Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vilka seedningslopp kommer gå i Västsverige 2020?


malaka

Recommended Posts

Rullskidor på isiga vägar i morse. Klarade mig utan krascher även om det var lite ”breskjuv” ibland. Tur det blir träningsläger i Nordseter/Sjusjøen nästa helg.

 

OK, Karlstad var en snabb gissning men kändes inte rimligt med Grums, Kil eller Arvika därifrån.

 

Kan de inte köra ett seedningrace i garaget? Lär ju vara lika trångt och mosigt som Vasaloppet ;)

Var det dig/er jag körde om på Härkeshultsvägen? Kändes modigt vid rådande väglag..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 140
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag knäckte ”2 unlimited” innan de ens hade börjat spela låten, i senaste avsnittet av På Spåret. Det tyckte jag var positivt. Andra svar som jag kom på snabbare än de tävlande var Alexandria och 1963.

 

Ska maila seedningskommitten. Tycker jag förtjänar led 2 efter detta

För min del skulle det vara lättare att seeda upp mig i "På spåret" än "I spåret" (aj, jag glömde att jag redan är uppseedad som veteran)

Fö varför inte välja Tobaksloppet i stället ? (jag skojar inte, det finns/fanns, eller hur Lappen ?)

Link to comment
Share on other sites

Det börjar se magert ut med träningsmöjligheter på snö i södra Sverige och följdaktligen även chanserna till seedningslopp under februari. I Småland verkar alla anläggningar mer eller mindre nedstängda, Ulricehamn stängt, i Tranemo "anfrätt" underlag, det är väl egentligen bara Borås, som fortfarande erbjuder åkbara spår. Även om det just nu är -1 grad, så är det väl tveksamt om snötillverkningen startas upp, möjligen att det går att lägga ut sparad snö.

Går man ut i förrådet står det en massa skidor och har "flourabstinens", har in princip bara åkt på "fulskidorna" hittills, men idag tvingades jag ta till rullskidorna.

Link to comment
Share on other sites

Efter 6 veckor på snö har jag tvingats ta fram rullskidorna igen. Det är första gången sedan jag flyttade till Borås för över 10 år sedan som det händer.

 

Testade dock spåret på Borås skidstadion i går, det var inte speciellt bra. Bara 600 m, enkelspår och bitvis väldigt smutsig snö (eller is). Fick många nya repor i skidorna. Jag har inte varit i Tranemo, men deras spår ser snäppet bättre ut på bilderna.  

Link to comment
Share on other sites

Nånstans går gränsen när vändspår på 600m är tristare än rullskidor i januarirusket. Själv tycker jag 1km med bra kvalitet är gränsen för vara värt åka/betala osv för snökänsla. Tranemo är duktiga på snö men dom är oxå duktiga på att skryta om sin anläggning. Ca 1km med vändspår för 100kr/dag är vad det handlat om sen öppning
Link to comment
Share on other sites

Nånstans går gränsen när vändspår på 600m är tristare än rullskidor i januarirusket. Själv tycker jag 1km med bra kvalitet är gränsen för vara värt åka/betala osv för snökänsla. Tranemo är duktiga på snö men dom är oxå duktiga på att skryta om sin anläggning. Ca 1km med vändspår för 100kr/dag är vad det handlat om sen öppning

 

Du är nog fan den gnälligaste människan jag inte känner  :D

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på rådande väder så är jag väldigt imponerad av tranemo. Det kostar en slant men det är ju tack vara det som de kan ha så pass långa spår så länge. Det är många miljoner som ligger bakom dessutom extremt många ideella timmar.

 

Helt klart gör dom ett bra jobb. Jag håller med. Men tro inte att dom inte tjänar pengar på det. Inget fel i det såklart.

Link to comment
Share on other sites

Helt klart gör dom ett bra jobb. Jag håller med. Men tro inte att dom inte tjänar pengar på det. Inget fel i det såklart.

 

Har för mig att de brukar dra in ca 250 k på spåravgifter. Med tanke på vad en snökanon kostar eller vad elen lär kosta så blir det nog inte så mycket över. 

Link to comment
Share on other sites

Har för mig att de brukar dra in ca 250 k på spåravgifter. Med tanke på vad en snökanon kostar eller vad elen lär kosta så blir det nog inte så mycket över.

