Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vad är det för fel på mina rullisar?


enannanman

Recommended Posts

Jag har haft rullskidorna (Swenor fibreglass) sen 2013 och har kört på samma hjul sen dess.

Nu idag när jag var ute och åkte och skulle diagonala uppför en svag backe, kändes ena hjulet konstigt.

Som om det var bakhalt (trots torr vägbana).

Tryckte jag försiktigt med foten funkade det bra, men om jag tryckte hårt "släppte" det igen.

Provade att skifta skida vänster/höger med samma resultat.

 

Kan det vara hjulen som har gett upp?

 

Jag har kört i alla tänkbara väder och på asfalt med grenar, löv, grus mm...

Skulle gissa på någonstans mellan 100-150 mil sammanlagt.

 

Om det är hjulen... var är bäst att köpa nya?

 

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Bakaxeln har en platt del så att axeltappen inte ska rotera i gaffeln. På swenor är denna tillplattning inte lika stor som på en del andra märken. Det innebär att om man ska montera annat fabrikat, tex Skigo, i swenorgafflel, så kan man behöva knacka lite med en hammare på gaffeln så att skåran (dvs där du sätter in hjulaxeln) blir aningen smalare.

 

Möjligen kan långvarigt slitage eller deformation av gaffeln innebära att hjulaxeln inte fixeras ordentligt i gaffeln, även fast du kör på swenor originaldelar. I så fall löser du det på samma sätt som beskrivet ovan.

Link to comment
Share on other sites

Räcker kanske byta backspärr men är dina hjul slitna kan det vara värt investera i nya. Uppgradera då till rosa pu.mums vilken skillnad mot gummiskiten

Har du provar rosa PU i nollgradigt och regn? Det har jag en väldigt intressant upplevelse kan man säga. I värmare väder kan jag hålla med att de är toppen.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen.

Eftersom jag åker i (nästan) alla tänkbara väder får det nog bli gummi ändå.

Vilken förbättring av hastighet (%) skulle ni säga att keramiska lager ger, framför konventionella(?) ?

 

 

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

https://top12.se/sparkcykel-kullager/24782-skf-kullager.html dessa är ett hett tips om du vill ha nåt som rullar bättre än keramiska på tävling. Bör inte köras med i regn bara för då ger de upp.
Link to comment
Share on other sites

Man ska väl dra åt på Elpex men på Swenor ska den fasade bulten sitta fixerad ändå.

Normalt sett håller nog gummit mycket mer än 150 mil?

Men rengöring skadar inte att göra ett par gånger per år på utsidan och inuti vid behov (du vet nog om de låter torra eller har gått mycket i smuts och vatten).

Mina gamla hjul gick nog mer än 500 mil utan att öppnas och spärrlagren fortfarande inte öppnat.

Så om det glider hade jag nog testat att öppna spärrlagret och köpt nytt om jag inte lyckats fixa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...