Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skaterullskidor


olle

Recommended Posts

Funderar på att skaffa mig skaterullskidor som komplement till de klassiska. Undrar nu om det ffa är hjulen som avgör snabbheten, liksom på klassiska skidor eller om stommen har större betydelse (skulle ju kunna tänkas eftersom man "använder" skidan mer i skate?)

Ngn som har en tanke kring detta och också tips på duglig skida?

Link to comment
Share on other sites

Funderar på att skaffa mig skaterullskidor som komplement till de klassiska. Undrar nu om det ffa är hjulen som avgör snabbheten, liksom på klassiska skidor eller om stommen har större betydelse (skulle ju kunna tänkas eftersom man "använder" skidan mer i skate?)

Ngn som har en tanke kring detta och också tips på duglig skida?

Det är marwe som gäller både i slitstyrka och åkkänsla på skate. det finnsingen i sverige som får marwe skidor ändå åker många landslagsåkare med dom.

Link to comment
Share on other sites

Finn2, du jobbar inte för Marwe ? =)

 

Jag körde budgetvarianten och köpte ett par Marwe combi (både skate + klassiska) för 1mån sedan och jag kan bara hålla med dig, har aldrig åkt på skönare rullisar.

Beställde med Uretan US 6 hjul (på din inrådan) men jag upplever dessa ganska lättrullade. Fick jag rätt hjul? det står 6S6 på dem !

Link to comment
Share on other sites

Det är marwe som gäller både i slitstyrka och åkkänsla på skate.

Modell då? På hemsidan är det sparsamt med info om vilka modeller som rek för olika åkare, finns bara tekniska specifikationer. Är ngn skida nybörjarskida? (det vill jag ju inte ha fast jag är nybörjare...). Finns det ngn praktisk skillnad mellan modell 610 och 100?

Link to comment
Share on other sites

Jag har tyvärr inte testat Marwe, men jag är nöjd med mina Pro-Ski S3 (S5 heter de nuför tiden). De hjul som Pro-Ski använder numera håller betydligt längre än äldre modeller.

 

Jag har modellen utan e, vet inte om den finns längre. Den hade längre stomme (61 cm (?)) jämfört med e-modellens 53 cm, jag tycker det ger mer skidkänsla.

Link to comment
Share on other sites

Nä eftersom ja inte heter Jean-Marc Chabloz eller Mattis Persson så jobbar ja inte på MPM. Men som prylnörd så vill man ha de bästa. På Skate kan man säga 100 stommen är en följsam aluminium stomme, inte lika ”stuttsig” som tex elpex alu.. Lite billigare än 610 och tål mer stryk, den vanligaste modellen är 610 som är en trä/komposit stomme som man får bra åkkänsla i. som med alla komposit stommar (swenor m.m) så kan dom gå av men det är sällan det händer. swenors nya skejtskida som kom ifjol är en kopia på marwes men är tyngre och jag tycker inte det är samma känsla. Speciellt i däcken,

 

Det bästa är ändå däcken innan ja bytte till marwe så slet jag ut elpex/swenor hjulen på 1.5 sässong.

 

Vill inte "outa" landslagåkare som inte är trogen sin rullskidsponsor men de flesta skejtar på marwe samma med skidskyttarna där kör alla marwe och betalar för dem.

 

klassiska marwehjul går tyvärr inte lika tungt som fristilshjulen.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar.

 

Finn2: Verkar finnas 4 olika tröga hjul på Marwe skate. Vad kan vara lämpligt att starta med? Har inte skejtat på skidor tidigare men har inga problem med inlines/långfärdskridskor. Åker klassiska rullskidor fn med 3or bak och 2or fram.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...