Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vilka seedningslopp kommer gå i Västsverige 2020?


malaka

Recommended Posts

  • Replies 140
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Då kan vi skriva in hela februarimånad också som fullständig katastrof vintermässigt. Tänk att vi haft höst i 5månader. Det enda tröst är hur bra konstsnöanläggningarna egentligen är. Dock är jag lite rädd att nästa vinter många kommer ”fega” och satsa på kortare slingor med tjockare bädd för att säkra upp åkning. Högst personligen tycker jag 500m vändspår är väldigt nära gränsen för vad ens sinne klarar av.
Link to comment
Share on other sites

Läs om den här kinesen: 66 kilometer löpning avklarad i en lägenhet (pga corona-viruset).

 

https://www.dn.se/nyheter/varlden/sprang-ultralopp-i-lagenhet-for-att-inte-bli-smittad/

 

Jag ska aldrig mer klaga på att en konstsnöslinga är för kort.

 

Det där har ju redan allas vår matteprofessor passerat  https://www.nordenskioldsloppet.se/2017/04/mot-72-aringen-som-korde-22-mil-pa-rullskidor-runt-sitt-egna-kvarter/

Link to comment
Share on other sites

Då kan vi skriva in hela februarimånad också som fullständig katastrof vintermässigt. Tänk att vi haft höst i 5månader. Det enda tröst är hur bra konstsnöanläggningarna egentligen är. Dock är jag lite rädd att nästa vinter många kommer ”fega” och satsa på kortare slingor med tjockare bädd för att säkra upp åkning. Högst personligen tycker jag 500m vändspår är väldigt nära gränsen för vad ens sinne klarar av.

Jag tycker det funkar väldigt bra med korta slingor, om det inte är för mycket folk i spåret. Som pensionär försöker jag åka på vardagarna i första hand för att slippa trängseln och lite drygt 1 tim brukar vara en lagom dos på ett sådant spår. Förra våren i febr-mars hade vi en kort slinga med uppför och nerför och man kunde välja hv eller vv, vilket gav olika träning. När det gäller korta konstsnöslingor tror jag att till kommande vintrar måste man vara rädd om den snö man lyckas producera och inför oväder och stormar måste man stänga av och täcka över snön med isolerande presenning. När stormen sen är över vare sig den heter Ciara eller Dennis täcker man av spåret och slipper då det skräp som blåst ner på presenningen och spåren behåller sin standard på ett bättre sätt, Lägg därtill att man måste lägga ut plastmattor vid entren till spåret för att slippa att det dras upp grus och annat pjäxförstörande material.

Fast räddningen för skidsporten i Götaland är att det anläggs en stor inomhusanläggning med ca 2,5 km spår (ingen liten Skidomehall) centralt i Götaland, dit träning och tävling kan flyttas vid snöfria vintrar. Om inte detta sker kommer återväxten inom regionen att dö ut, då ungdomar inte bara vill barmarksträna utan få tillfälle till tävling på snö. Vad hade hockeyn och bandyn varit idag utan inomhushallar ?

Link to comment
Share on other sites

En riktig skidtunnel i väst är ett måste. Jag tror det är superviktigt den inte ligger längre bort än en timme från både Göteborg, Borås och Jönköping. Då talar vi typ Ulricehamn. Gör Lassalyckan till ett riktigt mecka med tunnel nu :)

Fast vi skall nog inte räkna bort Tranemo, som ligger närmare Skåne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...