuellt blir wadköpingsloppet mitt seedningslopp!

 

 

Det känns ju betryggande att konditionsnivån bör vara tillräcklig. Flåset har jag hela tiden tänkt att det är OK. Det som är knepigt är ju just uthålligheten i bål och rygg som jag upplever alltid varit en svag länk. Det är väl som du säger bara att fortsätta ligga i med bålträningen inomhus. Jag varvar cykling, löpning, stakning i dagsläget då jag nu påbörjar min första klassiker. Men det kanske är läge att bli mer skidspecifik nu och glömma cyklingen ett tag?

Spontant så skulle jag påstå att cykling är betydligt enklare rent tekniskt vilket gör att du bör prioritera riktig skidåkning om du inte åkt så mycket skidor tidigare. Det är trots allt stor skillnad att åka i (kanske sladdriga eller obefintliga) spår jämfört med att stå still och dra i en maskin inomhus.

Link to comment
Share on other sites

Viktigt att åka skidor i skiftande förhållande både före och spårkvalitet. Om man alltid åkt under fina förhållande och bra spår kan man råka ut för en obehaglig överraskning i vasan med obefintliga och söndertrampade spår. Ju längre bak man befinner sig, desto större är risken dessutom tar backen mycket tid, som kräver att man måste åka lite snabbare för att ej riskera repet. Det säkraste sättet att undvika repet är att köra en "tvåstegsraket". 1. ÖS=uppseedning 2. Vasaloppet=bättre startled+ erfarenhet.

Link to comment
Share on other sites

De allra flesta i led 10 klarar ju utan problem repet ett normalår, så det är inte nån magi eller tur i det. Utan snö tycker jag du kan byta ut cykel mot skridskor och stavgång i backe, så får du mer balans och bål inblandad. Som Volevodin skrev är ofta spåren inte så jättefina hela vägen, och det gör det viktigare att öva på diagonalåkning. De som inte klarar repet faller nog oftare på att de faktiskt inte kan åka skidor alls, än på att de inte har nån grundfysik.

Link to comment
Share on other sites

Stavgång och elghufs har man ju hört talas om men aldrig riktigt agerat på. Bakläxa på det.

Sen skidor skidor skidor. Fokus på teknik.

 

Någon tvåstegsraket med ÖS är inte aktuellt. Men kommer sikta på 2 seedningslopp.

 

Tack för all input, hoppas det har varit bra även för trådskaparen :)

Och glöm inte att öva på att åka i nedförsbacke - stå med balans, byta spår, kunna ramla säkert ...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...