Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

rets Charlotte Kalla-stipendium till Mrta Rosenberg

strm bjuder in till inspirations- och rullskidtrffar i Blekinge

Jrgen bjuder in till virtuella Brink Tour

Rehns BK frstrker med Bergstrm och Berg

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Kommer jag klara repet VL 2020?

• Vänligen logga in för att kunna svara
35 svar till detta ämne

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 217 inlägg

Jag kollar webbkamerorna på storstenshöjden varje dag!

Eventuellt blir wadköpingsloppet mitt seedningslopp!

Det känns ju betryggande att konditionsnivån bör vara tillräcklig. Flåset har jag hela tiden tänkt att det är OK. Det som är knepigt är ju just uthålligheten i bål och rygg som jag upplever alltid varit en svag länk. Det är väl som du säger bara att fortsätta ligga i med bålträningen inomhus. Jag varvar cykling, löpning, stakning i dagsläget då jag nu påbörjar min första klassiker. Men det kanske är läge att bli mer skidspecifik nu och glömma cyklingen ett tag?

Spontant så skulle jag påstå att cykling är betydligt enklare rent tekniskt vilket gör att du bör prioritera riktig skidåkning om du inte åkt så mycket skidor tidigare. Det är trots allt stor skillnad att åka i (kanske sladdriga eller obefintliga) spår jämfört med att stå still och dra i en maskin inomhus.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 843 inlägg

Viktigt att åka skidor i skiftande förhållande både före och spårkvalitet. Om man alltid åkt under fina förhållande och bra spår kan man råka ut för en obehaglig överraskning i vasan med obefintliga och söndertrampade spår. Ju längre bak man befinner sig, desto större är risken dessutom tar backen mycket tid, som kräver att man måste åka lite snabbare för att ej riskera repet. Det säkraste sättet att undvika repet är att köra en "tvåstegsraket". 1. ÖS=uppseedning 2. Vasaloppet=bättre startled+ erfarenhet.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 647 inlägg

De allra flesta i led 10 klarar ju utan problem repet ett normalår, så det är inte nån magi eller tur i det. Utan snö tycker jag du kan byta ut cykel mot skridskor och stavgång i backe, så får du mer balans och bål inblandad. Som Volevodin skrev är ofta spåren inte så jättefina hela vägen, och det gör det viktigare att öva på diagonalåkning. De som inte klarar repet faller nog oftare på att de faktiskt inte kan åka skidor alls, än på att de inte har nån grundfysik.

lucifer579

lucifer579

Medlem

• Members
  • Pip
  • 13 inlägg

Stavgång och elghufs har man ju hört talas om men aldrig riktigt agerat på. Bakläxa på det.

Sen skidor skidor skidor. Fokus på teknik.

Någon tvåstegsraket med ÖS är inte aktuellt. Men kommer sikta på 2 seedningslopp.

Tack för all input, hoppas det har varit bra även för trådskaparen :)

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 647 inlägg

Stavgång och elghufs har man ju hört talas om men aldrig riktigt agerat på. Bakläxa på det.

Sen skidor skidor skidor. Fokus på teknik.

Någon tvåstegsraket med ÖS är inte aktuellt. Men kommer sikta på 2 seedningslopp.

Tack för all input, hoppas det har varit bra även för trådskaparen :)

Och glöm inte att öva på att åka i nedförsbacke - stå med balans, byta spår, kunna ramla säkert ...

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 633 inlägg
Spårbyten i utförslöpor, skulle alla träna lite mer på det så skulle led mitten och neråt ha en väldigt mycket trevligare dag i spåret. De där youtubeklippen med vurpor vid Risberg är ju nästan alltid orsakade av folk som inte vågar åka utför och sen blir det seriekrockar för att de bakom inte kan byta spår.
ÖSM13 - 7:08. ÖSM16 - 5:24. VL 17 - 6:08. ÖSM 20 - 5.16

Pytti

Pytti

Medlem

• Members
  • Pip
  • 10 inlägg

Har blivit 5 mil :D Blir spännande detta. 

lucifer579

lucifer579

Medlem

• Members
  • Pip
  • 13 inlägg

Har blivit 5 mil :D Blir spännande detta. 

:D

Jag har hunnit skrapa 13mil. Och då har jag letat spår varje dag sedan December. Har vid något tillfälle åkt 15 mil enkel väg för att snurra på 400m konstsnö. Det är då man undrar vad man håller på med egentligen.