 

250k innebär 2500 åkare på en säsong. Tror det är fler men ok. Jättevinster gör dom säkert inte. Dom gör bra jobb har inte sagt annat. Gratis är det iaf inte 100kr för 800m spår

Link to comment
Share on other sites

Nånstans går gränsen när vändspår på 600m är tristare än rullskidor i januarirusket. Själv tycker jag 1km med bra kvalitet är gränsen för vara värt åka/betala osv för snökänsla. Tranemo är duktiga på snö men dom är oxå duktiga på att skryta om sin anläggning. Ca 1km med vändspår för 100kr/dag är vad det handlat om sen öppning

 

Instämmer. Precis som du sa tidigare är det imponerande att de kan leverera spår överhuvudtaget, men det löser inte problemet med att det är jävligt tråkigt att snurra på en kort snösträng i 40 varv. Jag har avverkat några mil på den lokala snösträngen, men nu är det rullskidor som gäller igen. Det blir iallafall lite variation i utsikten. 

Link to comment
Share on other sites

Det är kanske dags att inför nästa säsong göra ett studiebesök i Kisa. Där sparar man snö i en jättestor hög, som täcks med bark och sen tar de fram den nästa säsong och sprider ut i slalombacken. Borde gå att överföra till längdspår. Fö såg slalombacken i Kisa ut att kunna användas till skejtträning, backträning mao.

Link to comment
Share on other sites

Det är kanske dags att inför nästa säsong göra ett studiebesök i Kisa. Där sparar man snö i en jättestor hög, som täcks med bark och sen tar de fram den nästa säsong och sprider ut i slalombacken. Borde gå att överföra till längdspår. Fö såg slalombacken i Kisa ut att kunna användas till skejtträning, backträning mao.

Idre gör precis det, och flera andra gissar jag? Vallåsen gör det för alpina backar.

Link to comment
Share on other sites

I princip alla större längdanläggningar sparar snö. Östersund har i många år tillverkar ett jättestort berg av snö som sparas till nästa säsong och dessutom körs alltid WC-premiären i skidskytte på denna snö från slutet av nov. Så det är väl snarare Kisa som lärt sig av andra.

Link to comment
Share on other sites

Nånstans går gränsen när vändspår på 600m är tristare än rullskidor i januarirusket. Själv tycker jag 1km med bra kvalitet är gränsen för vara värt åka/betala osv för snökänsla. Tranemo är duktiga på snö men dom är oxå duktiga på att skryta om sin anläggning. Ca 1km med vändspår för 100kr/dag är vad det handlat om sen öppning

Jag måste faktiskt hålla med dig att ta fullt pris, när ett dåligt underag med skitig snö erbjuds inte känns bra. Erbjuder man en sämre produkt borde dagspriset halveras, vilket är det normala i andra sammanhang. En och annan kanske skulle åka med fulskidorna till rabatterat pris som annars tycker att det som erbjuds inte är värt 100 kr.

Link to comment
Share on other sites

Jag måste faktiskt hålla med dig att ta fullt pris, när ett dåligt underag med skitig snö erbjuds inte känns bra. Erbjuder man en sämre produkt borde dagspriset halveras, vilket är det normala i andra sammanhang. En och annan kanske skulle åka med fulskidorna till rabatterat pris som annars tycker att det som erbjuds inte är värt 100 kr.

Var kommer den skitiga snön ifrån? Mig veterligen ingen skitig snö mer än oförsiktiga skidåkare som kliver upp ur geggan med pjäxor i snön.

Välkomna att tillverka snö och preparera spår nätter igenom helt ideellt med kostnader för att drifta en anläggning inklusive reinvesteringar om drygt 2 miljoner kronor om året.

Spårintäkterna täcker inte hälften av kostnaderna, så tack vare sponsorer, vissa bidrag och tävlingsarrangemang går ekonomin ihop.

Undrar hur många som är beredda att jobba några tusen timmar ideellt för att dessutom också betala ur egen ficka för att få göra det, vilket blir konsekvensen om alla ska åka skidor gratis men de som gör snön o preparerar betalar för det.

Men de som inte tycker det är värt en hundring att åka skidor i Götaland denna vinter kan ju köpa bensin för samma hundring o se hur nära snön norr ut ni kommer på den bilturen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...