I vilket fall. Jag har följt tipsen. Diagonalövning och spårbyten. Utförsåkning har jag inte övat eftersom det inte funnits någon sådan. 

Frisk kopplat hälften brunnet. Sisten till Mora!

Lycka till på söndag, Pytti!

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 423 inlägg
Utförsåkning kan du öva på platten. Ställ dig i vänsterspåret i fartställning och ropa håll höger!

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 843 inlägg

Har du koll på reptiderna och vad krävs för ev. utökning ?

lucifer579

lucifer579

Medlem

• Members
  • Pip
  • 13 inlägg

Har du koll på reptiderna och vad krävs för ev. utökning ?

Har koll på reptiderna - men inte vad som krävs för utökning.

Pytti

Pytti

Medlem

• Members
  • Pip
  • 10 inlägg

Blev repad i Risberg!  :D  :lol:  :rolleyes:

Axlarna var slut. Inget glid. Fick skrapa is från skidorna ett antal gånger. I backen 5-6 gånger. Livet leker.

På't igen nästa år!

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 843 inlägg

Har du "repat dig" efter Repet ? :wacko: Du skrev att du hade underfrysning och det bör du utvärdera, då det ger dåligt glid. Något som inte alla tänker på är vad man har för grundvallning, för tjockt eller fel sort kan ge underfrysning. När jag lagt Vauhti grundvax i botten har jag aldrig haft underfrysning pga det. Så vad hade du i fästet ? Min metod är följande; gnider på grundvaxen som kallvalla, värmer ut, lägger en medelhård burkvalla oftast Rode -3-7 och värmer in den i grundvaxen och korkar ut, därefter är skidan klar för fästvallning.

Pytti

Pytti

Medlem

• Members
  • Pip
  • 10 inlägg

Har du "repat dig" efter Repet ? :wacko: Du skrev att du hade underfrysning och det bör du utvärdera, då det ger dåligt glid. Något som inte alla tänker på är vad man har för grundvallning, för tjockt eller fel sort kan ge underfrysning. När jag lagt Vauhti grundvax i botten har jag aldrig haft underfrysning pga det. Så vad hade du i fästet ? Min metod är följande; gnider på grundvaxen som kallvalla, värmer ut, lägger en medelhård burkvalla oftast Rode -3-7 och värmer in den i grundvaxen och korkar ut, därefter är skidan klar för fästvallning.

Mentalt är det lungt. Gav verkligen allt. Fick slita hård för varje meter och blev ifrån åkt av andra som inte behövde ta i speciellt mycket. Är tydligen för "fet" för skidorna :D  Känner mig motiverad att träna hårdare och bättre inför nästa år. 

Jag hade Svix grön i botten, sedan blå, och sedan mest vioett men något stryk blå igen. Antagligen för tjockt, speciellt med tanke på att jag är för tungt öfr skidorna. . 

Vallade om i Mångsbodarna med hjälp av proffsen men blev nog ännu värre. Det skrapade rejält och var ojämnt under skidorna i klättringen mot Risberg. 

Tycker ifrysningen känns märklig.....

Blir rätt sugen på att ha vallningsfria efter sånt här. 

lucifer579

lucifer579

Medlem

• Members
  • Pip
  • 13 inlägg

Jag klarade repet. Placerade mig på ca 8600 och startade från startled 10. Körde på Madshus nanosonic intelligrip. Hade i snitt bättre glid än omgivningen kändes det som och fästet var kanon i början men sämre i slutet.

Det var dock ett jävla krig. Ville ge upp redan i Risberg. I evertsberg var det enda som fick mig att åka vidare att det Kanske skulle bli bättre efter några kilometer utförsåkning. Efter oxberg var det bara pannben kvar. Grät när jag gick i mål och fick krama min sambo. :D

Race report följer senare i andra tråden ;)

Pytti

Pytti

Medlem

• Members
  • Pip
  • 10 inlägg

Jag klarade repet. Placerade mig på ca 8600 och startade från startled 10. Körde på Madshus nanosonic intelligrip. Hade i snitt bättre glid än omgivningen kändes det som och fästet var kanon i början men sämre i slutet.

Det var dock ett jävla krig. Ville ge upp redan i Risberg. I evertsberg var det enda som fick mig att åka vidare att det Kanske skulle bli bättre efter några kilometer utförsåkning. Efter oxberg var det bara pannben kvar. Grät när jag gick i mål och fick krama min sambo. :D

Race report följer senare i andra tråden ;)

Snyggt. Grattis!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar